3. Expeditionen - min kärlekshistoria

Moderatorer: Henrik Tisell, Mats Averkvist, Sven-Erik Jönsson

3. Expeditionen - min kärlekshistoria

Inläggav Mats Averkvist » 11 jan 2014, 20:07

Författare: Bea Uusma
Förlag: Norsteds
ISBN: 9789113051154
Ca Pris SEK: 149 kr
Format: 190 x 138 mm, 240 sidor
Finns i olika utgåvor.

Bild

Juli 1897. Ingenjör Andrées expedition ger sig iväg i en vätgasballong med riktning Nordpolen. En djärv idé, chanslös från start. Snart befinner sig tre män, med minimala kunskaper om arktiska förhållanden, mitt i en vit mardröm.
Trettiotre år senare hittas expeditionsmedlemmarna på Vitön. Varför dog de, trots tillgång till varma kläder, matkonserver och gevär? I över hundra år har man försökt lösa gåtan vad som hände på Vitön.
I Expeditionen. Min kärlekshistoria letar författaren och läkaren Bea Uusma efter sanningen om expeditionens öde. Hon reser i Arktis och till Nordpolen. Hon träffar efterlevande, rättsläkare och kriminaltekniker och söker bevis i laboratorieprov, dagböcker och nagelfragment. Resultatet är en bok som kullkastar gamla teorier och ger nya svar.
Men det är också en berättelse om Bea själv. Varför blir hon, som egentligen hatar att frysa, besatt av en hundra år gammal polarexpedition, och ägnar sitt liv åt att följa i dess igensnöade fotspår? Ständigt på rätt plats, men i helt fel tid.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Återgå till Flygböcker utgivna 2013-2014

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst