Flying Legends 2010

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flying Legends 2010

Inläggav Hellenius » 26 jul 2010, 02:30

Jag vet att detta inte är specifikt svenskt flyghistoriskt, men också att flera av forumets medlemmar åkte över och bevittnade Flying Legends i Duxford, 10-11 juli, så det kanske är av intresse för några här i varje fall. Sverige var dock representerat av Biltemas Mustang/Cavalier. Safir SE-IRN besökte också evenemanget.
Trots att Norges utlovade bidrag i form av Mustang Old Crow och A26 Invader uteblev, så flög de ändå skjortan av de flesta med sin Dakota! Ett annat avbräck var ju att den franskägda Flug Werk 190 landade i plurret utanför Frankrike p.g.a motorproblem i juni. Planet bärgat, piloten OK. Trist, hade verkligen sett fram emot att få se den.
Trots flera avbokningar och att flera flygplan stod på backen p.g.a ”problem” med myndigheter, så var årets Flying Legends ändå spektakulärt på många sätt. Tio Spitfires, varav en Seafire och en MkXIX, samt en Mk I. Lancastern var en vacker syn, samt Lysander och Mew Gull. Hawker var välrepresenterat i form av Fury, Nimrod, Hind, 2x Sea Fury och 2x Hurricane. Polikarpov I-16 och ett gäng Yak-3. O.s.v.
Som sagt, mycket fint flyg och kanonväder. En underbar helg helt enkelt!
Här kommer ett gäng bilder därifrån utan någon speciell inbördes ordning. Eftersom Flying Legends uteslutande handlar om propellerdrivna flygplan så har jag fotograferat med relativt långa slutartider för att få mer fartkänsla och ”propellerblurr”. Skärpan blir då automatiskt lidande, men det är en kompromiss mellan känsla och absolut bildkvalité. Hoppas ni gillar dem trots allt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mvh
/Björn Hellenius
Användarvisningsbild
Hellenius
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna

Re: Flying Legends 2010

Inläggav neriks » 26 jul 2010, 10:58

Grymt fina bilder ... Tack! :-)
Niklas Eriksson
neriks
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 jun 2009, 15:08
Ort: Västerås

Re: Flying Legends 2010

Inläggav Kenneth Göransson » 26 jul 2010, 12:18

Otrooooligt fina bilder :!:

Var där själv för fem år sedan (min profilbild är tagen där), och när jag ser på dina alster, får jag en stor längtan tillbaka. Det är en JÄTTESTOR upplevelse att vara på Duxford en sådan här flygdag.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Re: Flying Legends 2010

Inläggav Göran_Blomqvist » 26 jul 2010, 18:45

Fantastiska bilder, Björn!
Grattis till ett bra val av slutartid!
Alldeles lagom propellerblurr som bidrar till känslan av fart.

En fördel med de långa slutartiderna är nog att bländaren krymper ihop och ger dig de fina stjärneffekterna i blänket. Superläckert på de båda Mustangerna i första bilden.

Ja du har fångat känslan av fart och tempo som Duxford kan visa upp.

Hälsningar
Göran Blomqvist
Användarvisningsbild
Göran_Blomqvist
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 jun 2010, 21:46

Re: Flying Legends 2010

Inläggav samsonreklam » 26 jul 2010, 23:22

Håller med övriga här - fantastiskt vackra bilder Björn!
Det är en av mina ouppfyllda drömmar än så länge att någon gång få besöka Duxford och Flying Legends.
Vilket kanonväder ni fick också.
Tack för att du delar med dig!
Användarvisningsbild
samsonreklam
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 04 aug 2009, 08:45
Ort: Västerås

Re: Flying Legends 2010

Inläggav Sten Johnson » 30 jul 2010, 14:06

Tack för de fina bilderna du delar med dig till oss. Jag tänkte jag skulle bidra med en teckning, som inspirerades av Duxfordbesöket. Det har blivit en vana för mig, att följa med SFF:s resa till "Flying Legends", så även i år. Den här gången fascinerades jag bl.a. av Lysandern som jag så flyga. Planet specialutrustades för att flyga in i ockuperade länder med materiel och agenter. Korta start och landningssträckor var ett måste, plus starka och bra hjul som klarade ojämn mark "Fälltanken" under flygkroppen kallades "spykapsel" och är egentligen ett förrådsutrymme för att medföra materiel till exempelvis motståndsrörelser. På sidan sitter en fast monterad stege en s.k. "spyladder". Den underlättade snabba av- och påstigningar. Tiden på marken fick bara vara några få minuter. Att få uppleva Lysandern på nära håll och se den flyga satte min fantasi i rörelse, som resulterade i denna teckning. Här kan man tala om piloter som behärskade allt. Flygning och navigering i mörker. Landningar på små och okända fält, hela tiden med fara för sitt eget liv. Det är roligt att flyghistorien hålls levande.

Hälsningar Sten Tecknare

Bild
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Re: Flying Legends 2010

Inläggav Åba » 30 jul 2010, 15:58

Sitter här och bara gapar, helt sanslöst snygga bilder!

Mina favoriter är Mustangerna och Corsair med dom karaktäristiska vingarna.
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Flying Legends 2010

Inläggav Tommy Johansson - ToJ » 30 jul 2010, 18:53

Håller med de andra, kanonbilder!!! :lol:

mvh

Tommy
Tommy Johansson - ToJ
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Flying Legends 2010

Inläggav Hellenius » 01 aug 2010, 02:21

Vad kul att läsa att ni gillar bilderna och tack för uppskattande kommentarer samt Stens teckning!
Jag lägger till ett par bilder till, bl.a. vårt svenska bidrag...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mvh
/Björn Hellenius
Användarvisningsbild
Hellenius
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna

Re: Flying Legends 2010

Inläggav Åba » 02 aug 2010, 22:27

Jag är inte så kunnig när det gäller dessa kärror. Den ryska "knubbisen" med nr 9 på fenan, vad är det för typ?
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Flying Legends 2010

Inläggav Hellenius » 02 aug 2010, 23:49

Åba skrev:Jag är inte så kunnig när det gäller dessa kärror. Den ryska "knubbisen" med nr 9 på fenan, vad är det för typ?

Det är en Polikarpov I-16. Kärt barn har många namn, men mest känd är den antagligen som "Rata" som den kallades av de spanska nationalisterna under spanska inbördeskriget. Den republikanska sidan kallade den för "Mosca" (Flugan), medan den hemma i Ryssland hade fått tilltalsnamnet "Ishachok" (Lilla åsnan).
Mvh
/Björn Hellenius
Användarvisningsbild
Hellenius
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna

Re: Flying Legends 2010

Inläggav Åba » 04 aug 2010, 23:18

Det är en Polikarpov I-16. Kärt barn har många namn, men mest känd är den antagligen som "Rata" som den kallades av de spanska nationalisterna under spanska inbördeskriget. Den republikanska sidan kallade den för "Mosca" (Flugan), medan den hemma i Ryssland hade fått tilltalsnamnet "Ishachok" (Lilla åsnan).


Ok, tack för info.
Flugan var ju ett passande namn men Lilla Åsnan? Nja :?
Den ser ju minst sagt robust ut... ryssarna kan ju det där med att bygga ordentliga maskiner :-)
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst