China Clipper Air Service - Youtube

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

China Clipper Air Service - Youtube

Inläggav UrbanFredriksson » 21 sep 2008, 14:20

7 minuter om 30-talets första trafikflyglinjer från USA över Stilla Havet. Det mesta är som ett reportage från en resa.
http://www.youtube.com/watch?v=zqOSQ5qSHXI
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Inläggav Lars Sundin » 23 sep 2008, 12:13

Ja det var tider det! Man tackar. Naturligtvis googlade jag vidare för att kolla att det var en Sikorsky S-42, som var den första kinaklippern och litet kort på räckvidd. Sedan kom Martin- och Boeing-typer.

Så kan man ta en sväng nedåt Sydamerika och inse vad Pan American främst blev känt för.

Så finns ju "the Swedish connection". Det första svenska trafikflyget skedde ju till sjöss; både genom AB Aerotransport (och ännu tidigare) och tyska bolag som flög Dornier-flygbåtar upp längs östkusten. Och även i väst flögs väl en del, trafik till Oslo från kontinenten t ex.

För att inte tala om Olle Ekmans Sikorsky på 30-talet som ju var uppe på forumet nyligen.

Det är bara att googla på!

Lars S, som blir inspirerad av många inlägg. Mera tack!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Robert Widmark » 26 sep 2008, 10:47

Hej Urban o Lasse!
Stackars besättningar som aldrig fick ta av sig capen (mössan). Även på 50-talet spakade man med headset nerdraget över mössan - så idiotiskt!
Men passagerarna hade det bra Det verkade bättre förr!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Lars Sundin » 26 sep 2008, 19:16

Jo, nog var det litet annorlunda förr än att flyga Skavsta (jo man sitter trångt) - Stanstead i dag:


Bild
Amiral i Home Fleet eller åtmistone David Niven?

Och dessa beslutsamma sammanbitna manliga män med sina mysser och mustascher då sådant som att snacka själv via radio inte var uppfunnet utan en för ändamålet medföljande signalist fick sköta morse-knackandet:
Bild

Här då en litet nyare bild av nordafrikanskt ursprung. Kanske du känner igen damen i fråga.
Bild

Här har den danske kaptenen tagit av sig mössan men han har den nära tillhands:
Bild

Alla bilder ligger på sajten http://www.postcardpost.com som bjuder på mycket mer, t ex http://www.postcardpost.com/cw1.jpg
Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Robert Widmark » 28 sep 2008, 10:51

Hej Lasse!
Det var härliga bilder du visade! Om jag får vara petig så gjorde den danske kaptenen ett kardinalfel: "Glareshield" är ingen hatthylla! Där ska det vara tomt!
Beträffande den sköna damen så går jag bet. Kan det vara Emile Hart?
Idag flygger som bekant en mångfald damer. Idag kan nämligen Cockpit liknas med ett modernt kontot, till och med ratten är väck. Damerna har bara copiloten att brottas med - fast det sker kanske under "stoppen"?
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Även i "modern tid" kunde man resa snyggt...

Inläggav Lars Sundin » 29 sep 2008, 04:01

I går ringde SFF-medlemmen Inge Ahlin i Sala och berättade att denna tråd om China Clipper fått honom att minnas den flotta service han fick från American Airlines över den nordamerikanska kontinenten 1971. Inge träffade jag redan 1955, för 53 år sedan alltså. Han står här mitt i gruppen på Ålleberg. Ett ställe med påvrare service, men med andra just då mer eftertraktade möjligheter.

Nå, nu skulle Inge med ressällskap till amerikanska västkusten. Det blev SAS Boeing 747 Huge Viking från Köpenhamn till New York i mitten av april 1971, frågan är om det t o m inte var premiärturen, sa' Inge (vilken ägde rum den 11:e). Så blev det American Airlines 747:a till Los Angeles. Inge och hans kompis upptäckte att det fanns en flott salong bakerst i kabinen:

Bild

Efter ett tag kom två flygvärdinnor och frågade om något önskades att dricka. Efter ett par drinkar slog sig värdinnorna ned med egna drinkar hos våra vänner. Va nu då? Nå, det visade sig att värdinnorna inte var i tjänst utan skulle tjänstgöra först på segmentet Los Angeles - Honolulu; i deras drinkar fanns inte heller någon sprit. "Aldrig har den resan gått så fort" sa' Inge. Han mailade nu över en skanning av det vykort av salongen han sparat.

Inge berättade också att denna tid fick inte bolagen konkurrera med priset, utan man måste konkurrera med andra medel och denna "coach lounge" var ett sätt. Senare försågs den t o m med ett Wurlitzer-piano, se http://www.flickr.com/photos/ruthann/2267801838/.

Vi har i dag nog glömt bort hur revolutionerande Boeing 747 var när den kom. Plötsligt blev så mycket möjligt.

Mer ögongodis på http://jetsetserver.com/main-category/travel/american-airlines-747-luxuryliner/ Vidare har signaturen RuthannOC många trevliga flygfoton förutom det av Wurlitzer-pianot, se http://www.flickr.com/photos/ruthann/collections/72157603883180648/.


Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Erik Johansson » 03 okt 2008, 12:24

Many thanks to Urban for the link to the youtube and that fantastic film and also to you, Lars, for the wonderful pictures showing the younger generation what aviation was ‘in the good old days’.

There is, in my opinion, a very good book by the name ‘Beyond the blue horizon’ written by Alexander Frater that describes the excitement of the legendary Imperial Airways Eastbound Empire service as it was in the late 1920s or early 1930s. Boy, did you travel in a civilised way in those days! I can recommend it.

I lived and worked in Hong Kong in the latter part of the 1970s. One of my colleagues was an old Englishman who had arrived there, years back, in the days when the Sandringham was used on the route from England to Hong Kong. Asking him if he ever went back to England these days his answer was ‘I don’t want to be thrown back to England’. He knew what flying in comfort really is.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron