Länkarna i menyraden

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Länkarna i menyraden

Inläggav Mikael Olrog » 01 aug 2009, 09:58

Hejsan,

Under en längre tid har ett antal av länkarna i vänstra menyraden inte fungerat för mig, som t ex forum, kansli och arkiv samt länkar för att nämna några. Medan andra fortfarande fungerar. Kanske något för webmaster att titta på - i alla fall om fler har det problemet.

MVH
/Mikael
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Länkarna i menyraden

Inläggav Lars Sundin » 01 aug 2009, 19:11

Jag gjorde en väldigt flyktig koll av menyerna på index-sidan och det funkade bra för båda adresserna (sff.n.se och flyghistoria.org) och med IE version 7 samt Google Chrome.

Enda problemet jag haft var med bildarkivet som inte funkar för "flyghistoria.org" men det är det ju redan varnat för.

Däremot har jag ju några andra problem med min dators nycker men inget som specifikt berör SFF:s sajt. Verkar det som, peppar,peppar.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Länkarna i menyraden

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 02 aug 2009, 20:10

Hej Mikael och andra som har samma problem.
Prova att dubbelklicka på länken, det brukar hjälpa.
I den nya versionen av SFF hemsida blir det en helt ny meny och då försvinner problemet.

Mvh
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Länkarna i menyraden

Inläggav Lars Sundin » 03 aug 2009, 06:59

En skojig detalj jag noterat är att med min PC (när jag kör IE7) skall man i meny-kolumnen inte klicka på de små fyrkanterna (som det står ett plus eller minus i) utan på själva texten. (Därtill dubbelklicka.) Jag har bestämt för mig att det på andra sajter är normalt att klicka på fyrkanten eller på texten, vilket som.

(Nu tror jag ju inte är en sådan småsak Mikael O råkat ut för.)

När jag prövar med Google Chrome funkar det "normalt", jag kan klicka på antingen fyrkanten eller texten. Enkelklick på rutan, dubbelklick på texten. Man inser att det kan bli hur många kombinationer och små detaljer som helst att belysa om man skall beskriva vad som händer. Om man vill ha enkel- eller dubbelklick kan man nog för vissa funktionaliteter dessutom ställa in själv.

Lars S, som för säkerhets försöksdubbelklickar på allt som syns, någon gång blir det väl något ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Länkarna i menyraden

Inläggav Mikael Olrog » 03 aug 2009, 18:38

eh, dubbelklickning har naturligtvis prövats, liksom det övriga vanliga "sladden är i" och "datorn är påslagen" :lol: Jag ger mig till tåls tills den nya versionen kommer!
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Länkarna i menyraden

Inläggav Lars Sundin » 03 aug 2009, 21:12

Det slog mig plötsligt att du kanske inte ens kan nå Kansliet genom att klicka på dessa länkar:

http://www.flyghistoria.org/kansli.htm
http://www.sff.n.se/kansli.htm

Eller ens här nedan kan få se denna imposanta fasad:

Bild

(I bildadressen finns förkortningen FMV; det måste väl ändå vara fel/överspelat...)

Lars S ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Länkarna i menyraden

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 04 aug 2009, 07:44

Hej Mikael!
Länkarna i menynraden är skapade i java-script. För att dessa då skall kunna fungera, så måste man ha java installerat på sin dator, men det har Du väl?
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Länkarna i menyraden

Inläggav Emil Lindberg » 07 aug 2009, 14:41

Även jag har haft problem med dessa menyrader. Trots att jag nyligen har uppdaterat min Java
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Länkarna i menyraden

Inläggav Anders Gidenstam » 07 aug 2009, 15:03

Hej,

Jag är tämligen säker på att JavaScript har väldigt lite att göra med Java (programspråket och den virtuella maskinen som används för t.ex. applets och Java applikationer).

Kolla era inställningar för JavaScript i webbläsaren. I Firefox (3.0.9) återfinns dessa under Content fliken i preferences och huvudsaken är att kryssa för "Enable JavaScript" (sen har jag iofs under Advanced stängt av alla möjligheter för JavaScript att flytta fönster och annat ofog - rekommenderas).

För min del kan jag öppna "mapparna" i länkmenyn (den vi har haft - flyghistoria.org ser annorlunda ut nu, men ser också ut att fungera) genom att dubbelklicka på mappnamnen.
[edit]
Detta verkar även fungerar i IE 8 med (så vitt jag vet) standardinställningar. Kunde dock inte hitta var i inställningarna de gömt JavaScript (el. JScript som MS variant kallas), men det kan vara det som kallas "Active Script" i säkerhetsinställningarna.
[/edit]

Mvh,

Anders
Användarvisningsbild
Anders Gidenstam
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 sep 2008, 11:16
Ort: Göteborg


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst