Varför är bilderna som de är i forumet?

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Varför är bilderna som de är i forumet?

Inläggav Arne M » 10 aug 2015, 23:59

Jag har med en viss irritation en längre tid undrat varför bilder som postas i inläggen på vårt i övriga avseenden så eminenta forum måste skrollas i vertikalled för att synas i all sin prakt? Dvs. tills jag helt nyligen fick ett tips om att man kunde klicka på bilderna i ett inlägg och vips så presenterades bilden i full storlek vertikal sett - och alltså utan någon störande skrollningslist till höger.

Min nyfikna undring är därför 'voffor är det på dette viset?' skrivet med en lätt travestering på rumpnissarnas ständiga frågor i Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren. Det kan ju knappast vara av utrymmesskäl som forumprogramvaran är utformad på 'dette viset'! Och framför allt kan man undra varför det inte någonstans - verkar det som - framgår att man kan lösa problemet genom att klicka på bilden.

Det kan tyckas att det här är ett litet problem men den som upplevt att bilderna inte ligger stilla i inlägget när man rullar fram ny text på datorskärmen förstår min irritation. Så mitt förslag till väbbmäster är att stänga av den här tvivelaktiga skrollningsfunktionen och låter bilderna vara stationära i inläggen. Alltså som det normalt är på andra forum som Postvagnen och Nordpilen med flera! :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Varför är bilderna som de är i forumet?

Inläggav Hans Krensler » 11 aug 2015, 09:16

Hear, hear! Ett utmärkt förslag, Arne M...

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Varför är bilderna som de är i forumet?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 13 aug 2015, 22:45

Jag har själv varit irriterad över problemet, men när jag en dag la in en bild som var lite större än de jag lagt in tidigare, så kom bilden upp utan att man behövde skrolla.
Prova att göra bilden i storlek 1200 bildpunkter på bredden. Då fungerar det för mig.
Det där med att kunna klicka på bilden är en bra funktion.
Gärna feedback, vi kan ju lära av varandra hur det fungerar.

Bilder på denna länk behöver jag inte skrolla, de är inlagda i bredd 1200 punkter, http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=14&t=13454&sid=4aa1f685c7c13a6bea70f1316aa109c1

Bilder på denna länk behöver jag skrolla för att se hela bilden, http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=14&t=11967&p=34796&hilit=fbd&sid=4aa1f685c7c13a6bea70f1316aa109c1&sid=4aa1f685c7c13a6bea70f1316aa109c1#p34796

Fungerar bilderna annorlunda hos någon annan?

Ju större bilder, ju längre tid att ladda upp dem.

Sedan en liten påminnelse, som jag noterat att många missar när bilder läggs in i en tråd: När Ni har laddat upp bilden, glöm inte att sätta markören där Ni vill ha bilden och tryck på knappen "Placera inom inlägget".

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst