SE-SYG, Scheibe SF-27 Zugvogel IVA

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-SYG, Scheibe SF-27 Zugvogel IVA

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 05 dec 2018, 12:11

SE-SYG
Typ: Scheibe SF-27 Zugvogel IVA
c/n: 1514
Tillverkad år 1962

Registrerad 1962-12 Östra Sörmlands Flygklubb, Södertälje
1970-03 B Grönvall, Skutskär
1976-06 Gävlebygdens Flygklubb, Gävle
1982-01 K-Å Nilsson, Hägersten, C Granrud, Karlstad & Å Pettersson, Solna
1987-05-22 Karlstad Segelflygklubb, Karlstad (14)
1995-12-18 Solaflyg AB, Karlstad
1997-01-14 Segelflygklubben i Karlstad, Karlstad
Avreg 2017-09-05 exporterad till Chile.

2018-11-22 Registrerad i Chile som CC-AVZ

002-1164068.jpg
SE-SYG på Hovby, Lidköping 1974-06-16. Foto: Sven Kull


002-1015601.jpg
SE-SYG på Ålleberg 1999. Foto: Lennart Arjevall
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 8122
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-SYG, Scheibe SF-27 Zugvogel IVA

Inläggav Lars Sundin » 05 dec 2018, 20:45

ÖSFK:s SE-SYG hade jag nöjet att flyga 18 starter med på Vängsö under 1968. Gillade planet, inget "dasspapper" som K 8b. Planet hade då varit utrustat med syrgasanläggning. Försökte 10 augusti 1968 göra en 5-timmars över fältet (5-timmars klarades i regel av genom en sträckflygning). Verkade gå bra fast det blev litet träligt och så grodde vädret igen, och jag landade efter 3 timmar och 59 minuter. Herregud, redan 50 år sedan!

Mer att läsa på min blogg med bilder som väl är från 1968 ungefär. Adresser:

https://larsan13.wordpress.com/2016/06/ ... man-minns/

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... b6gmod.jpg

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... r_bz13.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2199
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-SYG, Scheibe SF-27 Zugvogel IVA

Inläggav Sven Blomberg » 17 jan 2019, 13:41

SE-SYG har även jag många minnen i. Bland annat en flygning juni 1966. Jag gjorde en målanflygning mot Vängsö i relativt hög fart. Då kom jag in i en stark termikstörning, som utlöste ett skevroderfladder. Spaken slogs ur handen på mig. Då gick farten automatiskt ner så mycket att fladdret upphörde. Då jag landat konstaterades att båda vingarna fått sprickor jämsmed bromslådorna. Då flygplanet demonterats upptäcktes att ett diagonalrör brustit i bakkroppen. Brottytan var till stor del rostig, så den skadan var gammal. Så när jag veckan efter åkte till Ålleberg på segelflyglärarkurs hade jag SYG på släp. Där träffade jag Bengt "Sudde" Söderström. Han hade haft motsvarande upplevelse med SE-TDU (Frimärksflygplanet) veckan innan. Man konstaterade att skadorna på rören troligtvis uppstått då de transporterats på "minivagn" nere Tyskland inför leveransen till Sverige. Påfrestningen på bakkropparna hade varit så stor, eftersom de hängt så långt ut.
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 24 aug 2016, 14:20


Återgå till SE-SAA -- SE-SZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron