Såg eldledarna något?

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Såg eldledarna något?

Inläggav Sten Johnson » 15 jul 2010, 13:03

På Eslövs fly-in den 3-4 juli fick jag också se denna armécub. Det var ett kärt återseende och inspirerade till denna teckning. På 60-talet använde artilleriet supercubar för eldledning och spaning. Bl.a. deltog två stycket vid försöken med ny pansarorganisation på Revinge 1961. Jag var där som vagnch på en Centurion och blev kompis med en av artilleriflygarna. Detta hade till följd att jag ibland fick följa med honom som barlast vid hans träningsflygningar. Det handlade om avancerad busflygning på lägsta nivå. Jag undrar vad egentligen en artilleriledare såg vid de våldsamma upptagningarna från lägsta nivå upp till ca 100 m och sedan snabbt ner igen. Hur länge hängde Cubarna kvar i organisationen som eldledningsflygplan? Jag vet att "min pilot" (glömt namnet) flög för Transair och var inne på en repmånad. Den andre hette "Billy" och hade visst varit världsmästare i segelflygning. Är det någon som vet lite mer eller var med vid försöken. Kom planen att ingå i 1963 års pansarorganisation.

Hälsn Sten Tecknare

Bild
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Re: Såg eldledarna något?

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 jul 2010, 17:35

Sten Johnson skrev:.......
Jag undrar vad egentligen en artilleriledare såg vid de våldsamma upptagningarna från lägsta nivå upp till ca 100 m och sedan snabbt ner igen.
Hur länge hängde Cubarna kvar i organisationen som eldledningsflygplan? .......
Hälsn Sten Tecknare
Bild


Hej. Ja det gällde nog att vara snabb i iaktagelseförmågan när det gällde att fastställa Var det fiendska artilleriet / eller andra mål var belägna.

Fpl 51 var kvar i organisationen till 1973-74
Sen tog Sk61 över.

Bengt
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst