Sida 1 av 1

SE-KOE, Piper PA-28-181 Archer II

InläggPostat: 09 feb 2017, 10:23
av Sven-Erik Jönsson
SE-KOE
Typ: Piper PA-28-181 Archer II
c/n: 28-8490104
Tillverkad år 1984

Fd N135AV, OH-PKR
Registrerad 1990-03-15 Fastighetsekonomisk Totalprojektering AB, Stockholm/Djursholm
Innehavare 1990-10-25 Flygpunkten AB, Bromma
Innehavare 1992-05-11 Flygpunkten AB, Bromma (?)
Eo 1993 Sålt till USA, reg N..... (köp ej genomfört, Bromma)
1996-10-30 Östra Sörmlands Flygklubb, Södertälje
Haveri 2005-01-16 Vängsö, landning för långt in, överrullning banända, ner i dike. Betydande skador. Reparerad. SHK rapport http://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/rl2005_10.pdf
2011 ca ? Aeroklubben i Göteborg, Säve
Haveri 2009-09-15 Alingsås flygplats. Överrullning banända, betydande skador. SHK rapport: http://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/RL2010_04.pdf
Lu 2010-08-31
2012-01-02 B N Flyg & Maskin AB, Norsborg

002-1024321.jpg
SE-KOE på Getterön, Varberg juli 1994. Foto: Sven-Erik Jönsson


002-1106571.jpg
SE-KOE på Visby juli 1996. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.

Re: SE-KOE, Piper PA-28-181 Archer II

InläggPostat: 23 aug 2017, 17:48
av Sven Blomberg
Det är lite fel här. Efter haveriet vid Vängsö 2005 reparerades SE-KOE och återkom till Östra Sörmlands Flygklubb. Flygplanet var kvar där ända till det återigen "korsade" landsvägen 2010. Efter det bedömde försäkringsbolaget det som "Ekonomiskt totalhaveri". Då köptes "resterna" av BN Bil & Maskin. Aeroklubben i Göteborg ägde alltså inte KOE någon gång och haverirapporten som finns i ursprungsinlägget, om haveri i Alingsås, rör SE-KIE. Det märkliga är att det finns ingen haverirapport hos SHK över haveriet på Vängsö med KOE 2010. Kan det bero på att SHK inte utredde olyckan?
// Sven Blomberg ÖSFK.

Re: SE-KOE Piper PA-28-181 Archer II

InläggPostat: 31 aug 2021, 18:03
av Paul R Compton
Ägare sedan 20200227 Christian Guldberg AB, Rönninge

Source credit: TS online registret

Re: SE-KOE, Piper PA-28-181 Archer II

InläggPostat: 01 feb 2022, 22:50
av planefan