Någon måtta får det vara

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Någon måtta får det vara

Inläggav Seve Ungermark » 19 feb 2009, 12:34

"Någon måtta får det vara" är ett citat som du placerar om du är en flitig besökare av detta forum. Själv har jag webmastrat på olika håll och tillräckligt länge för att veta hur komplett och totalt omöjligt det är att kunna tillfredsställa alla med allt - inkl typsnitt, rubriker, layout, knappar, färgskala, hjälptexter, sökfunktioner, länkar etc. för att nu inte tala om resp. sajts huvudstruktur. Att vara webmaster är både ensamt och att vara allas slasktratt.

De flesta webmastrar vill också som Sven-Erik Jönsson få in sina besökare via huvudfållan så att vi konfronteras med länkar till "allt annat". Tyvärr - och jag är lite ;-) ledsen att säga det - anser jag att SFF:s huvudsida är byggd med en föråldrad frameteknik. Den innebär att vi användare haft och har tekniska/tidsmässiga fördelar med "direktadressen" (för närvarande http://forum3.sff.n.se/). Därför tycker jag också att det är lite larvigt - plus rent frustrerande - att fortfarande flera veckor efter Den Stora Reparationen mötas på den gamla adressen (alltså http://forum.sff.n.se/) av att "forumet är för närvarande inte tillgängligt". Detta kan knappast tolkas annorlunda än att SFF:s forum är helt ur funktion. Samtidigt går det alldeles utmärkt att logga in - men man kommer bara till utloggningssidan! Strax intill finns visserligen lite mer korrekt information, men den är bara på engelska: "This forum is closed down - go to http://www.sff.n.se for new forum".

Åtminstone var det så här i går kväll när jag försökte lägga in den här texten. Nytt lösenord krävs och skickas till den epostadress som i mitt fall inte längre är riktigt aktuell. Inte konstigt om forumaktiviteten gått ned på senare tid.

Allas vår guru (ja, jag menar naturligtvis Lasse Sundin) brukar då och då påtala de underliga murar som SFF tycks ha byggt mellan själva föreningen och dess spegel på webben. Jag kan bara instämma. Särskilt sedan jag i den senaste SFT nr 1/2009 sidan 2 mittspalten läser vad ordföranden (Ulf Edlund) anser vara "vårt stora fönster utåt". Gissa vad! (Ledtråd: Det verkar vara prick 365 dagar sedan hans senaste - första? enda? - inlägg här.)

Om två månader är det årsmöte i Luleå. Finns det möjligen någon här (utöver vår webmaster) som kan ta sig ända dit upp och göra ett litet försök att få årsmötet att förstå vilket verkligt förnämligt skyltfönster detta forum är? Då kanske styrelsen till och med kan väckas upp ur sitt gammelmedietänkande och ge Sven-Erik Jönsson lite större underhållsresurser? Föreningen saknar ju - vad jag förstår - ingalunda ekonomiska resurser och dessutom vore det väl "flygsinnat" att hänga med i tiden...

Seve U
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Re: Någon måtta får det vara

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 21 feb 2009, 17:23

Tack Seve för Dina värmande ord om SFF hemsida och forum.
Jag har på aktuellt och senaste nytt, på SFF hemsida nu redogjort något om vårt forum och hemsida, inkl vissa planer för framtiden.
Har även gjort det för att om det eventuellt skulle finnas någon som inte hittat tillbaka till vårt forum, så kanske de läser aktuellt och senaste nytt.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Någon måtta får det vara

Inläggav Lars Sundin » 05 mar 2009, 08:29

Apropå hur SFF skall utnyttja webben och en annan aktuell tråd om att SFF kansli har en viss bok (ett bokexemplar) att kränga till högststbjudande, så kom jag att tänka på att Google håller på publicera "all världens böcker" (nå kanske inte riktigt men...) på webben. Vi som googlar har fått en del "kul" träffar ibland. I alla fall jag. En välkommen sak för oss som forskar eller bara är allmänt flygtokiga och vars bokhyllor redan är fyllda tillräckligt eller som har annat som pengarna måste spenderas på. Vilket väl betyder "nästan alla".

Se mer http://books.google.com/intl/sv/googlebooks/agreement/ . Några kanske minns en helsidesannons för ett par veckor sedan. Det går nog att finna en hel del kommentarer till detta projekt.

Lars S, som förresten tycker att Nils Söderberg ofta skrev litet dunkelt. Om man nu skall våga tycka så. Det kan ju också vara så att han, Lars alltså, är litet dum i huvudet
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst