Textstorlek

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Textstorlek

Inläggav Arnold » 02 jan 2009, 10:12

Hej!
Textstorleken i inläggen är liten och jag vill gärna öka den.
Ingenting händer om jag prövar "större" eller "störst" i visamenyn.
Jag har Windows XP och bildskärmen är 22 tum med inställningen 1680x1050. Prövar jag andra inställningar blir texten fetare men proportionerna förvrängs. Endast detta forum och en annan websida jag besöker har denna lilla text. Tips om åtgärd efterlyses.
Mvh
Arnold
Arnold
Arnold
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 mar 2008, 11:50
Ort: Skärholmen

Inläggav UrbanFredriksson » 02 jan 2009, 18:17

Arnold skrev:Jag har Windows XP och bildskärmen är 22 tum med inställningen 1680x1050.

Tips om åtgärd efterlyses.

Ja då blir ju 11 pixlar nästan ingenting... särskilt med tanke på att skärmen ju är längre bort än det man läser på papper.

Du kan
1) Om det är Internet Explorer du använder finns det en inställning Tools|Internet options|Accessibility | Ignore font sizes on web pages (fast det kanske var det du gjorde?)
2) Skaffa en browser där du kan ange den minsta storlek du godtar (exvis Firefox). Den vet jag löser just det här på den här siten.
3) Be webmaster låta bli att ange textstorlek. Eller åtminstone inte ange den i pixlar.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Inläggav Lars Sundin » 03 jan 2009, 07:30

Jag sitter just nu vid en främmande PC som dock liksom min egen använder Firefox (ibland blir det hemma hos mig Explorer ibland).

Jag ser att under "visa"-fliken I listen uppetill i Firefox kan jag leka med "zoom" och "sidstil". På just denna dator som ägaren ställt in den (någonstans...) får jag vid alternativet "ingen sidstil" ett Times New Roman typsnitt, med serifer som gör texten mer lättläst och tydlig när man kontrollerar sitt inlägg och som är angenäm att läsa andras inlägg med. (men som inte verkar bry sig om storlekskommanden i inlägget..) Det ser dessutom litet mer seriöst ut än med det typsnitt som nu används.... Men själva skrivrutan är på tok för liten märker jag. (Kanske det går att fixa....)

Och inställningar av "sidstil" och zoom" vill man ju inte hatta med varje gång man skall in på och ut från vårt forum.

Sedan kan man ju när man skriver sitt eget inlägg använda som här "stor" textstorlek (vilket jag i detta fall tycker ger ett "skrikigt oartigt" intryck) eller andra, t ex
"pytteliten" genom val i rutan där det står "normal" (för det gär det väl hos er också?) i editeringskommandona. Där kan man ju också välja fet text, kursiv text, understruken text. Kunde man därtill förse sina inlägg med ett bra typsnitt också så vore det bra...

Kanske inget konstruktiva synpunkter (som från Urban F) men jag blev inspirerad att för femtioelfte gången försöka förstå inställningsmöjligheterna hos Explorer, Firefox och på andra ställen. Sedan är det väl så att webbmaster måste ta hänsyn till att läsarna har olika inställningar av sina webbläsare och skärmar (bredden i pixel). Några kanske öppnar forumet inne i hemsidan medan andra utnyttjar hela skärmbredden o s v.

En hastig titt på PPRuNe och G-kraft visar att man där har litet större teckenstorlek. Där och på många andra håll (och även hos oss) verkar man ha fastnat för det serifflösa snittet (Arial?). Säkert anses det bäst av sakkunskapen - även om jag misstänker att det är en kvarleva från IT:s barndom. (De tekniska möjligheterna begränsade möjligheterna till bra/vackra/tydliga bokstäver - och så fick vi fenomen som flygvapnets sätt att kalla Sk 50 för SK 50 och möjligheten att fortfarande beteckna storheten "liter" med versalt "L" trots att det aldrig funnits någon Monsieur Litre i fysikens historia.)

Lars S, som efter snart 1000 inlägg fortfarande gillar att skriva inlägg och lärt sig använda en del finesser men som ändå ofta suckar ofta över att en trivial editering kräver så mycket tid, mental kraft och påfrestning på ögonen. Man kan flyga till månen men ... ;-)
Senast redigerad av Lars Sundin 05 jan 2009, 10:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Textstorlek

Inläggav Arnold » 03 jan 2009, 11:23

Hej igen!
Det hjälpte att bocka av "Textstorlek" i "Hjälpmedel" på Kontrollpanelens "Internetalternativ". Nu fungerar Visamenyns "Textstorlek".
Lars Sundins inlägg ser helt OK ut. Urbans och mitt första inlägg också men är mer hoptryckta. Märkligt!
Jag kan nu fortsätta att läsa mina favoriter bekvämt tillbakalutad. Då är man ju längre från skärmen än när man skriver.
Tack för hjälpen.
Arnold
Arnold
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 mar 2008, 11:50
Ort: Skärholmen


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst