Visa antalet visningar

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Visa antalet visningar

Inläggav Arne M » 09 feb 2009, 21:28

Finns det något sätt här i det nya forumet att visa hur många visningar ett enskilt inlägg har fått? Det vore ju kul att se om någon läser det man skriver. I Postvagnen och andra fora med programvaran My Little Forum går det utmärkt att se hur många visningar man fått på ett inlägg. Eftersom aktiviteten ofta är låg på Svenskt Flyghistoriskt Forum vore det rätt bra att se hur många träffar olika inlägg ger; det kan ge en fingervisning om vad som är populärt och gångbart att skriva om.

Så kan någon svaret på denna fråga? Eller kan Sven-Erik på något sätt i forumets inställningar implementera ett sådant visningsräkneverk så vore åtminstone jag glad. :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Visa antalet visningar

Inläggav Lars Sundin » 09 feb 2009, 23:00

Håller med om att det vore kul. Jag har ju funderat en del över vad alla nuffror som nu redovisas egentligen betyder, samt hur populärt forumet i sig är. Statistik helt enkelt. Den senaste enkäten om synen på forumet som gjordes gav väl knappt 150 svar. Vill minnas att de första (på Parsimony-tiden kanske?) drog bortåt 400 svar.

Man undrar om vi egentligen hittar på SFF-sajten och på SFF forumet och inser hur väldigt mycket som där finns. Även om forumet är väldigt stillsamt. Att phpBB sedan i sig är litet "fyrkantigt" är väl inte så mycket att göra åt. Det har ju också goda sidor.

Vilket ämnesområde som drar mest läsare? Tja det är ganska lätt att se...


Lars S, som tycker "äkta historia" behöver ha hänt före 1950 ungefär men visst bör vi ha koll på senare händelser också. Samt att historia inte är bara insamling av "fakta" utan även analys och värdering (funderingar)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Visa antalet visningar

Inläggav curtll » 09 feb 2009, 23:50

Vad jag kan förstå så finns ju antalet visningar i spalten bredvid respektive inlägg. Om jag går in på galleri och tittar på t.ex Flygvapenmuseum så anges senaste inlägget och antalet visningar (i just det fallet 809). Rätta mig om jag har fel!
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Re: Visa antalet visningar

Inläggav Lars Sundin » 10 feb 2009, 00:15

Jo visst. Men det enskilda inlägget, hur populärt är det? Själv öppnar jag nog 95 % av alla inlägg, men några läser jag inte särskilt djupt och andra förstår jag inte även om jag ibland tror det. (Kommer att tänka på den gammaldags byråkrat-påteckningen "vidi" innan man skickade ett papper vidare. Har sett. Samt varianten "har läst men ej förstått".)

Sedan har jag förstått att andra öppnar bara inlägg med en intressant rubrik. (Därav intresset för indelningen i underforum för att man skall slippa sådant som man tror är ointressant. G-krafts många underforum gör mig hispig. Har en gång för alla bestämt mig för att jag inte skall kika in i vissa underforum även om jag så vid varje besök undrar om där ändå inte kan finnas en pärla. För det har hänt...)

Egentligen är kanske antalet inlägg det bästa måttet på hur intressant ett ämne, d v s en tråd, är. Fast det kan ju visa sig att tråden dragit iväg åt ett annat håll än vad rubriken antytt. Och visst kan man se hur ett enstaka inlägg utan "svar" som ligger inom i "rätt" ämnesområde (d v s Flygvapnet, nu och då) snabbt drar iväg i visningsstatistiken. Slutligen kan man ju misstänka att många besökare inte uppmärksammar galleri - och dataforumen i samma utsträckning som det allmänna forumet

Lars S, spånande
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Intressanta rubriker och feedback

Inläggav Arne M » 10 feb 2009, 02:20

Lars Sundin skrev:Jo visst. Men det enskilda inlägget, hur populärt är det? Själv öppnar jag nog 95 % av alla inlägg, men några läser jag inte särskilt djupt och andra förstår jag inte även om jag ibland tror det. (Kommer att tänka på den gammaldags byråkrat-påteckningen "vidi" innan man skickade ett papper vidare. Har sett. Samt varianten "har läst men ej förstått".)

Sedan har jag förstått att andra öppnar bara inlägg med en intressant rubrik. (Därav intresset för indelningen i underforum för att man skall slippa sådant som man tror är ointressant. G-krafts många underforum gör mig hispig. Har en gång för alla bestämt mig för att jag inte skall kika in i vissa underforum även om jag så vid varje besök undrar om där ändå inte kan finnas en pärla. För det har hänt...)

Egentligen är kanske antalet inlägg det bästa måttet på hur intressant ett ämne, d v s en tråd, är. Fast det kan ju visa sig att tråden dragit iväg åt ett annat håll än vad rubriken antytt. Och visst kan man se hur ett enstaka inlägg utan "svar" som ligger inom i "rätt" ämnesområde (d v s Flygvapnet, nu och då) snabbt drar iväg i visningsstatistiken. Slutligen kan man ju misstänka att många besökare inte uppmärksammar galleri - och dataforumen i samma utsträckning som det allmänna forumet

Lars S, spånande


Bra synpunkter av Lars, men så är han en klippa här i forumet. Men att jag gärna vill se hur många visningar ett enskilt inlägg fått - och dessutom utvecklingen över tid - beror på att jag försöker skräddarsy mina inlägg med så intressanta ämnesrubriker som möjligt. Och då vill jag få någon form av feedback om hur populärt (läs: intressant) ett inlägg är. Jag är dock ytterst osäker om det har någon betydelse vad jag skriver i rubriken. För bra precis ett halvt dygn sedan skrev jag en - som jag tyckte - intressant text om det intervjuprogram CBS 60 MInutes sände natten till måndag svensk tid och där piloten ombord på flight 1549 intervjuades och där även andrepiloten och de tre flygvärdinnorna ombord kom till tals. Jag lämnade en länk till 60 Minutes hemsida där man kan se de filmade intervjuerna inklusive olika rekonstruktioner samt äkta material av kraschen från övervakningskameror etc.

Och på detta halva dygn har inget följt upp med någon skriven kommentar vilket jag finner underligt när man jämför med debatt- och skrivglädjen på Postvagnen. Men eftersom ingen skrivit en kommentar kan jag dock se att 70 personer har läst min text om Miraklet på Hudsonfloden den 15 januari. Att drygt 70 personer har läst mitt inlägg är ju glädjande, men ännu mer glädjande vore om det hade genererat åtminstone ett svarsinlägg eller kommentar om de länkade 60 Minutes-intervjuerna inklusive det intressanta rekonstruktionsmaterialet inklusive samtalet mellan piloten och ATC på La Guardia.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Intressanta rubriker och feedback

Inläggav Lars Sundin » 10 feb 2009, 08:21

Arne M skrev:...
...
Jag är dock ytterst osäker om det har någon betydelse vad jag skriver i rubriken. För bra precis ett halvt dygn sedan skrev jag en - som jag tyckte - intressant text om det intervjuprogram CBS 60 MInutes sände natten till måndag svensk tid och där piloten ombord på flight 1549 intervjuades och där även andrepiloten och de tre flygvärdinnorna ombord kom till tals. Jag lämnade en länk till 60 Minutes hemsida där man kan se de filmade intervjuerna inklusive olika rekonstruktioner samt äkta material av kraschen från övervakningskameror etc.

Och på detta halva dygn har inget följt upp med någon skriven kommentar vilket jag finner underligt när man jämför med debatt- och skrivglädjen på Postvagnen. Men eftersom ingen skrivit en kommentar kan jag dock se att 70 personer har läst min text om Miraklet på Hudsonfloden den 15 januari. Att drygt 70 personer har läst mitt inlägg är ju glädjande, men ännu mer glädjande vore om det hade genererat åtminstone ett svarsinlägg eller kommentar om de länkade 60 Minutes-intervjuerna inklusive det intressanta rekonstruktionsmaterialet inklusive samtalet mellan piloten och ATC på La Guardia.


Hej Arne!

Kanske du har skrivit en alltför talande rubrik! Själv hade jag läst om CBS-programmet på annat håll och hade övervägt att tipsa om det (liksom annat jag hittat om haveriet) men avstod. Vi hade nämligen en lång tråd med många lästips om och kring händelsen, men den tråden försvann i forumkraschen. Sedan har Sven-Erik startat en ny men inte heller den verkar ha väckt speciellt intresse. (Jag har noterat att det ofta tar flera dagar innan ett "obesvarat" inlägg som är "sisådär intressant" når 100-150 visningar. (Jag antar att sökrobotarnas besök inte räknas.)) Kanske händelsen på Hudson River känns uttjatad. På det mer civilt inriktade forumet hos G-kraft har händelsen uppmärksammats mer än hos oss. (Just nu 37 inlägg, se tråd http://www.g-kraft.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=18361)

Kulturen på detta forum och Postvagnen är olika och jag har ju funderat mycket över detta och genom åren också sagt en del. (Mitt eget försök att diskutera på Postvagnen slutade med att jag blev utslängd. Jag var (= spelade) kanske litet väl gladlynt raljant men främst berodde det nog på att jag hädade. Inte ansåg att järnvägen var en Guds gåva till mänskligheten eller att Tempeltjänarna med sina funktionsbeskrivande olika färgade band på mössorna var ofelbara (violett är väl passionens färg?) i sin uttolkning av Reglementet, som finns anslaget 70 meter och två trappor från perrongen (där det hände som inte ska få hända) i stationshusets entré. Vidare tyckte jag att en resenär skall respekteras och inte omtalas som "idiot" som en kundansvarig på tågföretaget gjorde i pressen. Den stackars "kunden" försökte stiga på tåget när det börjat rulla och det finns tydligen ingen tågtrafikledning som kan uppmärksamma om en stackars resenär får klänga sig fast utanpå en vagn. Det räckte för en bannlysning på Postvagnen.)

Därför tassar jag försiktigt även här.

Lars S ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Visa antalet visningar

Inläggav curtll » 10 feb 2009, 10:02

Apropå talande rubriker.
Jag tänker på metoder när det gäller löpsedlar då det handlar om att sälja.
Piteå-Tidningen hade en verklig fullträff en gång som lockade många att titta extra i tidningen.
"Inget hopp för jättekåta i Arvidsjaur".
Vad det gällde var planerna att bygga en stor lappkåta mitt i Arvidsjaur för servering m.m.
Tvetydigheter när det gäller löpsedlar kan vara många, det viktiga är ju att få folk intresserade och köpa tidningen.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Re: Visa antalet visningar

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 10 feb 2009, 22:53

Arne M skrev överst i tråden:
Finns det något sätt här i det nya forumet att visa hur många visningar ett enskilt inlägg har fått? Det vore ju kul att se om någon läser det man skriver.


Jag håller med att det kunde vara intressant att se hur många som läst respektive inlägg i en tråd.
Det är dock så att i den här typen av forum öppnar man hela tråden. Det blir då omöjligt att avgöra hur många som sedan läst respektive inlägg i tråden. Mätning görs på antal öppningar av tråden. För att kunna mäta antal visningar av varje enskilt inlägg skulle man vara tvungen att ha ett forum där man öppnar varje särskilt inlägg i tråden.


Curtll hade i föregående inlägg en bra historia från Piteå-Tidningen betr förslag till slagkraftiga rubriker skulle locka fler läsare.
En annan gammal löpsedelhistoria är följande:
"Mjölnare åtalad för att ha blandat sand i mjölet. Även hustrun inblandad".
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst