John Nerén, Clément Ader och Bengt Nordenskiöld

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

John Nerén, Clément Ader och Bengt Nordenskiöld

Inläggav Lars Sundin » 03 jun 2014, 10:01

Sture Tingwall uppmanade dem som satt på minnen som borde berättas att skriva, och jag försöker nu följa hans uppmaning, även om det inte är något självupplevt. Men med sina poänger ändå. Flyghistoria är det så det stänker.

Det måste ha varit i samband med något köp från Stig Kernell som jag kom över en kopia av ett brev (med påtecknade kommentarer) från december 1953 från kapten John Nerén till FV-chefen Bengt G:son Nordenskiöld. Jag tycker det är roligt att läsa, Nerén verkar ha varit en självmedveten herre som varit sjökapten, ej officer, och inte den ende närking som funnit Hjälmaren för liten utan dragit ut i världen. (Säkert tänker läsaren på en annan närkingsk sjökapten, känd från vår svenska flyghistoria). Om Nerén, främst känd som motorjournalist, kan man läsa på Wikipedia. När det för mig blev dags att ta körkort 1957, läste jag en bok av Nerén.

Brevet med Neréns visitkort/meritlista med illustra medlemsskap kan ses här: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... c3b6ld.jpg

Neréns självsäkerhet framstår väl i brevet av den 4 december 1953 där Clément Aders flygiska bedrifter betonas, något som han tyckte Nordenskiöld skulle nämna i sitt tal vid 50-firandet av flygets 50-årsjubileum i Stockholms stadshus 5 december som förstås hölls med anledning av Orville Wrights första flygning med motor 17 december 1903.

Vad Nordenskiöld där sa vet jag inte (men kanske något likt detta: http://larsan13.files.wordpress.com/201 ... _sid15.jpg ). Clément Ader var en fransk ingenjör som presterade mycket inom andra teknikområden som järnväg och teleteknik.

Så här står det i SFF Kronologi:

"1953, 5 december: Flygets femtioårsminne firas i stadshuset i Stockholm med en fest arrangerad av SAS, flygvapnet och KSAK. General Nordenskiöld högtidstalar och Gösta von Porat och Lars Fjällbäck mottar KSAK:s Wicandermedalj. Vidare visas flygvapnets första färgfilm ”Jaktflygare”. "

Jag har skrivit om detta i min blogg, se http://larsan13.wordpress.com/2010/08/1 ... sig-flyga/ Där kan man se en bild ur "Ett år i luften" med Nordenskiöld och två svenska pionjärer. Läser man kommentarerna ser man en att en bloggläsare, Erik O H Johansson som yngling lyckats slinka in i Stadshuset och fotograferat Nordenskiöld skaka hand med någon jag tror kan vara Fjällbäck.

Kul att ha som läsare en person som upplevt "historiens vingslag" och lyckats fotografera en svensk flygpionjär, om än bara ryggen! Eriks bild finns på http://larsan13.files.wordpress.com/201 ... huset1.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: John Nerén, Clément Ader och Bengt Nordenskiöld

Inläggav Arne M » 03 jun 2014, 15:36

Tack för ditt premiärinlägg – med flera matnyttiga länkar – i den nya avdelningen Off-topic, Lars! Men en liten undring har jag i sammanhanget och det är om det här verkligen är postat i rätt 'låda'? Jag upplever det som att exempelvis firandet av flygets femtioårsdag 1953 i Stadshuset knappast är särskilt mycket OT (alltså off-topic). Kanske den också nya lådan 'civilflyghistorier' kunde passat bättre eller kanske då ännu hellre SFF forumets allmänna del? ;-)

Jag gillar alltså det aktuella inlägget och vill gärna läsa mer av samma sorts skriverier. Så missförstå mig inte. Men om vi nu ska splittra oss här i forumet med flera nya postlådor så kan vi inte fortsätta och posta lite här och där. Sommarsols (Sture T:s alltså) fina Flygvapenberättelser borde därför snarast av moderator föras över i kategorien Flygvapenhistoria. Och den nya lådan Off-topic var väl tänkt att innehålla i princip allt utom sånt med flyganknytning; dvs. om det ska vara någon mening med kategoriindelningen på lådorna?

Det kan kanske verka vara onödigt grinigt av mig att skriva detta. Men om det ska vara någon mening med en låda som Off-topic så ska den väl också innehålla just sånt som vi gått och grunnat på vid sidan av allt flyghistoriaforskande?! :D
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: John Nerén, Clément Ader och Bengt Nordenskiöld

Inläggav Lars Sundin » 03 jun 2014, 18:37

Hej Arne M!

Jovisst ämnet för mitt inlägg var inte alls "off topic" utan i allra högsta grad flygrelaterat. Det platsade avgjort i det allmänna underforumet. Men det kändes så ovanligt och kuriosaartat att det inte förtjänte en så central plats. Orsaken till att jag visade brevet var främst Neréns självsäkra "stil" som inte i sig har med flyg att göra. Att det sedan gick att knyta ihop brevet med saker som jag skrivit tidigare (Kronologi-notisen, fotot av Nordenskiöld i Blå Hallen-trappen, bloggen m m) kom jag på rätt sent.

Så var det litet av en provokation också! Jag har ju ofta svårt att hålla mig till ämnet sägs det. Men vem har inte det. Exempelvis har det som börjat som bilder från dagens Amhult (f d Torslanda flygplats) i foto-underalbumet skiftat till ett intresse för glasrutorna i ett flygledartorn och höststormen Adas karaktär i september 1969.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst