En sjö- version för Warhawk?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

En sjö- version för Warhawk?

Inläggav sjk.fly4ever » 18 jul 2015, 13:59

Jag delar med mig av några bilder av Curtiss P-40 som arbetar ombord på hangarfartyg eller i cockpit. Några frågor för flygentusiaster och historia WW2. Det fanns en marin version av P-40? Vilka länder har använt under kriget och som operationssalar? Om du vill visa foton på länken nedan:

http://aviacaoemfloripa.blogspot.com.br/2011/02/curtiss-p-40-em-porta-avioes.html

Stephan
sjk.fly4ever

Re: En sjö- version för Warhawk?

Inläggav Lars Sundin » 21 jul 2015, 22:15

Jag tror nu inte P-40 har opererat från hangarfartyg men däremot har typen nog levererats till krigsskådeplatser, exempelvis Nordafrika/Medelhavsområdet, med hjälp av hangarfartyg och man lyckades väl att med nöd och näppe starta från däcket (med katapult) om man ska tolka en passage i http://raf-112-squadron.org/33rd_fg.html . Ett klipp jag inte riktigt kan tolka:

Located in North Africa between November and December of 1942, the 58th, 59th, and 60th Fighter Squadrons of the 33d Fighter Group were re-supplied with aircraft and pilots through the efforts of the "J" Squadron. The lieutenants of the "J" Squadron were also the first to catapult their P-40 Warhawks from the deck of the British flattop the HMS Archer and recover them in Casablanca. While the idea of catapulting the P-40s may have been a cutting edge idea, the actual execution of the plan would prove to be less than simple. Although the ship was equipped to accommodate aircraft operations, the P-40s were not able to operate off a ship because they were too heavy. After stripping the Warhawks of ammunition, navigation equipment, and excess fuel, Major Cochran (squadron commander) and his deputy flight lead were catapulted from the ship, breaking both the catapults in the process, thus leaving 34 pilots to determine how they were going to launch. Throughout the remainder of the day, all but three aircraft were able to make it to Casablanca; two aircraft went down where the pilots were recovered and one went down without the pilot being recovered.

Avsnittet handlar om amerikanska förband medan sajten i sig verkar RAF-orienterad.

Nå på denna sajt finner man några av bilderna i din refererande portugisiska/spanska sajt visar men därtill med värdefull textinformation.

Många nationer använde Curtiss jaktplan, som Curtiss Hawk ("P-36") och utvecklingen P-40 i dess olika versioner, bl a Storbritannien och Australien.
Användarvisningsbild
Lars Sundin

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del