Gripenkrashen 1989

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Gripenkrashen 1989

Inläggav Åba » 07 jul 2011, 14:06

Hej forumet!

Ja, TV-bilderna på den sk "världens dyraste jordfräs" har vi väl sett till leda.
Den film som man har sett tidigare var väl filmad på behörigt avstånd av ett TV-team(?)

Jag snubblade dock av en händelse på denna film som är filmad på betydligt närmare avstånd, och som ger ganska kusliga närbilder av olyckan (notera även de häftiga nosvingerörelserna som syns tydligare på denna film)

Jag antar att det är SAAB själva (eller FM) som är "pappa" till den här (nya - i alla fall för mig) filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=k6yVU_yYtEc&feature=related
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Gripenkrashen 1989

Inläggav Andy » 09 jul 2011, 09:55

Den placeringen han hon hade var inte bra, kunde gått riktigt illa om det hänt längre ner.
Andy
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 05 aug 2010, 13:19
Ort: Hultsfred

Re: Gripenkrashen 1989

Inläggav Roger Andreasson » 10 jul 2011, 10:19

Svårt att bedöma avståndet, kan ju vara filmat med teleoptik, verkar ju i alla fall vara rätt bra zoom på kameran.

/Roger
Roger Andreasson
 
Inlägg: 650
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Gripenkrashen 1989

Inläggav Åba » 11 jul 2011, 11:13

Jo, men om man studerar den välkända filmen som är filmad längre ifrån (TV-team filmen), så tycker jag att man kan se en person med stativ stående på gräsmattan ca 100m från 600-skylten vid banan (samma skylt som döljer planet när det går av banan i den "nya" film som jag hänvisar till).
Om sättningen vid olyckstillfället skett längre in på banan, så känns det som Andy skriver, att det hade kunnat gått riktigt illa för den fotografen...
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst