Frågor kring kartside-användande

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Frågor kring kartside-användande

Inläggav Emil Lindberg » 05 dec 2008, 12:34

Som medlem i den Flygbashistoriska (FBH) gruppen har man en hel del nytta av kartsidor som t.ex Eniro. Man kan "svepa" över baser och flottiljer, och göra nya upptäckter. Och ibland vill man ju dela med sig av sina upptäckter.

Men vad jag inte har kommit underfund hur man på Eniro länkar till exakt den vy som man har framför sig, med samma mått av zoom. Det finns förvisso en knapp som heter "Länk till kartan". Men då jag trycker på denna erhåller jag en länk som visar den ursprungliga sökningen, med ursprunglig zoom-nivå.
Här är ett exempel. Jag söker på "Ronneby flygplats, RONNEBY". Jag väljer "Flygfoto". Jag zoomar in den norra bänänden, så att Helge Norr fuller upp hela rutan. Därefter trycker jag på "Länk till kartan" och trycker "Kopiera" i den ruta som dyker upp. Men då jag klistrar in länken i webbläsaren erhålls denna vy

Ronneby flygplats på Eniro

Någon som kan hjälpa mig ang. hur man får fram en exaktare, mer zoomad, länk till flygfoto på Eniro?


Om jag gör samma sak på Hitta.se blir resultatet lite annorlunda och bättre.
Jag söker på "Ronneby Flygplats". Jag väljer "Satellit" och zoomar in norra banänden. Länk fås fram genom att trycka på "Fler kartfunktioner" och välja "Kartnålen". Länk till kartan finns i den ruta som nu dyker upp.
Resultatet blir "tajtare" zoom och bättre bildkvalitet, men trots att länken togs från satellit-bild måste man, efter att nyttjat länken, välja "Satellit"

Ronneby flygplats på Hitta.se

Någon här som vet hur man på Hitta.se kan länka direkt till en satellit-bild?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Lars Sundin » 05 dec 2008, 15:02

Jag kommer inte ihåg från tillfälle till tillfälle hur man gör utan brukar få pröva mig fram varje gång och det är mycket frustrerande.

Med Eniro:

Med Firefox: Vänsterklicka en gång på "länk till kartan" och högerklicka sedan och bland egenskaperna ser du en lång adress som du kopierar. Så här kan den se ut: http://kartor.eniro.se/query?&mop=aq&ma ... at=map_adr

Man kan ju snyggt gömma den så här

Jag ser att med Explorer verkar man kunna göra litet annorlunda. Man klickar på "länk till kartan" och då får man upp en ruta där man klickar på kopiera. Då får man den långa adressen som man använder/sparar på något sätt.

Jag tror det var så jag gjorde. Säkert kan det hela beskrivas bättre.

Man kanske måste låta bli att utgå från någon viss startpunkt utan börja med hela Norden-kartan. I alla fall har jag bara testat det fallet.

Tillägg: Det verkar inte gå med startpunkt.

Tillägg 2: Hos Hitta.se finns bland "Fler kartfunktioner" något som kallas "kartnålen" och där får man fram en adress som exempelvis http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221466832%22%20y%3D%226238838%22%20i%3D%22/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E Då har man komit fram, så är det bara att välja satellitbild.

Lars S, fast ca 50 meter norröver; Eniro pekar här närmast på tre gatunummer söderöver (Vet inte om ni får utsiktsbild söderifrån eller bara karta; jag ville egentligen ge utsiktsbild österifrån)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Frågor kring kartside-användande

Inläggav Emil Lindberg » 05 dec 2008, 19:40

Emil Lindberg skrev:Någon som kan hjälpa mig ang. hur man får fram en exaktare, mer zoomad, länk till flygfoto på Eniro?


Jag har nog kommit på hur man gör!
Man gör som tidigare, zoomar in till önskad nivå, stegar/togglar/sveper bilden till rätt läge, o.s.v. Men innan man trycker på "Länk till kartan" suddar man ut allt i sökrutan "Var Område, adress eller ort" och trycker sök. Sidan kommer nu att klaga på dig att ange ett sökord, men strunta i detta. Därefter trycker man på "Länk till kartan" och kopierar länken i rutan som kommer fram. Då kan resultatet bli så här, zoomat och klart!

Helge Norr F 17 på Eniro
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 05 dec 2008, 20:08

Förutom att Hitta.se har en till synes bättre upplösning har den en annan användbar funktion - den redan nämnda kartnålen. Denna hittas under "Fler kartfunktioner". Med denna kan man sätta ut "pekpinnar" med tillhörande text på kartan. Mycket användbart om man t.ex ska förklara vad som är vad på en specifik flygplats eller flygbas.

Man trycker alltså på "Fler kartfunktioner" och på "Kartnålen". Då dyker en ruta upp samt en kartnål (symbolen liknar för övrigt Greklands "kronmärke"). Denna kartnål kan man sedan placera var som helst på kartan genom att vänsterklicka just där. I rutan "Kartnålen" kan man sedan skriva en text som visas som en pratbubbla intill nyligen utplacerad kartnål. Glöm inte att trycka enter efter att du har skrivit in texten, inte förrän då verkar länken till din nu konstruerade utpekning ändras.
I samma ruta kan man även ändra "kronmärket" till någon anna lämplig symbol. Om man vill sätta ut ytterliggare en kartnål trycker man på "ny kartnål" och upprepar proceduren. Glöm inte enter!
Nu bör observeras att jag inte har hittat någon funktion för att spara utplacerade kartnålar! Så om man trycker "Stäng" eller "Rensa" försvinner också kartnålan från kartan. Istället bör kopiera länken i fältet "Här visas den färdiga länken". Eller trycka "Förhandsgranska" och kopiera bildens/kartans adress från det sedvanliga adressfältet i bildskärmens överkant.
Om du har spridit ut kartnålar över en stor yta (större än aktuell zoomningsnivå), bli inte förvånade om bilden i länken zoomas ut för att alla kartnålar ska synas på en och samma bild. Återigen visas bilden/kartan som just karta, även om kartnålarna har utplacerats i satellit-bilds-mode. Men det är bara att trycka "Satellit" som dyker bilden och kartnålarna upp. Dock verkar det inte att gå att ändra tidigare utplacerade kartnålar, så man måste göra rätt från början till slut.

Här är ett exempel på användande av kartnålar. Tryck "Satellit" för att erhålla flygfoto-vy.

Fält 1 Sjöbo
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Frågor kring kartside-användande

Inläggav Emil Lindberg » 07 feb 2009, 10:04

Hitta.se verkar har gjort något med sina kartsidor. Bl.a har pratbubblorna kopplade till kartnålar blivit större.
Men när jag ska skriva in text till nya kartnålar blir det knasigt! Jag skulle t.ex lägga ut en kartnål med texten "Kortbana B". Men när jag sedan trycker "Förhandsgranska" eller använder den adress som presentera i kartnålsrutan så ser man texten "Kortbana%20B" i pratbubblan! Mellanslaget konverteras alltså till det obegripliga "%20". Jag har provat samma sak på tre olika datorer, så det borde inte ha med datorn att göra.
Någon som vet varför? Och vad man kan göra åt det?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Frågor kring kartside-användande

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 07 feb 2009, 10:22

Hej Emil!
Du kan alltid ersätta mellanslaget med ett underscore "kortbana_B". Det är ju ingen bra lösning, men bättre än "%20".

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Frågor kring kartside-användande

Inläggav curtll » 07 feb 2009, 10:58

Ett tips!
Kolla följande länk:

http://monkeytoys.com/htmlkurs/

Där kanske Du får svar på vissa frågor.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Re: Frågor kring kartside-användande

Inläggav Emil Lindberg » 07 feb 2009, 15:51

Jag tillskrev "Erik", då han verkar att ha goda kunskaper inom programmerings-relaterade frågor. Så här svarade han

"Intressant. Jag ser att det i länken läggs till %2520 där man vill ha mellanslag. Genom att ta bort 25 så att det bara står %20 verkar det fungera, men det blir ganska omständligt att göra så. När man ändrat till %20 verkar url:en (i mitt firefox) visas med vanliga mellanslag istället för en massa %20. Jag har inget bra svar på hur man ska lösa problemet, men irriterande är det."

Går man in och suddar 25 där mellanslag och annat ska vara funkar det faktiskt!

Osuddat
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=3&m ... %3C/pts%3E

Suddat (på tre ställen!)
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=3&m ... %3C/pts%3E

Jag har skickat mail till Hitta.se och påpekat felet.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Frågor kring kartside-användande

Inläggav Emil Lindberg » 09 feb 2009, 19:19

Nu har Hitta.se rättat till felet.

Dock bör man observera att kartnålarna (de "finska kronmärkena") numera hamnar lite snett. När man försöker placera ut dem märker man att de inte riktigt hamnar exakt där man pekar. Där man pekar hamnar istället spetsen på pratbubblan! Men om man trycker "Förhandsgranska" märker man att nålarna flyttar sig till positionen/erna där spetsen på pratbubblan tidigare var!
Men det kan bli lite snett om man när man utplacerar kartnålarna försöker att få dem i exakt rätt position, för när man sedan förhandsgranskar eller följer länken hamnar de snett!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Frågor kring kartside-användande

Inläggav Emil Lindberg » 13 feb 2009, 15:54

Inlägg liknande detta försvann i froumkraschen.

Här följer en liten varning vad gäller kartnålar på Hitta.se.
Infogar man för många kartnålar (> 10 st?) eller för långa texter till kartnålarna blir slutresultatet inte bra. Antingen hamnar man vid Åsberget utanför Sollefteå, eller så hamnar man i zoomnivå 1, d.v.s grundvy med hela Sverige synligt!

Så det är aldrig fel att prova "Förhandsgranska" i kartnålsrutan på Hitta.se innan man publicerar en utpekning.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst