Jo, DC-3 väcker minnen ända från min barndomstid i Årsta, söder om Söder i Stockholm. Där flög ju planen till/från Bromma över rätt så lågt men den enda registrering jag i dag minns är SE-BAB; ABA:s Höken. Först på äldre dar åkte jag DC-3 och upplevde att detta med sporrhjul är inte någon höjdare precis för passagerarna. Jag var ju van vid segelflygplan som man äntrade från sidan; en del vippade då litet lätt framåt, andra inte. (Måste ju finnas en massa minnen av hur det kändas att kliva ned/in i cockpit förresten.)
Jag minns en flygning med Daisy från Bromma till Arlanda i början av september 2004 och det var nära att den inte blev av. Det var ett mycket disigt väder och det var tydligen meningen det skulle flygas VFR av någon anledning, och då var vädret på gränsen. Man kände sig tillbaka i tiden några decennier, då vädret kunde sätta stopp. Nostalgi på sitt sätt det också.
(För att få flyga IFR med DC-3 måste visst avisning finnas, vilket Daisy har men inte alla veteran-DC-3. Icke heller alla kan röra på kylklaffarna har det sagts mig, vilket får kompenseras med det
airmanship som finns i Vallentuna exempelvis.)
Här en bild som åskådliggör vädret vid tillfället; det är Barkarbys bana som skymtar. Man förstår att folk som inte litat på radionavigering utan suttit med tummen på kartan eller i andra tankar tagit fel på Bromma och Barkarby.
Ytterligare en bild från denna färd finns
här. Det kan ju vara en skojig övning att klura ut positionen med hjälp av filnamnet och någon lämplig karttjänst på webben.
Lars S