I går ringde SFF-medlemmen Inge Ahlin i Sala och berättade att denna tråd om China Clipper fått honom att minnas den flotta service han fick från American Airlines över den nordamerikanska kontinenten 1971. Inge träffade jag redan 1955, för 53 år sedan alltså. Han står här
mitt i gruppen på Ålleberg. Ett ställe med påvrare service, men med andra just då mer eftertraktade möjligheter.
Nå, nu skulle Inge med ressällskap till amerikanska västkusten. Det blev SAS Boeing 747 Huge Viking från Köpenhamn till New York i mitten av april 1971, frågan är om det t o m inte var premiärturen, sa' Inge (vilken ägde rum den 11:e). Så blev det American Airlines 747:a till Los Angeles. Inge och hans kompis upptäckte att det fanns en flott salong bakerst i kabinen:
Efter ett tag kom två flygvärdinnor och frågade om något önskades att dricka. Efter ett par drinkar slog sig värdinnorna ned med egna drinkar hos våra vänner. Va nu då? Nå, det visade sig att värdinnorna inte var i tjänst utan skulle tjänstgöra först på segmentet Los Angeles - Honolulu; i deras drinkar fanns inte heller någon sprit. "Aldrig har den resan gått så fort" sa' Inge. Han mailade nu över en skanning av det vykort av salongen han sparat.
Inge berättade också att denna tid fick inte bolagen konkurrera med priset, utan man måste konkurrera med andra medel och denna "coach lounge" var ett sätt. Senare försågs den t o m med ett Wurlitzer-piano, se
http://www.flickr.com/photos/ruthann/2267801838/.
Vi har i dag nog glömt bort hur revolutionerande Boeing 747 var när den kom. Plötsligt blev så mycket möjligt.
Mer ögongodis på
http://jetsetserver.com/main-category/travel/american-airlines-747-luxuryliner/ Vidare har signaturen
RuthannOC många trevliga flygfoton förutom det av Wurlitzer-pianot, se
http://www.flickr.com/photos/ruthann/collections/72157603883180648/.
Lars S