Mobilanpassat Forum

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Mobilanpassat Forum

Inläggav Christer_B » 13 jul 2011, 15:20

Det vore bra om SFF:s Forum även kunde läsas i moderna smarta mobiltelefoner. För att fixa detta krävs det att forumsadministratören har installerat plugin för Tapatalk.

Tapatalk är ett program för Android, iPhone, BlackBerry och Nokia som används för att läsa av forum. Eftersom det kan vara rätt omständigt att surfa på forum i mobilen, så finns detta program som anpassar innehållet (inte bara förminskar) så att det gör sig bättre på mobila system. Man kan citera, lägga upp bilder osv direkt i mobilen.
http://www.tapatalk.com/

mvh
Christer med en ny Samsung Galaxy S2
Christer_B
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 feb 2008, 19:29
Ort: Luleå

Re: Mobilanpassat Forum

Inläggav Fredrik Lager » 09 okt 2011, 17:47

Ja du Christer! Visst vore ett mobilanpassat finfint! Men tyvärr tror jag inte något sådant kommer att ske här. Forummedlemmar har under årets lopp kommit med en hel förslag till förbättringar på detta forum, det senaste som luftades var att skaffa en "Off topic" kategori, typ "Baren", där man på ett lite mer avkopplat sätt skulle kunna prata lite mer "fritt" om flyghistoria och när tillfälle gavs även kunna sväva ut lite utan att för detta riskera att bli halshuggen för att man inte strikt håller sig till ämnet. Vill minnas att intresset var ganska stort för denna "Bar".

Detta intresse var dock ingenting som forumledningen brydde sig om och således finns det fortfarande ingen "Bar" där forumdeltagarna kan diskutera lite mer fritt. No sir!

Därför tror jag heller inte att forumledningen kommer att anpassa forumet för Tapatalk, trots att detta är en utmärkt funktion för de som gärna läser detta forum från sin telefon.

Mvh
Fredrik
Varför fråga, får ändå inga svar..
Användarvisningsbild
Fredrik Lager
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Mobilanpassat Forum

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 26 nov 2011, 14:51

Nu är vårt forum anpassat för mobiler. Det var inget som jag själv kunde göra och därför har det också tagit lite tid. Kjell Böhlin på Konsult-Poolen har nu gjort detta åt oss. Kjell är speciallist på php-forum och har även hjälpt till med uppgraderingar. Bra att ha någon som kan fixa sådat.
Tack Kjell
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Mobilanpassat Forum

Inläggav Kjell » 26 nov 2011, 15:15

Tackar Sven-Erik, nu ska alla mobiler kunna använda den här och inte bara några få märken, men jag själv skulle vilja ha en liten skrolllist på höger sida, men ni får säga till om ni önskar det, den är bra då man vill gå ner på sidan och inte vill komma åt någon länk av misstag, nackdelen är att dom tar plats.
Användarvisningsbild
Kjell
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 nov 2011, 11:55

Re: Mobilanpassat Forum

Inläggav Anders Gidenstam » 27 nov 2011, 22:43

Hej,

Mobilanpassningen gör det enklare att läsa forumet på mobilen men blev faktiskt ett steg tillbaka på surfplattan - med den skärmstorleken gör sig standardformatet bättre än det mobilanpassade formatet. Tyvärr har jag inte hittat någon inställning för att välja bort gränssnittet här i phpBB eller en inställning för låta webbläsaren på plattan (som använder Android 3.1) identifiera sig som något annat. Skulle det vara möjligt att få stänga av mobilversionen för sitt konto här?

(Jag har f.ö. använt phpBBs standardgränssnitt från min mobil (Windows Mobile 6.1 + Opera) i ett par år och tycker att även det har fungerat tillräckligt bra.)

Mvh,

Anders Gidenstam
Användarvisningsbild
Anders Gidenstam
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 sep 2008, 11:16
Ort: Göteborg

Re: Mobilanpassat Forum

Inläggav Mikael Olrog » 27 nov 2011, 23:32

Det ser riktigt bra ut på Ipad!
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Mobilanpassat Forum

Inläggav Christer_B » 18 dec 2011, 15:14

Tackar! Christer

[ Post skriven via Android ] Bild
Christer_B
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 feb 2008, 19:29
Ort: Luleå

Re: Mobilanpassat Forum

Inläggav Henrik Bergman » 18 dec 2011, 15:32

Hej!
Mobilanpassningen gör det enklare att läsa forumet på mobilen men blev faktiskt ett steg tillbaka på surfplattan - med den skärmstorleken gör sig standardformatet bättre än det mobilanpassade formatet.


Jag kan bara hålla med Anders Gidenstam. Denna "förbättring" gör bara att jag sällan använder min surfplatta vid besök på forumet, vilket leder till mindre besök från min sida.

Henrik Bergman, Vargön
Användarvisningsbild
Henrik Bergman
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Mobilanpassat Forum

Inläggav Christian S » 19 dec 2011, 10:55

Vad är sökordet via tapatalk? Jag hittar inte :-(
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst