Nya Gripen och enstaka andra flygplans foton

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Nya Gripen och enstaka andra flygplans foton

Inläggav Emma Persson » 11 dec 2011, 00:26

För snart en månad sedan var jag iväg och hälsade på hemma hos de fina små grå flygplanen. Ett av målen med besöket hos 1:a flygunderhållskompaniet på F 17 var att faktiskt lära sig lite saker (det tycker jag vi lyckades med :D ) och att fotografera.

Jag lovade att jag skulle lägga upp några foton så här kommer ett litet smakprov av resultaten. ber på förhand om ursäkt för vattenmärket och att det är dålig upplösning på bilderna. Vill ni veta varför så är det bara att fråga men jag tänker inte ta hela den diskussionen ifall ingen är intresserad. Kort sagt: Fotona får inte spridas vidare, läggas upp på andra forum etc och även om jag inte tror det är någon fara så är jag hellre försiktig.

I fall någon undrar eller känner sig bekymrad över om de hamnat med på bild etc: Av ren respekt så kommer jag inte publicera något av de ytterst fåtal foton som råkat bli så att det teoretiskt sett skulle vara möjligt att identifiera personer (vi pratar om kanske 15 foton av ca 3000). Jag är fullt medveten om att inte alla vill vara med på foto och än mindre på ett som publiceras så därför kommer jag INTE lägga ut de fotona eller publicera dem överhuvudtaget.

Nå ja, kamerorna gick varma (trots bristen på värme utomhus) under besöket och jag har med rejäl marginal passerat målet att hinna se 50 st 39 individer i år. Faktum är att jag är uppe i strax över 70 individer nu. Woho!

Ett av målen med besöket har varit mörkerfotografering och det gick över förväntan. Har aldrig fotat mörkerfoto innan, och än mindre på motiv som rör sig. Synnerligen spännande utmaning minst sagt :D . Givetvis har det även blivit foton i dagsljus när det funnits tillfällen att ta sådana. Hade dessutom sådan tur att få se uppvisningsträning en av dagarna. Fick pratat en massa med många väldigt trevliga personer, både som jag känner sedan tidigare och personer jag inte träffat innan :D . Det har varit full rulle bokstavligt talat. Har fått titta på ett 39 A "lik" (det som finns kvar efter demontering). Stackars liten :cry: ... Var även ute och hälsade på de små flygplanen på brandövningsplatsen. Stackars liten igen :cry: ...


Men här kommer ett par foton. Inget av fotona har ändrats i färgerna bara för informations skull, så solnedgångsbilderna är äkta och inte något photoshoppat "lägga till mer färg" fusk ;)


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Jag jobbar fortfarande på något sätt att lägga upp mina foton på egen hemsida och i dagsläget tror jag att jag måste tänka om hela idén för att få det att fungera eftersom den ursprungliga idén blev väl omfattande att genomföra.


/Emma
Senast redigerad av Emma Persson 29 feb 2012, 12:58, redigerad totalt 2 gånger.
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Nya Gripen och enstaka andra flygplans foton

Inläggav Hellenius » 11 dec 2011, 10:15

Snyggt Emma!
Vad kul att få göra ett sånt besök och gå i närkamp med verksamheten på insidan staketet.
Kan inte själv se hur upplösningen påverkar bilden, kollar på mobilen just nu, men det ser kanon ut! Snyggt med mörkerbilderna, och jag vet att det blir färggranna solnedgångar där:)
Ang. vattenstämpeln/loggan så gör jag det alltid själv numera efter att ha hittat mina bilder figurerande på utländska forum. Det går alltid att få bort, men man gör det lite svårare för bovarna.

[ Post skriven via iPhone ] Bild
Mvh
/Björn Hellenius
Användarvisningsbild
Hellenius
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna

Re: Nya Gripen och enstaka andra flygplans foton

Inläggav Henric » 11 dec 2011, 12:32

Tack för alla fina bilder! Jag tycker inte du ska undvika ta bilder med personer. De blir mycket flyghistoriskt värdefulla om 10-20 år. Däremot behöver du ju inte publicera den nu, utan bara lagra dem för framtida bruk i ditt eget arkiv.
Henric
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 okt 2009, 19:20
Ort: Röstånga

Re: Nya Gripen och enstaka andra flygplans foton

Inläggav Emma Persson » 12 dec 2011, 19:46

Hellenius skrev:Snyggt Emma!
Vad kul att få göra ett sånt besök och gå i närkamp med verksamheten på insidan staketet.
Kan inte själv se hur upplösningen påverkar bilden, kollar på mobilen just nu, men det ser kanon ut! Snyggt med mörkerbilderna, och jag vet att det blir färggranna solnedgångar där:)
Ang. vattenstämpeln/loggan så gör jag det alltid själv numera efter att ha hittat mina bilder figurerande på utländska forum. Det går alltid att få bort, men man gör det lite svårare för bovarna.

[ Post skriven via iPhone ] Bild




Ja, det var enormt roligt att få möjligheten. Inte bara att fotografera planen utan att få se hur allting fungerar när de är i tjänst som vanligt.

Roligt att du gillar fotona! Jag hade enorm tur med solnedgångsfoton eftersom de bara startade vid den tidpunkten en av dagarna och det råkade vara just den dagen det var absolut bäst färg på "bakgrunden" och att de dessutom tände EBKn.

Jo, tyvärr behövs det eftersom folk totalt felaktigt tror att foton på Internet är allmän egendom trots att de är precis lika upphovsrättsskyddade som alla andra foton. Sen är det klart att det går att ta bort vattenmärken, det går att redigera filinformationen men de som gör det utför en direkt olaglig handling genom att göra så (fast stjäl man foton bryr man sig väl inte om det heller antar jag). Problemet är ju tyvärr att det är väldigt svårt att komma åt folk över Internet så det blir svårt att kräva den ersättning för fotona som man som upphovsman/kvinna till fotona har lagligt rätt till. Och det handlar inte om pengarna utan om principen att man bara vill bli frågad INNAN någon använder ens foton. Men det är ju just eftersom man vet att risken är uppenbar att det kan missbrukas som upplösningen också får bli lidande i de här sammanhangen.

Mvh

Emma


Henric skrev:Tack för alla fina bilder! Jag tycker inte du ska undvika ta bilder med personer. De blir mycket flyghistoriskt värdefulla om 10-20 år. Däremot behöver du ju inte publicera den nu, utan bara lagra dem för framtida bruk i ditt eget arkiv.



Varsågod! Det är bara roligt att de uppskattas!

Jag skulle gärna ta lite mer bilder där personerna som jobbar med planen är med, men jag vill i så fall veta om att alla är med på det. Personligen tycker jag det känns olustigt om jag skulle gå och ta en massa foton på någon som kanske absolut inte vill vara med på bild. Men jag har lite foton som fokuserar mer på de som jobbar med planen även om det inte är från just det här fototillfället.

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Nya Gripen och enstaka andra flygplans foton

Inläggav samsonreklam » 18 dec 2011, 17:05

Mycket läckra foton Emma! Härliga mörker-tagningar.
Jag återkommer till dig och Björn om att få använda ett par av era Gripen-bilder. Jag har nyss avslutat ett uppdrag att förse HjälpmedelsCentrum här i Västerås med lite miljöbilder i deras stora utställningslokal för hjälpmedel för funktionshindrade.
Men de har även två konferensrum som de döpt till "Gripen 1" resp. "Gripen 2".
Ovanför dörrarna till dessa två rum vill de ha ett par förstoringar på JAS Gripen.
Är det något som ni ställer upp på och "sponsrar" med ett par högupplösta bilder som jag sedan fixar print på här i Västerås.
Formatet kommer att hamna på liggande 100 x 70 cm.

...hälsar Tommy i Västerås och önskar samtidigt en God Jul!
Användarvisningsbild
samsonreklam
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 04 aug 2009, 08:45
Ort: Västerås

Re: Nya Gripen och enstaka andra flygplans foton

Inläggav Christian S » 19 dec 2011, 10:51

Läckert! :-)
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Nya Gripen och enstaka andra flygplans foton

Inläggav Tony Damberg » 29 dec 2011, 13:42

Fina bilder Emma!

jag har just börjat fotografera flygplan och försöker lära mig mycket runt omkring, som att hitta rätt vinklar, nya vinklar, ljusförhållande, stativ, bildhastigheter med mera...

Men tack för att vi får se dina fina alster!

med vänliga hälsningar
Tony Damberg
/Vargön
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Re: Nya Gripen och enstaka andra flygplans foton

Inläggav JonathanRL » 05 jan 2012, 15:23

Tillåt mig uttrycka min enorma avundsjuka över att du fått sådana fantastiska fototillfällen för 39 och 60 :). Önskar jag själv någon dag fick liknandes.

Mycket vackra bilder!
Användarvisningsbild
JonathanRL
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 okt 2011, 23:06
Ort: Stockholm

Re: Nya Gripen och enstaka andra flygplans foton

Inläggav Emma Persson » 24 jan 2012, 20:30

Först och främst ber jag om ursäkt för att det tagit tid med svar.


samsonreklam skrev:Mycket läckra foton Emma! Härliga mörker-tagningar.
Jag återkommer till dig och Björn om att få använda ett par av era Gripen-bilder. Jag har nyss avslutat ett uppdrag att förse HjälpmedelsCentrum här i Västerås med lite miljöbilder i deras stora utställningslokal för hjälpmedel för funktionshindrade.
Men de har även två konferensrum som de döpt till "Gripen 1" resp. "Gripen 2".
Ovanför dörrarna till dessa två rum vill de ha ett par förstoringar på JAS Gripen.
Är det något som ni ställer upp på och "sponsrar" med ett par högupplösta bilder som jag sedan fixar print på här i Västerås.
Formatet kommer att hamna på liggande 100 x 70 cm.

...hälsar Tommy i Västerås och önskar samtidigt en God Jul!



Tack så mycket för berömmet! Det är första gången jag fotograferar i mörker så det var en nyttig erfarenhet och dessutom otroligt roligt att få prova.

Vi kan prata om det här med foton vid tillfälle. Det är bara att antingen maila mig eller skicka ett meddelande här på forumet :-)


Christian S skrev:Läckert! :-)



Tack så mycket! :D


Tony Damberg skrev:Fina bilder Emma!

jag har just börjat fotografera flygplan och försöker lära mig mycket runt omkring, som att hitta rätt vinklar, nya vinklar, ljusförhållande, stativ, bildhastigheter med mera...

Men tack för att vi får se dina fina alster!

med vänliga hälsningar
Tony Damberg
/Vargön



Vad roligt! Då får jag passa på att önska lycka till med flygfotograferandet! Jag hoppas vi kan få se foton vid tillfälle :D. Jag har fotat flyg sedan mitten på 2009 och jag lär mig fortfarande och provar nya sätt att ta foton. Det är roligt att ägna sig åt fotografering på flygdagarna och andra tillfällen som dyker upp, den saken är säker :D. Och sen har man någonting att göra när det inte är flygsäsong (dvs. sortera bilder) ;-) .

Tack för berömmet! Det är trevligt att fotona uppskattas


JonathanRL skrev:Tillåt mig uttrycka min enorma avundsjuka över att du fått sådana fantastiska fototillfällen för 39 och 60 :). Önskar jag själv någon dag fick liknandes.

Mycket vackra bilder!



Tack så mycket! :D

Att få frågan om jag ville komma och fotografera mörkerflygningarna var ingenting jag hade väntat mig så det kom som en glad överraskning. Jag är mycket tacksam för att jag fick möjligheten att vara på studiebesök och fotografer men även lära mig mer om flygplanen.

Mitt tips är att inte ge upp för man vet aldrig vad som händer och förr eller senare kanske du också får möjligheten :-) .




Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst