Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Kenneth Johansson » 21 okt 2009, 07:20

Jag har, med stor bestörtning, fått veta att Lars Sundin, en av de få som verkligen anstränger sig för att hjälpa andra och svara på frågor här på SFF forum, har blivit avstängd. Detta är inget annat än en stor skam. Den ofta knastertorra och torftiga stil som präglar detta forum, har tack vare Lars inlägg åtminstone haft ett försonande drag. Nu, när Lasse inte finns kvar här, kan ni lika gärna lägga ner verksamheten. :cry: :cry:

Kenneth (som nu säkert också blir avstängd, men det bekommer mig inte ett jota)
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Re: Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Fredric Lagerquist » 21 okt 2009, 08:15

Först, flyttade denna tråden från allmänna delen hit till Data- och forumfrågor.


Detta beslut har långt ifrån varit lätt att ta. Tillsammans med SFF styrelse har frågan dryftats - alltså det har i ett enskilt fall gått förbi moderatorns nivå. I ett par omgångar har vederbörande maillededes blivit ombedd att ändra sitt beteende. Till slut var det enda att göra att stänga av. Det behöver inte vara en avstängning som gäller för evigt.

Nej, det är inte tal om att lägga ner någon forumverksamhet. Snarare styra upp den.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Kenneth Johansson » 21 okt 2009, 09:23

Lasse Sundins "beteende" har på alla punkter varit, och är, exemplariskt och föredömligt. Om Lasse inte längre finns med på detta forum, har det inget existensberättigande längre. Lasse är "The heart and soul of" SFF forum. Hans spirituella och bildade "utsvävningar" har varit den krydda, som varit räddningen för detta annars så fadda och nördiga forum och gett det, åtminstone en smula, läsvärde.

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Re: Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Anders Lidén » 21 okt 2009, 11:27

Förstår ingenting.
"Den som aldrig gör något gör aldrig något fel"....
Anders Lidén
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 okt 2008, 19:08
Ort: Borlänge

Re: Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Khensu » 21 okt 2009, 22:01

Jag är ny på forumet, så jag förstår kanske väldigt lite.

Men jag har läst igenom alla inlägg Lasse Sundin har skrivit, samt dubbelkollat med alla regler.
Hur mycket jag än läser så förstår jag inte.

Så eftersom det nu finns en tråd om detta så frågar jag:
Vad har Lasse skrivit som medfört att han har blivit bannad?

Jag har förstått att styrelsen har varit involverad, men det förklarar inte varför, bara hur det har gått till.
Väldigt många läser inlägg, det ser man när man tittar på antalet visningar av alla poster. Väldigt få kommenterar inlägg och debatter i relation till antalet läsningar. Är syftet med uppstädningen eller att "styra upp" forumet att ännu färre ska skriva inlägg?

Jag antar att jag omedelbart blir bannad nu?
Isåfall behöver ni inte besvära styrelsen om mig, det räcker om en moderator bannar.
Så är det på alla andra forum jag är med på.
(jag har säkerligen brutit mot någon regel, och åsiktsfrihet är något jag värnar om)
Khensu
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 aug 2009, 10:45

Re: Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Olle Sälgmark » 21 okt 2009, 22:33

Kenneth Johansson skrev:Jag har, med stor bestörtning, fått veta att Lars Sundin, en av de få som verkligen anstränger sig för att hjälpa andra och svara på frågor här på SFF forum, har blivit avstängd. Detta är inget annat än en stor skam. Den ofta knastertorra och torftiga stil som präglar detta forum, har tack vare Lars inlägg åtminstone haft ett försonande drag. Nu, när Lasse inte finns kvar här, kan ni lika gärna lägga ner verksamheten. :cry: :cry:

Kenneth (som nu säkert också blir avstängd, men det bekommer mig inte ett jota)


Håller med till hundra och undrar var är vi på väg..........

Först Håkan,sen detta,sen.......

"jäitä hattuun"
Olle Sälgmark
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:31
Ort: Stockholm

Despotism, ett skamligt drag hos forumets moderatorer.

Inläggav Kenneth Johansson » 22 okt 2009, 08:52

Då nu Fredric låst tråden "Da mi basia mille men med flyganknytning" i sin ambition att "strama upp" SFF Forum, kanske diskussionen om det fria ordets undertryckande kan fortsätta här. Inte bara Lasse Sundin, den livgivande och kvalitetshöjande SFF-medaljören, har bannlysts från detta forum av skäl som ej angivits, utan också Sture Tingwall, berättare av Guds nåde, som under en kortare tid gjorde att, åtminstone jag, med glädje loggade in på detta forum, har lysts i bann. Även Bengt Ekbladh, frågvis flyghistoriker med sinne för detaljer, har blivit avstängd. Nu är det hög tid att forumets moderatorer tar bladet från munnen och berättar vad det är som händer på SFF forum.

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Re: Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Kenneth Johansson » 22 okt 2009, 09:32

Jag har tidigare nämnt att Lasse Sundin har blivit tilldelad SFFs förtjänstmedalj. Här är motivationen:

Bild

En person med dessa lysande meriter har alltså blivit avstängd från forumet. Det är alltså tacken för ett mångårigt engagemang i svensk flyghistoria och ett jättearbete nedlagt på att svara på kunskapstörstande flyghistorikers frågor.
Det allra minsta ni moderatorer kan göra är att återupprätta Lasse, be om ursäkt här på forumet samt ställa era platser till förfogande.
Skam! Skam! Skam!

Kenneth
Senast redigerad av Kenneth Johansson 22 okt 2009, 10:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Re: Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Anders Lidén » 22 okt 2009, 09:43

Utan den minsta jämförelse i övrigt; så här kan det se ut på ett annat forum. Där är man helt anonym och personangreppet haglar utan att reglerna förbjuder det. Men ändå lyckas personer få både varningar och avstängningar som givetvis offentliggörs och dessutom anges noga mot vilken regel man brutit.
https://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=123
Jag tillhör dem som oftast bara tittar i SFF-forumet för att skaffa mig mer kompetens. Den möjligheten synes mig väsentligt försämrad.
Anders Lidén
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 okt 2008, 19:08
Ort: Borlänge

Re: Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Olle Sälgmark » 22 okt 2009, 10:26

Jag har ett förslag.......

Styrelsen skulle kunna använda knappen "systemåterställning" och backa tex till 10 september och därmed återställa ordningen.

Enkelt och effektivt,eller? :-)
Olle Sälgmark
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:31
Ort: Stockholm

Re: Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Fredric Lagerquist » 22 okt 2009, 10:55

Kenneth Johansson skrev:En person med dessa lysande meriter har alltså blivit avstängd från forumet. Det är alltså tacken för ett mångårigt engagemang i svensk flyghistoria och ett jättearbete nedlagt på att svara på kunskapstörstande flyghistorikers frågor.
Det allra minsta ni moderatorer kan göra är att återupprätta Lasse, be om ursäkt här på forumet samt ställa era platser till förfogande.
Skam! Skam! Skam!

Kenneth


Jag vill först återigen klargöra att detta inte har varit ett lätt beslut att ta och det hänsköts till SFF styrelse. Avstängningar sköts annars på moderatornivå.

Sundin har helt klart gjort fantastiska insatser vad det gäller kronologin och nätkassen. På forumet har han länge varit en engagerad skribent.

Men t ex skrivningar som ”Har du fått IT-hjälp förresten? Problemen nyligen på forumet är ju strängt taget en baggis.”- då det enda "problemet" att tala om är Håkans avhopp som moderator nyligen - visar inte på det omdömet som kanske vore på sin plats.

Flera gånger har Sundin ombetts att inte hålla på så...och när det blev Da mi basia mille men med flyganknytning - eller snarare utan flyganknytning - frågade "forumledningen" SFF styrelse om medel för att åka på charmkurs (som han skriftligen tyckte den borde). Svaret blev avstängning av Sundin.

Som jag också tidigare skrev så finns det möjlighet för honom att till styrelsen inkomma skriftligen med synpunkter. Dessa kommer att behandlas vid nästkommande styrelsemöte och det finns möjligheter att häva avstängningen.

Det är alltså inte moderatorerna - eller "de ocharmade despoterna" - som i fallet Sundin kan "återupprätta" honom.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Kenneth Johansson » 22 okt 2009, 11:14

Det var ett ynkligt försvar av en skamligt gärning, Fredrik. Är man så snarstucken och så totalt i avsaknad av humor, bör man nog undvika mänsklig kontakt helt och hållet.
Jag vet att Lasse fått mottaga en mängd e-post och telefonsamtal med ett massivt stöd av honom mot forumets moderatorer och, för den delen, SFF´s styrelse, om den nu är inblandad. Om det är någons omdöme som sviktar, så inte är det Lasse Sundins.
Ni borde verkligen skämmas för ert lumpna tilltag!!!

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Re: Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Kenneth Johansson » 22 okt 2009, 11:19

Lasse har en förklaring till några missförstånd, som Fredrik har gjort sig skyldig till. Man missförstår det man vill...

"Det jag menade med "IT-hjälp" och "forumproblemen var en baggis" syftar på att jag tyckte Sven-Eriks slit med att uppdatera webbsajten som han berättat om i många mail och som får honom att gå på knäna, var ett svårare jobb än Håkans och Fredrics jobb att moderera forumet. Det var alltså en formulering avsedd att stödja, muntra upp Sven-Erik.
Lars Sundin"


Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Re: Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Khensu » 23 okt 2009, 00:37

Det känns alltmer som om att man kan tolka debatten såsom att Styrelsen för SFF är de som bestämmer vad som får sägas och inte sägas. Jag har läst att detta skulle vara rätt så vanligt förekommade på nätet, att man bannar användare som skriver inlägg med de ordval och debattinlägg som förekommit.

Det kan vi nog redan nu fundera på om det är så?

Jag har långvarig erfarenhet av många forum och även moderatorstatus på 2st. Jag har aldrig varit med om att en person har blivit bannad för den nivå på inläggen som har förekommit. Det är på ren svenska en skam att bete sig så mot en gammal medlem på ett forum. På de flesta forum jag känner till skulle en sådan här skandal leda till en hel del förändringar i forumets inrikting och moderatorer.
Det sägs hela tiden att det var ett svårt beslut...
På det kan jag bara svara att riktiga beslut är ALLTID lätta att ta, det är de felaktiga som är SVÅRA.

På nätet finns det tydliga regler och netikett, ett annat ord för etikett på nätet. Där finns även en tydlig regel om att inte skriva sårande inlägg med personangrepp. Men det finns även regler om att man inte ska läsa in för mycket i inläggen. I de flesta forum används Smileyes oftare än på SFF för att undvika missförstånd.

Svenska språket är komplext, och skriven text utan smileys, kan lätt misstolkas. Frågan är då om det i vissa situationer kan lätt bli enkelt att välja det enkla tolkningssättet med ont uppsåt i en text. Även om personkemin inte stämmer så har man för den skull inte tolkningsföreträde för hur författaren menade. Jag kommer inte fortsätta med SFF på ett personligt plan. I mina ögon är numera SFF ett gäng stofiler som med tiden kommer att bli alltmer irriterade på varandra alltmedan åren går och minnet kommer att svika. En förening där privata schismer och starka egon kommer att kämpa mot varandra tills det bara återstår en "historiker" av den gamla skolan, som får den hemliga kartan till en begravd focke-wulfe 191 Fw, i en berghangar i tyskland konserverad och i nyskick än idag....

Tack och hej leverpastej för Khensu i SFF. Mycket besviken på den bild jag har fått, men det är bättre att lämna ett sjunkande skepp innan det har lämnat hamnen alltför långt ut-
Khensu
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 aug 2009, 10:45

Re: Despotism, ett drag hos forumets moderator.

Inläggav Fredric Lagerquist » 23 okt 2009, 04:18

För svar - se http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?p=10310#p10310 Debatten fortsätter också i den tråden, för denna låses nu.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst