Några webbsöktips - i all ofullständighet

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Några webbsöktips - i all ofullständighet

Inläggav Lars Sundin » 07 jan 2009, 08:22

Ibland uppmanas jag att ge några tips om hur man hittar intressanta texter på webben genom sökning. Många förvånas över att jag hittar så mycket eller kan leta reda på något önskat. Men det är inte något konstigt, det är mest en fråga om att lägga ned tid samt att "ha förkunskaper" i ämnet. Samt tycka att det är skoj... Jag använder inga sök-finesser.

Jag använder enbart Google, http://www.google.se/ , och söker på "webben". Jag använder ytterst sällan "avancerad sökning". Jag skriver upp oftast ett antal sökord efter varandra (bara mellanrum emellan, inga plus eller minus eller andra tecken). Om jag söker på en fras sätter jag citationstecken omkring.

Det är i vissa fall bra med citationstecken även kring enstaka ord. "SE-SAM" ger således ett helt annat resultat än SE-SAM. Sedan kan man behöva ta till något mer för att hitta flygplanet ifråga. Bara det enkla ordet flygplan kan hjälpa eller något annat ord man vet är förknippat med planet, såsom Heinkel, Sparre, Svedino. (Om Svedino är lämpligare att söka med än Svedinos vet jag faktiskt inte, enkla försök pekar åt olika håll.)

Överhuvudtaget är det ofta fruktbart att söka på registreringar.

Det är bra att kunna språk. (Jag förstår skriven danska och norska sisådär men vågar sällan googla på dessa språk.)

Betänk att ord kan vara felstavade eller att många olika stavningar förekommer såsom DH82, DH.82, DH 82 eller kanske t o m DH-82. Testa gärna olika varianter, med och utan citationstecken. Någon variant ger oerhört många träff, men i detta fall tror jag Tiger Moth-träffarna ändå kommer först. Google vet ju mina intressen...

Hur man behandlar å, ä och ö m fl konstiga bokstäver är nog inte enkelt att förklara och inte heller hur tecken som punkt, komma, bindestreck behandlas.

Google ger några enkla lättlästa anvisningar på svenska på http://www.google.se/intl/sv/help/basics.html. Själv har jag aldrig använt annat än citationstecken (samt flera sökord). Man lägger märke till att Google använder sofistikerade tekniker.... Jojo. Man vill av konkurrensskäl inte tala om hur man gör. Jag misstänker också att Google lär sig mitt "sökbeteende" och anpassar sig därefter. Jag ser nämligen hur jag ibland får upp tips på ytterligare sökord som jag använt vid tidigare sökningar.

Det finns mycket på SFF:s webbplats, bekanta dig med den. Även om jag när jag söker i Kronologin ofta söker globalt på webben och då tillfogar orden SFF och Kronologi, det brukar räcka. (Exempel: Nernst, SFF, kronologi)

Det finns mycket att läsa om söktips, men mycket jag sett verkar ganska biblioteks-professionellt. Så finns det tips för sajtägare som vill komma högt upp på träfflistan för de köpsugna.

Det finns mycket i det stora bibliotek som webben utgör.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst