Kroatisk handpåläggning och brasiliansk läglig straff

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Kroatisk handpåläggning och brasiliansk läglig straff

Inläggav Arne M » 13 jun 2014, 21:42

Det kan inte hjälpas men igår började det hela och pågår en månad framåt. Vadå kanske gemene flyghistoriker undrar men knappast ens skribenter i detta eminenta forum kan ha undgått vad som nu sker i Brasilien – dvs. fotbolls-VM! :D

Och redan efter den första inledningsmatchen mellan Brasilien och Kroatien (slutresultat 3:1) hände en hel del som medierna uppmärksammat stort. Exempelvis att brassarna fick en gudomligt hjälpande hand från ovan (läs: den kroat som lade handen på brasilianske spelaren Fred och därmed föranledde att den japanske domaren blåste straff) vilket därefter i sin tur ledde till att Neymar kunde skjuta in 2:1-målet.

Det här påminner bildligt om den gudomliga hand som hjälpte Diego Maradona att göra mål i VM 1986 i Mexico. Guds hand (Hand of God) hjälpte till så att Argentina vann över England i kvartsfinalen och sedan gick vidare till att slutligen vinna fotbolls-VM detta år. Nu tackar hela Brasilien speciellt den japanske domaren Yuichi Nishimura som dömde den här tveksamma straffen igår i São Paulo, denna stad i världen som enligt uppgift härbärgerar den största japanska befolkningen utanför Den uppgående solens rike. Arigatō, Nishimura-san! :-)

Men även en lätt handpåläggning som i fallet med brassen Freds lägliga fall inom straffområdet kan ju faktiskt ha gjort att Fred tappade balansen och föll baklänges. Så även om det inte var något regelrätt överfall från den kroatiske spelaren sida så kan det nog räcka med en Guds hand – light version – även i VM 2014 för att vinna matchen och gå vidare! ;-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Kroatisk handpåläggning och brasiliansk läglig straff

Inläggav Lars Sundin » 18 jun 2014, 08:37

Aha, nu vet jag vad som menas med "off-topic". Trots att evenemang som fotbolls-VM blev åtkomliga för gemene man först genom jettrafikflyget. Flyget spelar roll! Så småningom uppmärksammas det nog t o m på SFF forum ;-)

Sedan är ju en fotbolls framfart genom luften i mycket en aerodynamisk historia (DN hade nyligen en artikel om "den nya bollen" som jag inte läst) och är man gammal modellflygare som jag, är man förstås intresserad av hur föremål rör sig genom luften. En del av ens skapelser flög inte, andra flög bra. Hur kom det sig?

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Kroatisk handpåläggning och brasiliansk läglig straff

Inläggav Arne M » 18 jun 2014, 14:41

"Aha, nu vet jag vad som menas med "off-topic". Trots att evenemang som fotbolls-VM blev åtkomliga för gemene man först genom jettrafikflyget. Flyget spelar roll! Så småningom uppmärksammas det nog t o m på SFF forum ;-)

Sedan är ju en fotbolls framfart genom luften i mycket en aerodynamisk historia (DN hade nyligen en artikel om "den nya bollen" som jag inte läst) och är man gammal modellflygare som jag, är man förstås intresserad av hur föremål rör sig genom luften. En del av ens skapelser flög inte, andra flög bra. Hur kom det sig?

Lars S"

Ja, den livsavgörande filosofiska frågan är förstås om det finns något mänskligt agerande som inte på något viss kan kopplas till flygverksamhet över huvud taget?! Det finns alltid en intressant koppling på ett eller annat sätt – det är bara att kunna se den. :-)

Flygets betydelse för fotbolls-VM torde idag vara stort för att fotbollsfans från hela världen ska kunna heja fram sina respektive landslag på plats – t.o.m. i djungelstaden Manaus, huvudstaden i delstaten Amazonas i Brasilien. Men när jag och min morbror Gustav i nådens år 1958 var på öppningsmatchen på Råsunda den 8 juni mellan Sverige och Mexiko i 'vårt' svenska fotbolls-VM – vi vann med 3-0 – så behövde vi förstås bara åka med spårvägslinje 15 för att ta oss till den numer rivna fotbollsstadion i Solna!

reminiscerar Arne nostalgiskt ;-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst