T 18 B

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

T 18 B

Inläggav Sten Johnson » 03 apr 2011, 14:29

Det var ett tag sedan jag lade in någon teckning här i galleriet. Bert Stenfeldt var nere hos oss i Malmö och höll föredrag om flyget under kalla kriget och det nystartade Swedish Air Force Historic Flight (Bert är ordf). Vid eftersitsen kom vi att prata om T 18 B, som B S hade rik erfarenhet av.

Det visade sig vara dåligt som traditionellt torpedflygplan. Det gick helt enkelt för fort. En variant av planet utrustades då med en 57 mm Boforskanon i nosen. Eftersom jag är en gammal stridsvagnssoldat med erfarenhet av kanoner, låter detta väldigt mycket. Med 40 skott i magasinet och lite mer än två skott i sekunden, skulle man bekämpa målet Jag antar att precisionen var det lite si och så med, men fartyg är stora så några träffar skulle man nog få in.

Det går många skrönor om att planet bl.a. skulle stanna i luften under eldgivningen. Personligen trodde jag det inte fanns en enda fast del i kärran efter några salvor. Men efter att ha samtalat Bert Stenfeldt, försäkrade han mig om att det var skrönor och att planet fungerade bra med kanon och allt. Utvecklingen av Lansen och sjömålsrobotar, gjorde att denna roliga variant av SAAB 18 försvann ganska snabbt. Hur som helst samtalet inspirerade mig till denna teckning. Det skulle vara roligt att höra lite mer om planet. Jag har hört hårresande historier om lågflygningar mm

Häls Sten "Tecknare"

Bild.
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Re: T 18 B

Inläggav Klas Andersson » 28 apr 2011, 21:11

Så här såg den ut ! Imponerande pjäs i ett flygplan !!
Den här fanns utställd vid B 18 planet på Flygvapenmuseum för ett par år sedan 1

men nu i vinter så var den borta ........... fanns väl inte plats längre ?
eller så var det så att det inte virkats någon tillräckligt stor "pipvärmare"
att trä på pipan ,till den "virkade" utställningen som varit ....

[img][img][/img][/img]Bild
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: T 18 B

Inläggav Micke » 08 maj 2011, 00:59

En bild på "revolvern".

Mvh

Micke
DSC01641-copy.jpg
Micke Axelsson
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 feb 2008, 18:43
Ort: Stockholm/Österskär


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst