"Minnesmärke"

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

"Minnesmärke"

Inläggav Kenneth Göransson » 18 nov 2010, 22:59

När jag igår körde förbi Hökaklubbens modellflygfält i Halmstad, tyckte jag att jag såg toppen på en Viggen-fena när jag slängde en blick utöver fältet.
"Nu är Göransson verkligen riktigt skadad" tänkte jag och gjorde en 360-gradare i rondellen i närheten av fältet. Nej, jag konstaterade att jag är normalt skadad av flyg. Det var en fena som stod där i gräset.
Karta

Bild
Av Sven Stridsbergs bok Viggen fick jag fram att den skulle vara från JA37 37308 som bl a har varit märkt FC-38
Någon som i så fall kan bjuda oss på ett foto där man ser hela kärran? Annars för de som har boken, finns det ett foto på sidan 206.
Den har även varit märkt FC-48
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Re: "Minnesmärke"

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 nov 2010, 23:45

Hur hamnade fenan där undras ?
Efter "slakten" på F14?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: "Minnesmärke"

Inläggav Uno » 21 nov 2010, 11:45

Hej!
När jag 1997 landade på Örebros flygplats såg jag en J35-fena som användes son skylt mot flygklubben. En sådan skulle vi ha på Hökaklubbens modellflygfält tänkte jag. Jag hade goda kontakter på F10 från mina 10 år som Drakenpilot där men man ville inte ge oss någon fena utan hänvisade till Stenametall i Halmstad där man slog sönder Drakarna. Chefen där sa att vi kunde få hur många som helst bara vi hade ett papper från myndigheten. Det var ju krigsmateriel. End of that story. En dag ringde Kurt Lennå till mej som var ordförande i modellflygklubben och sa att NU KOMMER DOM MED FENAN!!!
Jag visste inget men åkte till fältet och dit kom en lastbil , en gaffeltruck och en folkabuss med beväringar från F14 och lastade av denna fena. Kurt är en mycket skicklig skalabyggare och har deltagit i flera VM . Han hade en stor modell av en Sk12 som han skänkte till F14:s museum. Där sa man kan vi göra något
för Er? Ja vi skulle vilja ha en fena sa Kurt. Viggenfenan är mycket större än Drakens så jag vågade inte sätta upp den vid vägen till Laholm. Den har flyttats runt på några olika platser på fältet och varför den står där den står och inte nere vid klubbstugan begriper inte jag. Nu har vi fått en skyllt MODELLFLYGFÄLT uppe på väg 117 och vägverket ville ha 12000 kr för det!!! MVH Uno Andersson
Uno
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 aug 2009, 22:24


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst