Söka i inlägg?

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Söka i inlägg?

Inläggav Olof B » 10 maj 2008, 21:03

Hej,

Hur söker man bland alla inlägg?

Jag letar till exempel efter inlägg med ordet Agnetha (Fältskog) i, för att sllippa öppna varje inlägg borde det finnas någon smart fuktion så att man kan leta efter ilägg på ord eller på vem som har skrivit i inlägget.

Mvh
Olof

som saknar ljudet från en rote AJ37:or som fäller ut landingstället över samhället. (Eller rättare sagt ljudet från hjälp generatorn. wwwvvvviiiiii...)
Olof B
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 feb 2008, 11:41

Sökfunktionen

Inläggav Lars Sundin » 10 maj 2008, 23:01

Hej Olof B!

Forumet har en sökfunktion som tyvärr inte nås direkt från forumet utan du får gå till SFF hemsida. Där finns en blå spalt till vänster. I denna spalt finns en rubrik "forum" med framklickbara underrubriker, varav en är sökning. Där finns occkså regler för forum och en liten bruksanvisning. Har du öppnat forumet "i hemsidan" har du redan spalten framme.

Eller gå direkt till http://forum.sff.n.se/search.php?sid=5e92c0af2af38be2e408f186ccd52aa7. (Man kan ju om man liksom jag flitigt använder bokmärkeslistan lägga in denna adress i listan liksom adressen till forumets "startsida/indexsida". Säkert finns andra genvägar också.)

Sedan får man ha litet tur och kunna söka på något ovanligt ord.

Så kan du ju använda webbläsarens sökfunktion ("find in this page" under fliken "edit" eller något sådant) om du tror ordet finns i trådens rubrik (såsom fallet är med Fältskog) om du tar fram den "översiktssida" där trådarnas rubriker är listade. Det kan förstås finnas flera sådana sidor per "underforum".

Jag hoppas jag är begriplig.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Mera kring sökning

Inläggav Lars Sundin » 11 maj 2008, 09:09

Man kan även söka globalt på hela webben med Google genom att rada upp en antal ord i sökrutan förutom "SFF forum" inom citationstecken.

Jag har testat med ord som Tode, Agnetha, Skavsta, "flottiljens dag" och Lansen. Resultaten är intressanta, men jag har ju inte grundligt utvärderat detta.

Man kan ju också hitta annat "om själva ämnet" med denna metod...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Mats Averkvist » 07 jul 2008, 20:30

Jag noterar att det nu finns sökfunktion högst upp... :D
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Inläggav Lars Sundin » 07 jul 2008, 20:42

Det var fint att vi äntligen fått tillbaka sökfunktionen (den fanns där på det test-forum som några testade vid övergången). Utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg som min chef sa en gång... ;-)

Kan man nu också få klickfunktionen om personliga meddelanden borttagen vore det bra. (Funktionen är ju inaktiverad.) Så tycker jag ju att klickning på "Forumindex" skall ge det resultat som utlovas, d v s som det var förr.

Tillägg: Ser att nu fungerar forumindex-klickningen som jag tycker den skall göra. Liksom klickningen på loggan på sitt sätt. Man tackar och bugar!

Lars S, glad att det går framåt :-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Arne M » 07 jul 2008, 23:23

Lars Sundin skrev:Det var fint att vi äntligen fått tillbaka sökfunktionen (den fanns där på det test-forum som några testade vid övergången). Utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg som min chef sa en gång... ;-)

Kan man nu också få klickfunktionen om personliga meddelanden borttagen vore det bra. (Funktionen är ju inaktiverad.) Så tycker jag ju att klickning på "Forumindex" skall ge det resultat som utlovas, d v s som det var förr.

Tillägg: Ser att nu fungerar forumindex-klickningen som jag tycker den skall göra. Liksom klickningen på loggan på sitt sätt. Man tackar och bugar!

Lars S, glad att det går framåt :-)


Kul med framåtskridande. Så eftersom det nu finns en aktiv sökfunktion i "nya" forumet vore det bra om man kunde söka i de gamla arkivfilerna också. Vet någon hur det går med detta projekt? Sven-Erik Jönsson skrev i ett svarsinlägg i slutet av april att man arbetar på saken.

Kan man integrera de gamla inläggen i sökningen på det nya forumet vore det förstås bäst. Men även en separat sökfunktion i de gamla foruminläggen skulle uppskattas; Postvagnens lösning med lagring och sök på Thomas Tydals server fungerar ju utmärkt trots att det är ett mångdubbelt större arkiv. Så huru härmed i Svenskt Flyghistoriskt Forum alltså?
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst