Efterlysning av Zimbabwe-Svensk

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Efterlysning av Zimbabwe-Svensk

Inläggav Lennwac » 25 nov 2014, 15:17

Hej!

För ett par månader sedan reste jag på egen hand runt i Zimbabwe.
När jag satt på tågstationen uppe i Victoria Falls och väntade på nattåget till Bulawayo, kom det fram en vit lång gänglig man i 70-80 års åldern och frågade om jag möjligtvis var svensk. Det kunde jag ju inte neka till så vi presenterade oss för varandra och började konversera. Tja så mycket tvåvägskommunikation var det nog inte då det mest var han som pratade. Det gjorde mig absolut ingenting då han berättade om sitt mycket spännande liv. Han hade bott i Zimbabwe (Rhodesia innan 1980) sedan slutet av 60-talet. I sitt yrkesverksamma liv hade han jobbat inom flyget, om jag förstod det hela rätt som pilot, men det kan jag ha fått om bakfoten. Hur som helst, han hade bland annat tjänstgjort i Kongo inom svenska flyget baserat därunder flera perioder, därefter hade han arbetat tillsammans med Carl Gustaf von Rosen och hjälpsändningarna i Biafra. Han berättade hel del annat intressant också som inte är knutet till några flygfrågor.
Men, och här kommer det. - Jag har glömt vad han heter, och därmed kan jag inte söka kontakt med honom. Jag har för mig att han presenterade sig som "Douglas" någonting, men det kan vara helt fel.
Otroligt klantigt av mig att inte notera detta, men tyvärr så är det.
Jag skulle hemskt gärna komma i kontakt med honom igen.
Så, är det någon här som känner igen min beskrivning av honom och vad han sysslat med så vore jag tacksam för tips.

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar / Lennart W
Lennwac
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 nov 2014, 13:54

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst