36. Poltto palaa! - MiG-21 över Finland 1963–1998

Moderatorer: Henrik Tisell, Mats Averkvist, Sven-Erik Jönsson

36. Poltto palaa! - MiG-21 över Finland 1963–1998

Inläggav Mats Averkvist » 21 jul 2017, 10:15

MiG-21 Suomen taivaalla 1963–1998

Författare: Jukka Hoffrén
Förlag: Finska Flygmuseiföreningen
ISBN: 9789527044162
Pris: 70 EUR
Format: A4, 167 sidor, häftad. Text på svenska och finska.

Bild

Boken ingår i serien Flyghistoria utgiven av finska Flygmuseiföreningen. Första upplagan kom 2016 och denna andra och kompletterade upplagan publicerades i maj 2017. Boken är skriven på både finska och svenska och texterna är i parallella spalter. Alla bildtexter är på båda språken. Den är fyllig både vad avser text (information) och bilder. Intressant är att läsa om inköpsfasen och inskolningen i Sovjet. Finland hade MiG-21 i fyra versioner – MiG-21F, U, UM och BIS. När den sista MiG-21 togs ur tjänst 1998 hade man inget Mach 2 flygplan längre i tjänst. Boken bygger dels på flyghistorikers kunskaper samt erfarenheter från de som var med. Jag noterar att några av dem som var med inte ens efter Sovjetunionens upplösning ville dela med sig av sina erfarenheter. I boken skymtar då och då Draken också fram. Hösten 1969 godkände såväl USA som Sovjetunionen att Finland fick anskaffa både Falcon- och Sidewinder-robotar. Det gjorde att vågskålen vägde över till Drakens fördel i stället för flera MiG-21.
Boken är intressant, men det som saknas är treplansskisser samt målnings- och märkningsscheman. Den är intressant även för icke modellbyggare. Boken innehåller ca 140 bilder.
FLIT:s bedömmning: Då boken har fullständig svensk text och omhandlar flyg i vårt grannland väljer vi att ha den med i boklistan.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Återgå till Flygböcker utgivna 2016-2017

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst