Några bilder från Ljungbyhed

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Några bilder från Ljungbyhed

Inläggav Emma Persson » 05 sep 2010, 21:23

Jag lägger upp de här tre bilderna från idag och återkommer i den här tråden med mer bilder efterhand som jag går igenom dem (samma sak gäller bilderna från Göteborg Aeroshow som också kommer inom det närmsta). Har lite för mycket att göra just nu men bilderna kommer efter hand :D. Jag hoppas de kan vara till glädje. Jag hade i alla fall väldigt roligt i dag.


39210

Bild

Bild

Och Draken! :D

Bild

Jag ber på förhand om ursäkt för att jag fortfarande har kvar vattenmärkena på bilderna. Jag har tittat på det här för att kunna göra något snyggare men kan i dagsläget inte komma på något bättre sätt att öronmärka bilderna. Jag vet som sagt att de stör men vill inte att bilderna får fötter.

Mvh

Emma
Senast redigerad av Emma Persson 29 feb 2012, 13:05, redigerad totalt 1 gång.
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Några bilder från Ljungbyhed

Inläggav Fredrik Astlid » 06 sep 2010, 09:47

Vilken slutartid körde du med på dessa bilder? Gissar ganska snabb för att få till skärpan om du fotade utan stativ.

Fina bilder!
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Re: Några bilder från Ljungbyhed

Inläggav Emma Persson » 06 sep 2010, 16:39

Tack för berömmet! =)

På den översta Gripen bilden har jag en 3200/s, på bild två 2500/s. Båda är ju tagna i kraftigt motljus så tiderna är så pass snabba för att få till både himmel och flyg som jag vill ha dem (normalt försöker jag att inte gå under 500/s). Sen Draken bilden är tagen på en 1600/s och även den i kraftigt motljus. Tycker det är skoj att leka med effekterna det blir när solen inte är snäll i kombination med moln och flygplan. Ibland fungerar det (som på de här bilderna) och ibland inte alls så det är spännande att se resultaten :D.

Stativ kommer jag inte riktigt överens med för rörliga motiv så det blir alltid handhållet där och det fungerar bra. Har t.ex. fotat fåglar på tider under 20/s handhållet och de har blivit skarpa och fina också (det vågar jag däremot inte ge mig på när det gäller flygplan). Men som sagt när det gäller flyg så blir tiderna helt beroende på ljuset och hur jag vill att resultatet ska se ut :D

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Några bilder från Ljungbyhed

Inläggav Andy » 06 sep 2010, 18:47

Snygga bilder, ser fram emot resten!
Andy
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 05 aug 2010, 13:19
Ort: Hultsfred

Re: Några bilder från Ljungbyhed

Inläggav Fredrik Astlid » 07 sep 2010, 14:49

Tack Emma för feedback

Jag kör aldrig med så korta slutartider, fördelen är att du slipper rörelseordskärpa men samtidigt måste du ha stor öppning på blåndaren och där blir skärpedjupet lidande.

Jag kör runt 1/250 del på propeller och upp till 1/500 del på snabbare med tele på 500 milimeter.
För 300 mm tele är runt 1/300del bra.

Jag kanske är helt fel ute och cyklar med dessa inställningar.

Här finns lite tips kring flygshow fotograferande.

http://www.richard-seaman.com/Photography/Airshows/
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Re: Några bilder från Ljungbyhed

Inläggav Emma Persson » 07 sep 2010, 19:07

Andy skrev:Snygga bilder, ser fram emot resten!


Tack så mycket! Jag ska försöka att lägga upp mer bilder nu under veckan eller till helgen och jag hoppas att de också kommer vara till glädje.

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Några bilder från Ljungbyhed

Inläggav Emma Persson » 07 sep 2010, 19:09

Fredrik Astlid skrev:Tack Emma för feedback

Jag kör aldrig med så korta slutartider, fördelen är att du slipper rörelseordskärpa men samtidigt måste du ha stor öppning på blåndaren och där blir skärpedjupet lidande.

Jag kör runt 1/250 del på propeller och upp till 1/500 del på snabbare med tele på 500 milimeter.
För 300 mm tele är runt 1/300del bra.

Jag kanske är helt fel ute och cyklar med dessa inställningar.

Här finns lite tips kring flygshow fotograferande.

http://www.richard-seaman.com/Photography/Airshows/




Varsågod :-)

Jag kan tyvärr inte riktigt hålla med. Jag har massor med bilder på flyg som är tagna på korta tider och förhållandevis stor bländare (kring 7.1 just nu) och har aldrig råkat ut för att det blivit något synligt kort skärpedjup även om det enligt fotograferingens alla regler borde bli den effekten. Både flyg och bakgrund har istället blivit skarpa. Däremot så har jag sett enorm skillnad när jag fotograferar flygplanen på marken eller om jag fotograferar andra rörliga objekt på betydligt närmre håll (då får jag precis enligt fotograferingens alla regler kort skärpedjup med suddig bakgrund). Jag vet inte vad det här beror på och kan inte förklara det men jag gissar att det har med avståndet till motivet att göra.

Tack för länken, det är alltid roligt att läsa om ämnet flygplansfotografering :D

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Några bilder från Ljungbyhed

Inläggav Sten Johnson » 08 sep 2010, 12:50

Jag får väl bidra med en teckning, som omväxling till alla fina fotografier. Den 5 sept. var det ju flygdag på Ljungbyhed. Strålande väder lyste över flygplatsen där den bredde ut sig, med den skogbeklädda Söderåsen i bakgrunden. Precis som det skall vara på en flygdag. Många av krigsflygskolans gamla plan visade upp sig i luften. Den här "klemmen" såg jag redan när Eslöv hade sin flygdag i år. Så det var på tiden att det blev teckning. SE-BPU som är den civila registreringen hör hemma i Stockholm. Men det är alltid lika roligt när lite långväga gäster dyker upp här hos oss i Skåne. En gammal fråga; är det bara jag som gillar att tecknar flygplan. Det skulle vara kul om några fler visade upp sina alster här på forumet. En "flygkonstutställning" på ett flygmuseum eller galleri hade inte heller varit dumt, jag börjar få en ansenlig samling teckningar nu. Det hade trevligt om vi var några stycken utställare på temat flyg.

Många hälsn. Sten "Tecknare"

Bild
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Re: Några bilder från Ljungbyhed

Inläggav Emma Persson » 15 sep 2010, 19:42

Sten Johnson skrev:Jag får väl bidra med en teckning, som omväxling till alla fina fotografier. Den 5 sept. var det ju flygdag på Ljungbyhed. Strålande väder lyste över flygplatsen där den bredde ut sig, med den skogbeklädda Söderåsen i bakgrunden. Precis som det skall vara på en flygdag. Många av krigsflygskolans gamla plan visade upp sig i luften. Den här "klemmen" såg jag redan när Eslöv hade sin flygdag i år. Så det var på tiden att det blev teckning. SE-BPU som är den civila registreringen hör hemma i Stockholm. Men det är alltid lika roligt när lite långväga gäster dyker upp här hos oss i Skåne. En gammal fråga; är det bara jag som gillar att tecknar flygplan. Det skulle vara kul om några fler visade upp sina alster här på forumet. En "flygkonstutställning" på ett flygmuseum eller galleri hade inte heller varit dumt, jag börjar få en ansenlig samling teckningar nu. Det hade trevligt om vi var några stycken utställare på temat flyg.

Många hälsn. Sten "Tecknare"

Bild


Fantastiskt fin teckning! Jag är grymt imponerad :D. Just det här flygplanet var en av mina favoriter under flygdagen (har aldrig sett den tidigare).

Angående att teckna flygplan: Jag tecknar en del och håller på att försöka lära mig att teckna flygplan. Än så länge blir det serie-stuk på bilderna/skisserna och jag har bara en färdig teckning i dagsläget. Jag håller med att det hade varit jätteroligt att se en utställning på temat flyg.

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst