Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 10 dec 2011, 19:49

Janne skrev:Härliga bilder minst sagt!
Den med månen är helt klart favoriten, superb!


Tack så mycket! Jätteroligt att du gillar fotona! Den med månen är en av de bästa jag har på Gripen och det är jätteroligt att den är till glädje :D

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 12 dec 2011, 19:15

Tänkte uppdatera lite om vad som är på gång med 101 så här nästan exakt ett år efter att planet flyttade till museet. Jag har nämligen tagit på mig att tvätta lilla flygplanet och har pysslat med det på måndagarna ett par veckor nu :D .

Här kommer före och efter foton från första tvättillfället då målet bara precis var att få bort eventuell olja och den grövsta smutsen för att sedan gå på planet ordentligt med tvättmedel:

Bild

Bild

Som ni ser på de övre fotona var 101 enormt smutsig och det är just därför jag tyckte en tvätt var på sin plats. Första rengöringssteget tog två måndagar.

Därefter blev det till att plocka fram tvättmedel och börja tvätta på allvar.

Bild

101 såg inte lika smutsig ut på ovansidan men där var ändå så det räckte och blev över att göra. Höger sida av planets ovansida blev något så när färdigt förra veckan (med undantag för ovansidan av luftintaget som ska tvättas senare).

Bild

På bilden under ser ni före och efter på ovansidan under tvättandets gång.

Bild

Idag skulle jag egentligen fortsatt och tvätta ovansidan men av olika anledningar blev det luftbromsarna och undersidan som blev tvättade istället fram till balk 5.

APU sidan är faktiskt inte särskilt mycket smutsigare än den andra sidan. men det blir ändå stor skillnad med lite rengöring:

Bild

Bilden under är inte helt rättvisande eftersom blixten inte belyser det smutsiga lika väl som det tvättade. Men ser ni det fotot tillsammans med det som kommer efter så illustrerar de tillsammans ändå rätt bra att det blir rejäl skillnad

Bild

Bild

När jag slutade tvätta idag är det fortfarande en bra bit kvar att göra, men 101 blir sakta men säkert betydligt renare för varje vecka som går nu.

Bild

Där är ett ställe på planet som inte ska tvättas överhuvudtaget, och det är på nosen där 101 är signerad vid sista flygningen. Där kommer det givetvis inte att tvättas minsta lilla.

Största problemet jag har i dagsläget är att 101 läcker lite gran och blir rätt kletig på undersidan. Det är fullt normalt under omständigheterna men jag skulle vilja göra någonting åt det så att det som rinner ut kunde samlas upp inne i planet istället för att rinna ut och se tråkigt ut. Så det är ett pågående projekt att försöka hitta en vettig lösning.

Bild


Jag har också gjort ett eget luftintagsskydd till lilla 101 som numera sitter på plats på flygplanet.

Bild

/Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Åba » 13 dec 2011, 09:48

Härligt initiativ, Emma! Det behövs verkligen eldsjälar som du!

Men, vem är det som står och gräver i nån service-lucka under högra nos-vingen när du står på rygg-åsen (heter det så?) och tvättar? ;-)

Tänk på att det är långt ner till betongen också när du står där uppe. Vi vill inte ha några ned-trillande eldsjälar...
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 13 dec 2011, 18:35

Åba skrev:Härligt initiativ, Emma! Det behövs verkligen eldsjälar som du!

Men, vem är det som står och gräver i nån service-lucka under högra nos-vingen när du står på rygg-åsen (heter det så?) och tvättar? ;-)

Tänk på att det är långt ner till betongen också när du står där uppe. Vi vill inte ha några ned-trillande eldsjälar...



Tack! Jag tycker bara det är roligt att gå och pyssla om planet, speciellt när det verkligen syns att det gör skillnad. Där är lite mer planer för 101 men det kommer jag återkomma till när/om det lyckas för att inte börja flagga för något som inte är gjort än.

Han som står och pillar på planet är vår tekniker figur. Han står snällt stilla hela dagarna och visar besökarna lite mer av hur det kan se ut runt planet när de är i tjänst. Han har heller ingenting emot att vara med på foto :D

Bild

Bild

Och jo då, det heter ryggås fast jag står med fötterna vid sidan av den för det kändes inte som en bra idé att trampa där uppe även om där inte står någon "no step" märkning. Det kan vara så att jag står något framför ryggåsen rent utav på bilden (det är nog gränsfall).

Tack :-) Jag är försiktig när jag är uppe och klättrar på planet. Just där jag står på bilden är det bra att stå, och när man ska fram dit sitter den stora antennen väldigt bra placerad att hålla lite försiktigt i (klättrar upp från vingen och går sen med en fot på var sida om ryggåsen fram dit man ska). Längre bak, innan det går att stå på vingarna istället, är det lättare att helt enkelt sätta sig lite försiktigt på ryggåsen för att vara säker på att inte trilla av planet. Det är inte helt bekvämt att sitta där kan jag säga men det fungerar och man når rätt bra att tvätta därifrån. Sen allting som är längre fram kommer tvättas från marken med hjälp av pall/stege. Samma sak bakom vingarna för jag vågar inte ge mig på att klättra på de ställena.

Mvh

/Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Föregående

Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst