"Tre Kärlekar". Del 2, inspelningen börjar

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

"Tre Kärlekar". Del 2, inspelningen börjar

Inläggav Christer Sidelöv » 03 aug 2008, 09:55

Bild
Grinden in på flygplatsen där Brantfors möter Nilsson och får se bilen fanns vid parkeringen bakom den numera rivna baracklängan nedanför gamla tornet, men var inte högre än midjehöjd. Så även staketet. Man ökade på stakethöjden betydligt och satte taggtråd på toppen. Man satte även upp en vaktkur bredvid dagen till ära. Detta spelades bokstavligen in utanför fönstret till Luftfartsverkets Östra Kontor. Någon därinne insåg att man hade varit ute och flugit med SE-CFP märkt som en annan flygplansindivid utan vederbörligt tillstånd därtill! Detta flagranta majestätsbrott mot BCL maskerades dock lite diskret med ett hastigt tillkommet tillstånd utskrivet med retroaktivt (läs ”fel”) datum!


Bild
Förutom de två treorna hade man även lånat två tidsenliga tankbilar från Arlandasamlingarna. Passagerare i bakgrunden på plattan var ”vanliga” statister, men all ramp och lastpersonal spelades av medlemmar i Flygande Veteraner, så även kabinpersonalen.


Bild
Man kunde inte ha valt en bättre tidpunkt för att spela in det här på Bromma. Linjeflyg hade flyttat till Arlanda för länge sedan, och någon annan riktig reguljärflygning hade ännu inte kommit igång. Mestadels var det enda bakgrundsljudet fågelkvitter!


Bild

Bild
Lars Molin och Allan Svensson diskuterar nästa scen på huk framför Daisy.


Bild
Lars Molin dirigerar. Åke Spong kikar ut genom fönstret i cockpit.

Bild

Bild
Scenerna i treans cockpit filmades mestadels på marken. Med ena motorn i gång och Allan Svensson och Samuel Fröler i varsitt säte stod fotografen Jan-Hugo Norman i en hydralisk korg utanför fönstret med en något lutande kamera och filmade. Motorns handhavande sköttes av Åke Spong som stod precis utanför bild i cockpit.


Bild

Bild
För att skapa lite ”turbulens” stod det folk vid stjärten och på stegar vid vingspetsarna och försökte skaka om flygplanet under tagning. Tveksamt om det verkligen syntes nån skillnad i cockpit.

Scenen med Fröler i högersits under landning gjordes under en riktig inflygning till bana 30 på Bromma med Åke Spong som pilot i vänstersits. Man var först lite osäker på om detta verkligen var tillåtet, men Åke bestämde att köra med ”spela-in-först-och-glöm-att-fråga-senare”-principen! Tittar man noga kan man se en Cherokee skymta förbi på plattan för motoruppkörning. Åke var ombedd att sätta ner Daisy jäms med tornet, det vill säga halvvägs in på banan, eftersom man även filmade från backen. Detta gjorde förstås att han passerade tröskeln ovanligt högt då kameran i cockpit filmar Fröler i högersits. Trots den höga svansföringen har man lagt på ljudet av däcken i banan då flygplanet fortfarande befinner sig en 50 meter upp eller så. Inte så noga tydligen. Inte heller ansågs det särskilt noga att den riktiga registreringen SE-CFP syntes inne i cockpit med stora tydliga gul/svarta bokstäver i scenen efter landningen. Detta påpekades lite försynt innan av en viss (hrm...) närvarande fotograf när han såg hur Aatonkameran riggades upp inne i cockpit, men ingen brydde sig!.

Bild
"Befattar du dig med tyskt?" Finska trean passerar runt för att komma tillbaka på taxibanan med högra sidan till som "en annan DC-3".

Bild
Marshall Linholm hade vid den här tidpunkten ganska nyligen flyttat hem från Spanien. Någon tipsade honom (jag tror det var Sten-Kalle som ringde) om att Daisy hade blivit tillfälligt ommärkt som ”hans” DC-3 han flög redan innan andra världskriget, och tyckte han kunde komma ut till Bromma och titta på. Jag kände honom inte då, men kände igen honom då han dök upp. Jag fick genast idén att ta en bild på Allan Svensson i hans trestreckade ”kaptensuniform” och Marshall framför ”Örnen”. Jag frågade Allan först och förklarade lite kort vem Marshall Lindholm var, och han svarade genast ”javisst”. När de stod där under nosen var jag först tvungen att byta film i kameran. Då hör jag hur Marshall som väl inte hade lyckats ratta in ”Hassel” eller liknande på TVn i Spanien fråga Allan Svensson hur många timmar han hade som pilot på DC-3. Han svarade lite leende att han inte hade en enda sekund! Och andra sidan tror jag inte han förstod riktigt vem Marshall var heller!

Bild
Marshall och de medlemmar från Flygande Veteraners som staterade som ramppersonal samlade framför ”Örnen”. Jan-Ingvar Roos längs till höger var efter tillsägelse från produktionsgänget tvungen att raka av sitt helskägg för att få vara med. Prioteringarna var lite lustiga kan tyckas. Det var helt OK att Daisys riktiga civilregistrering syntes i bild och snudd på lös upp hela cockpit, men var det ens någon som såg Jan-Ingvar i bild? Bredvid honom står Anders Lindblom. Längst till vänster Hans Blank, men vad hette han i mittten?

Bild
Eftersom Marshall Lindholm i flyghistoriska kretsar är så synonymt med ABA var jag tvungen tyckte jag att ta lite bilder på karln med associationer till just ABA.


Bild
Bild
Här förbereds scenen efter att man landat då Brantfors visar upp oanade talanger att skåda in i framtiden. Precis när de kliver ut ur flygplanet säger han till Gösta att man ska få Spitfire på flottiljen i Nyköping. Det här utspelar sig som sagt våren 1945 och det är väl tveksamt om någon ens på Flygstaben då visste att man så småningom skulle få S 31!


Bild
Själva inspelningarna skedde under två dagar 14 och 15 maj 1990.

Bild
Efter det att inspelningarna vara klara började "demaskeringen" av båda flygplanen. Den tidigare pålagda gummifilmen gjorde det relativt lätt att rulla av färgen.

Bild
Lasse Hultman hjälpte till att ömsa skinnet på Daisy.

Bild
I slutändan blev det rätt pilligt att få bort all make-up på flygplanet så till slut plockades högtryckstvätten fram.


Bild
Två år senare fick Flygande Veteraner en förfrågan om flygplanet kunde medverka några dagar vid en filminspelning i Berlin. John Schlesinger skulle regissera med bland andra Anthony Hopkins och Isabella Rosselini i huvudrollerna. Betalningen skulle bli rundlig, betydligt mer än vad medverkan i "Tre Kärlekar" hade gett. Någon i dåvarande programgruppen ansåg dock att en redan inbokad enstaka flygning till Mariehamn var mycket viktigare. Erbjudandet gick vidare till Dakota Norway i stället som givetvis med sunt förnuft hade andra prioteringar och tackade omedelbart ja! Jag var med även på den inspelningen och tog bland annat bilden ovan, men det är en annan historia.
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: "Tre Kärlekar". Del 2, inspelningen börjar

Inläggav Robert L » 03 aug 2008, 12:18

Hej Christer!

Jättekul att se dessa bilder.

Jag kommer själv ihåg ett "ögonblick" från denna tv serie. Mitt ögonblick kommer från våren 1989 då jag låg på vakt/insatsstyrkan F13M och på en patrullrunda så kommer jag ner till det jag tror benämns hangar 13 där flygvapenmusuem håller på att restaurerar flygplanen. Iaf denna dag så står Caproniplanet där inne och jag får titta in i den..... min förväntar är stor då jag får titta in i detta plan innan en massa andra får det..... å döm om min förvåning då innanför "skalet" så är det bara en massa pinnar... INGEN inredning.
Ja det var mitt minne från denna tv serie :-D
Kan även passa på att nämna att vid detta tillfälle så hölls det på med sista finputsningen av Spitfiren som står på museumet... den blev klar till 10års jubileumet av museumet(om jag kommer ihåg rätt) och dess flygdag som var på försommaren 1989.

MVH
Robban
Användarvisningsbild
Robert L
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst