Sörmländska bilder

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sörmländska bilder

Inläggav T Kontoret » 10 okt 2012, 19:09

Lite bilder jag, samt vänner fotograferat. Gamla bilder jag kommit över igenom åren som scannats från "anologa" foton!
Kommer fylla på bilder här över tid!

Från F11:s gamla klargörningsområde:

Där bilden är tagen har jag kört närmare 1km in på taxibanan.
Bild

Naturen börjar sakteliga återvända...
Bild

Fundament/fästanordning till kamo-nät.
Bild
Användarvisningsbild
T Kontoret
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
Ort: Nyköping-STHLM

Re: Sörmländska bilder

Inläggav T Kontoret » 10 okt 2012, 19:13

Klassisk askkopp i rostfritt och instansat F11 "Bärgad" från en bunker på Björkviksbasen, när basen stod emellan två ägare.

Bild
Användarvisningsbild
T Kontoret
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
Ort: Nyköping-STHLM

Re: Sörmländska bilder

Inläggav Fredrik Lager » 18 okt 2012, 18:52

Trevliga bilder, hoppas du har fler! :D
Skulle du ha lust att slänga upp en kartlänk till denna plats?

Mvh
Fredrik
Varför fråga, får ändå inga svar..
Användarvisningsbild
Fredrik Lager
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Sörmländska bilder

Inläggav Emil Lindberg » 22 okt 2012, 14:16

T Kontoret skrev:Fundament/fästanordning till kamo-nät.
Bild


Nja, det är nog fundament till limträbalkarna i en f.d fälthangar

Trevliga bilder! Mer sådant!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Sörmländska bilder

Inläggav RobinW » 27 okt 2012, 14:52

en länk till karta över området.
http://kartor.eniro.se/m/9BaTp
man bör dock repektera uppsatta bommar staket och skyltar mot fordonstrafik. markägaren har blandannat utfodringsplatser för vilt på området
Användarvisningsbild
RobinW
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Sörmländska bilder

Inläggav T Kontoret » 30 okt 2012, 20:39

Om än på gränsen Södermanland/Östergötland så byggde man på 1950-talet upp en liten järnvägsstation på en mosse.
Flygvapnet utförde bombövningar där! Enligt utsago med bl.a A29 (Bästa bildmaterial jag kunde hitta..)
Bild

Dom som byggde hade nog lite kul när de målade blommor i fönstret. Enligt utsago från min morbror som fixat fram bilderna
hade någon t.o.m målat en katt i ett av stationsfönstren.
Bild

Det låg kvar en J22 intill "stations-byn", som FV övade skarpt på. Men den bärgades av en person under 1980-talet.
Ska försöka få tag på en bild på just den J22:an, som jag vet att min morbror hann fotografera innan "bortrövandet"
Användarvisningsbild
T Kontoret
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
Ort: Nyköping-STHLM

Re: Sörmländska bilder

Inläggav T Kontoret » 30 okt 2012, 22:27

RobinW skrev:en länk till karta över området.
http://kartor.eniro.se/m/9BaTp
man bör dock repektera uppsatta bommar staket och skyltar mot fordonstrafik. markägaren har blandannat utfodringsplatser för vilt på området


Jag smiskar över ännu en länk till platsen. Som inte är så gravt censurerad som Eniro’s! ;)
http://www.hitta.se/karta#center=651988 ... !%22%7D%5D
Användarvisningsbild
T Kontoret
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
Ort: Nyköping-STHLM

Re: Sörmländska bilder

Inläggav T Kontoret » 02 nov 2012, 12:02

Var iväg på lite en liten fotosession härom dagen, och tog denna bild "i farten" på den s.k Stigtomta rakan (ca 1750m)
Reservvägbasen ligger strax SV om västra banslutet av forna F11.
Bild

http://www.hitta.se/karta#center=651852 ... 2%22%7D%5D
Användarvisningsbild
T Kontoret
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
Ort: Nyköping-STHLM

Re: Sörmländska bilder

Inläggav T Kontoret » 02 nov 2012, 12:43

Plomberat KC i de Sörmländska skogarna, där jag hittade lite rester i sann efterkrigs-arkeologi Tack Lennart Bergqvist för digital ciceron =)
Bild

Intill KC/bunkern låg dessa moss-beklädda betongfundament.
Bild

Ca 50m från själva bunkern låg denna mast. Endast bortskruvad från fundamentet, och nedfälld i naturen.
Vederbörande bemödade sig t.o.m att skruva tillbaka muttrarna på pinbultarna i fundamentet.
Bild
Användarvisningsbild
T Kontoret
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
Ort: Nyköping-STHLM

Re: Sörmländska bilder

Inläggav T Kontoret » 02 nov 2012, 13:08

Inte långt ifrån själva flygbasen ligger dessa klargörningsplatser. Avgrävda från vägen, öde och att naturen har tagit tillbaka.
Min dyre fader tyckte dessa klargörningsplatser var så bra då han kunde parkera på dem, när han skulle plocka svamp på 1970-80 talet.
Bild

Jag tycker denna bild är så häftig, där tallen nyttjar sanden, gror och skapar ett sjysst kamouflage. ;-)
Hittade uppbruten asfalt bland ungtallen!
Bild
Användarvisningsbild
T Kontoret
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
Ort: Nyköping-STHLM

Re: Sörmländska bilder

Inläggav T Kontoret » 02 nov 2012, 16:16

Kan detta vara en grupperingsplats för F13:s RB 68? Kunnig expertis här på forumet får gärna kommentera.
Ligger ca 30km (fågelvägen) från Norrköping, på Sörmländska sidan.
Jag har fått höra att detta skulle vara signaltruppernas grupperingsplats vid mobilisering(?)
Bild

Att detta skulle vara fästen för mast(?)
Bild

Min gissning härrör till den länk jag läste på Wiki, och framför allt den kartskiss som finns bifogad där.
Det går nämligen en "rundbana" på platsen, snarlik den från kartskissen... För om åren var det vägbom upp till platsen!
Användarvisningsbild
T Kontoret
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
Ort: Nyköping-STHLM

Re: Sörmländska bilder

Inläggav Johan Kjellin » 07 nov 2012, 18:24

Sista bilden är inte fundament till mast utan plattform för Rb68. Det finns exakt likadana på gamla F8 Barkarby, uppe på bergshangaren.
Johan Kjellin
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:49
Ort: Stockholm

Re: Sörmländska bilder

Inläggav T Kontoret » 17 nov 2012, 03:51

Tack Johan K för info kring detta! Attans kan jag bara konstatera... En gammal barndomskamrat har r i k t i g t fräna bilder på JA 37 Viggen när de startar ifrån Björkvik-basen anno 1990... Men han undervisar/bor i London och missade honom sista vändan som han var hemma nyligen! Fortsättning följer.... ;-)
Användarvisningsbild
T Kontoret
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
Ort: Nyköping-STHLM

Re: Sörmländska bilder

Inläggav Johan Kjellin » 17 nov 2012, 22:33

Om inte masterna hade samma kabelränna med metallskydd ovanpå så är jag 100% säker.

Har pm'at dig också om lite mer historia i Sörmland.

[ Postad med iPad ] Bild
Johan Kjellin
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:49
Ort: Stockholm

Re: Sörmländska bilder

Inläggav Emil Lindberg » 23 nov 2012, 16:41

T Kontoret skrev:Var iväg på lite en liten fotosession härom dagen, och tog denna bild "i farten" på den s.k Stigtomta rakan (ca 1750m)
Reservvägbasen ligger strax SV om västra banslutet av forna F11.
Bild


En korrigering: Stigtomtarakan var, vad vi vet idag, "endast" ett reservstartstråk, inte reservvägbas. Reservstartstråk var avsedda för endast start, ej landning, sannolikt med reducerad mängd/vikt yttre last.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Sörmländska bilder

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 nov 2012, 18:54

""Reservvägbasen ligger strax SV om västra banslutet av forna F11.""

""Stigtomtarakan var, vad vi vet idag, "endast" ett reservstartstråk, inte reservvägbas. Reservstartstråk var avsedda för endast start, ej landning, sannolikt med reducerad mängd/vikt yttre last.""

Kan man tänka sig att "rakan" även kunde vara tänkt som "nödlandningsfält"
vid tex. motorbortfall i start vid F11?
Bengt Ekbladh
 

Re: Sörmländska bilder

Inläggav T Kontoret » 24 nov 2012, 13:30

Stråk, bas etc? Det har ni absolut bättre koll på än jag. :-) Däremot blir jag nyfiken på en sak!

Om vi förflyttar oss utmed väg 52 NV ca 10km, så låg där till för ca 15 år sedan en bränsledepå utmed vägen (se kartlänk)

Hur mycket space på sidorna behövde ex.vis 32 Lansen, om de skulle ha behövt forsla flygplanen närmare bränsledepån,
med tanke på att de då måste forsla dem på väg 52 som går igenom Stigtomta?
(åker igenom där ibland och tycker det känns ganska "trångt" på vissa ställen)

http://www.hitta.se/karta#rlm=1&center= ... 5%22%7D%5D
Användarvisningsbild
T Kontoret
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
Ort: Nyköping-STHLM

Re: Sörmländska bilder

Inläggav Emil Lindberg » 24 nov 2012, 17:14

T Kontoret skrev:Om vi förflyttar oss utmed väg 52 NV ca 10km, så låg där till för ca 15 år sedan en bränsledepå utmed vägen (se kartlänk)

Hur mycket space på sidorna behövde ex.vis 32 Lansen, om de skulle ha behövt forsla flygplanen närmare bränsledepån,
med tanke på att de då måste forsla dem på väg 52 som går igenom Stigtomta?
(åker igenom där ibland och tycker det känns ganska "trångt" på vissa ställen)

http://www.hitta.se/karta#rlm=1&center= ... 5%22%7D%5D


Jag förstår inte frågan riktigt, och när jag klickar på kartlänken så erhåller jag ingen karta och "Fel på sidan".

Men jag tror att du har fått en del om bakfoten. De drivmedelsanläggningar, oftast nergrävda cisterner om 100 kubikmeter, som fanns lite här och var runt flygbaserna och flottiljerna, var ju mellanlagringsplats. Man tankade inte flygplan direkt från dessa (skulle ha inneburit en himla massa bogserande/taxande hit och dit), utan tankning skedde vid flygplanets klargöringsplats, från tankbil, rulltank eller annan mindre drivmedelscistern. Klargöringsplatserna låg ju i anslutning till rullbanan/-banorna, i bakre klargöringsområde (BAKOM) eller (i Bas 90) spridda lite här och var längs taxningsbara vägar som ingick i det s.k manöverområdet. Att drivmedelsanläggningarna spreds ut runt basen, ofta intill ej taxnings-/bogseringsbara vägar, hade ju med skydd att göra.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Sörmländska bilder

Inläggav Kent Schram » 29 nov 2012, 10:23

RobinW skrev:en länk till karta över området.
http://kartor.eniro.se/m/9BaTp
man bör dock repektera uppsatta bommar staket och skyltar mot fordonstrafik. markägaren har blandannat utfodringsplatser för vilt på området


Yepp! var själv och försökte komma in på uppställningsområdet men såg nämnda skylt under min vistelse i Nyköping förra året. Tiden medgav ingen promenad in heller. Kul med alla fina bilder,
Ang reservstartstråk fann jag efter att ha kört vägen ifrån Stigtomta precis efter att ha tagit av vägen en ev rest av uppställningsplats, kan ju vara fel men kolla länken

Kent S
Kent Schram
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
Ort: Halmstad

Re: Sörmländska bilder

Inläggav Emil Lindberg » 30 nov 2012, 13:52

Kent Schram skrev:
RobinW skrev:en länk till karta över området.
http://kartor.eniro.se/m/9BaTp
man bör dock repektera uppsatta bommar staket och skyltar mot fordonstrafik. markägaren har blandannat utfodringsplatser för vilt på området


Yepp! var själv och försökte komma in på uppställningsområdet men såg nämnda skylt under min vistelse i Nyköping förra året. Tiden medgav ingen promenad in heller. Kul med alla fina bilder,
Ang reservstartstråk fann jag efter att ha kört vägen ifrån Stigtomta precis efter att ha tagit av vägen en ev rest av uppställningsplats, kan ju vara fel men kolla länken

Kent S


Det är bara en infart till en skogsväg, se http://maps.google.se/maps?q=nyk%C3%B6p ... 05,,0,11.4
(Via Google Earth Street View kan man åka på många av landet reservvägbaser, i BAKOM, m.m.)

Men inne på den skogsvägen kan det nog ha legat en cisternanläggning - slingan ser misstänkt ut
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Sörmländska bilder

Inläggav RobinW » 16 mar 2013, 23:28

kartlänken som jag tidigare länkat till är F11:s yttre klargörningsområde. har för mig det kallades UOM.
dock är det privat mark och avspärrat så det är nog därför som googlebilen inte varit där:)
infarten till yttre klargörningsområde från allmän väg.
https://maps.google.se/maps?q=nyk%C3%B6 ... ,0.87&z=13
Användarvisningsbild
RobinW
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron