Gripen Silverrygg

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Gripen Silverrygg

Inläggav Kenneth Göransson » 22 jul 2008, 13:30

Hittade denna nytagna bild på en "åldrad" JAS 39A (39187). Det ser ut lite som Viggen i sina sista dagar. Jag har inte lagt märke till detta tidigare, men och andra sidan är det förmodligen så att vi inte får se 39A på uppvisningar o dyl.

http://www.abpic.co.uk/photo/1119775/
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 jul 2008, 21:02

Intressant.

någon ide vad som hänt?

"hon" ser ju minst sagt "något luggsliten ut "

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Robert Westerberg » 24 jul 2008, 10:30

Jag antar att kärrorna(nuförtiden) står still under så långa perioder att solens strålar blir än mer obarmhärtiga?
Användarvisningsbild
Robert Westerberg
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
Ort: Fruängen

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 jul 2008, 20:53

Ute alltså??

Med det relativt fåtaliga fpl. bör väl hangarutrymme finnas?

En 187:a borde väl vara aktuell för "uppgragering" ?

Bara en tanke.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Fredric Lagerquist » 24 jul 2008, 23:22

Jag tror att kärran har "snabbtrokat" efter ha flugit igenom en regnskur...den matta färgen ser lite konstig ut då.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 jul 2008, 18:09

Aha

Är det samma förklaring till att vissa 37:or såg ungefär likadanna ut?

(inga gråa Drakar vad jag kommer ihåg har sett ut så?)
olika färger måhända?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Fredric Lagerquist » 26 jul 2008, 12:59

Bengt Ekbladh skrev:Aha

Är det samma förklaring till att vissa 37:or såg ungefär likadanna ut?

(inga gråa Drakar vad jag kommer ihåg har sett ut så?)
olika färger måhända?

Bengt


Jodå :cool:

Bild

J 35or från 3/F 10 i mitten av maj 1995, efter en regnskur. J56 är ju numera "klarlackad"...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 jul 2008, 15:11

Tack Fredric
Där ser man hur selektivt minnet är ibland.

Finns liknande ex. på 29:or eller 32:or , fast de var väl ofta ”bare metal”(eller hur det nu stavas)

>>Jag tror att kärran har "snabbtorkat" efter ha flugit igenom en regnskur...den matta färgen ser lite konstig ut då.>>

Fenomenet syns alltså bäst på ljusa (gråa) o matt-målade plan?

Om man vill åtgärda ”nyansskillnaderna”, är enda sättet ommålning?
(som ju naturligtvis kostar, därför vänta?)

Är det så att klarlackade plan inte ”drabbas” av fenomenet?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Emil Lindberg » 11 aug 2008, 11:58

Bengt Ekbladh skrev:Intressant.

någon ide vad som hänt?

"hon" ser ju minst sagt "något luggsliten ut "

Bengt


Denna typ av blekning har jag sett på många "gamla" JAS 39A/B och det ser ut att komma från/börja vid luftsystemets utlopp i bakkant på kåpan akter om huven. Under drift sprutar här ut relativt varmt luft, vilket förmodligen påverkar blekningen på något sätt.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst