Mikaels Fokker D 7

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Mikaels Fokker D 7

Inläggav Sten Johnson » 10 apr 2011, 10:48

Lördagen 2/4 var det "roll out" för Mickael Carlssons Fokker D 7 (se aktuellt och senaste nytt). En högtidsstund för oss, som gillar gamla brummiga plan med propeller. I 16 år har Mikael jobbat på detta projekt. Planet har en original 14 liters, 6 cylinders, Mercedes, radmotor. Bara ljudet är en upplevelse. D 7 modellen föddes 1916 och kom ut till förbanden i början av 1918. Målning och märkning härstammar från förbandet Jasta 68, som skrämde slag på engelsmännen. Mikaels D 7:a är otroligt välbyggd. Den är byggt efter de gamla ritningarna och bara med tidsenligt materiel. Jag har gått händelserna lite i förväg och låtit den flyga på min bild. Men det kan hända när som helst, bara vädergudarna drar av lite på fläktarna över Skåne. Det finns bara tre flygande ex. i världen. De två andra finns i USA och Nya Zeeland. Tack Mikael för att du sätter Sverige på den flyghistoriska kartan. Det är bara att gratulera Mikael och ställa in sig i beundrarskaran av hans nu utökade flyghistoriska luftlotta.

Hälsningar Sten som var där.

Bild
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Re: Mikaels Fokker D 7

Inläggav Sten Johnson » 14 apr 2011, 21:22

Skall bara meddela att i söndags testflög Mikael sin D 7:a för första gången och allt gick bra. Kanske såg det ut som på min teckning. Nu får vi bara vänta på att den skall dyka upp på flygdagarna framöver.

Hälsn Sten
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Re: Mikaels Fokker D 7

Inläggav Hellenius » 15 apr 2011, 22:16

Ja, det ska bli riktigt kul att få se den i luften. Tack för att du ger oss din bild av hur det ter sig!
Mvh
/Björn Hellenius
Användarvisningsbild
Hellenius
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst