Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Emma Persson » 20 jun 2010, 01:02

Då var det dags för lite bilder från Flygdagen i Linköping =). Okej då VÄLDIGT många bilder från Linköping, men det här är faktiskt ett väldigt litet urval av den totala mängden bilder jag tog under helgen :D.

Eftersom jag har bilder från två kameror och inte har gått igenom var alla bilderna hör hemma kronologiskt sett så hamnar de olika uppvisningarna en aning i oordning här. Men men, bilderna syns ju i alla fall. Sen ska det sägas att de flesta bilderna inte är bildbehandlade än så ser de lite platta och kontrastlösa ut så är det för att kameran inte gör den biten automatiskt. Har jag gjort något större ingrepp kommer jag såklart skriva ut det. Men över till bilderna:


Innan vi blev insläppta på söndagen kom den här snyggingen och landade:

Bild


Bild


Sen någon timme senare var vi inne på området och hittade fina grå flygplan :


Bild

Bild

Tyckte det här var kul. 39233, en C version med svensk text

Bild

39816 i intressant kostym (märkning alltså) för utprovning av lufttankning som jag förstod det hela.

Bild

Lite närstudie av 39199

Bild

Mer detaljer fast inte på Gripen som ni såklart ser själv ;-)

Bild

Men nu får det vara nog med detaljer, över till flygandet!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Gillar den här bilden… C-17 syns ”ganska” väl trots all publik

Bild

Bild

Bild

Bild

Fina Lansen

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Börjar få ordning på det där med att exponera flyg rätt så EBKn ser bra ut också :D Okej, okej saknar fortfarande den där klockrena EBK bilden men det kommer nog med lite övning.

Och nu över till ett lite större grått flygplan

Bild

Bild

Bild

Har fortfarande lite svårt att förstå att någonting såhär stort kan flyga

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Den svarta SK 60n gillar jag målningen på riktigt mycket. Någon som vet mer om den?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Den här kärran har jag bara sett på bild tidigare så det var mycket trevligt att få se den på riktigt

Bild

Bild

Alltid jätteroligt att se Tunnan

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen var det ju det där med de fina grå flygplanen igen... så först ut har vi 39277:

Bild

Bild

Bild

Och sen 39216… lite kul för den här har ju numret precis under den första Gripen jag såg i verkligheten. Psst, ni som har 39217 får gärna ta med den till Göteborg i år ;-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var den sista på 216 men tro inte det är slut på de grå flygplanen än, Draken är ju faktiskt grå den också

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Och sen blev det flygning med en rote Spitfire

Bild

Bild

Sen var där ju en fyrgrupp också med bekanta fennummer. Två av de här snyggingarna (39183 och 39176) har jag sett och fotograferat förut för inte så länge sedan. 39180 och 39189 är nya i samlingen av 39or.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen näst sist men inte minst: Motljuset är din vän :D.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Puh… det var nästan allt… Avslutningsvis så tänkte jag visa ett par bilder som helt fokuserar på vad man kan göra med sina Raw filer och lite manuell bildbehandling om man bara vill. Tyckte det kanske kunde vara av intresse om ni suttit och bläddrat igenom det här jätte inlägget med bilder eftersom de ni sett hitintills har varit uteslutande obehandlade bilder med ett par undantag där jag korrigerat exponeringen lite lätt. Bilderna här under är däremot sådant som jag sitter och pysslar med som rent konst-foto. Vi får väl se vad ni tycker om det hela men jag har haft jäkligt roligt i alla fall.

Bild
39199, 39233, 39816, 39251

Bild
Tyvärr vet jag inte vilken individ detta är eftersom fennumret inte ens syns på original fotot men det är någon av de fyra som var med i fyrgruppen.

Bild

Bild

Bild
39277

De här två sista bilderna på Gripen fick hänga med här istället för att få ett eget inlägg. De är från Göteborg Aeroshow 2009 och individen är 39809

Bild

Bild


/Emma
Senast redigerad av Emma Persson 29 feb 2012, 13:09, redigerad totalt 1 gång.
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Christoffer Ström » 20 jun 2010, 09:23

Fantastiska bilder Emma! Du verkar ha haft en bra plats på Malmen UTAN huvuden och massa annat ivägen?... :D
Ser fram emot att se fler bilder från dig!! :-)
Ha'T/C
Christoffer Ström
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:45
Ort: Nässjö

Re: Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Emma Persson » 20 jun 2010, 14:39

Tack så mycket :D Jag hoppas kunna lägga upp mycket mer bilder från olika flygrelaterade evenemang så småningom (har en del från förra året som jag skulle kunna ta och lägga upp)

Jag stod en bit till vänster om den stora bildskärmen längst framme vid avspärrningarna så för det mesta var sikten klar även om jag hade vissa ”huvud problem” emellanåt också. Fast den nästan helt fria sikten hindrade ju såklart inte att det inte alltid blev riktigt som jag tänkt mig :lol:

Bild

Men jag tycker den här bilden är väldigt rolig på sitt sätt också.

/Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Hellenius » 20 jun 2010, 21:18

Härligt Emma!
Många fina bilder där! Den svarta Sk60'n missade jag. När dök den upp?

Jag tror att dina bilder skulle vinna på en något mer diskret logga om du kan tänka dig det. Som det är nu så stjäl den för mycket uppmärksamhet från själva bilden, tycker jag.

Som sagt, det fanns många fina bilder där, men den här tycker jag sticker ut ur mängden. Härlig flygkänsla i den :-)
Bild

Du får gärna nämna vilken utrustning du använder också, om du vill.
Mvh
/Björn Hellenius
Användarvisningsbild
Hellenius
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna

Re: Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Emma Persson » 20 jun 2010, 21:43

Tack så mycket!

Den svarta SK60n flög i mitten, längst fram, i gruppen med nio SK60 på slutet av dagen. Tycker den är extra häftig just tack vare målningen :D

Det ska nog gå att ordna till så tack för förslaget. Jag märker nog inte om alla de här bilderna men jag kan tänka på det inför framtida inlägg och vill någon ha en omärkt bild av de som ligger uppe så går det givetvis att ordna :D . Saken är den att jag förut tyvärr har haft problem med bildstöld ute på Internet på sidan jag lägger upp bilder och därför gärna märker mina bilder med vem de tillhör av den anledningen. Men jag kan absolut tänka mig att göra någonting mer diskret i stil med en mindre märkning, bara sätta en signatur i hörnan eller liknande på dem (tror det ska gå att lägga in copyright information i bildfilerna utan att det syns på bilden om jag inte minns helt fel så jag får kolla upp hur man gör det och se om det kan lösas på det viset) :-) .

Tack för komplimangen om bilderna. Jag är själv väldigt förtjust i Spitfire bilderna.

jag använder en Canon EOS 450D (hade även lånat och använde en EOS 7D till vissa av de här bilderna i söndags) och ett EF 100-400. Har också ett EFS 55-250 som vissa bilder är tagna med i lägen där det stora telet blev för stort (eller när jag inte hann byta optik/minneskort).

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Robert L » 21 jun 2010, 11:40

Hej Emma!

Jättefina bilder, blir sååååå avis på dom. Själv har jag bara en Konica Minolta Dimage Z5, som iofs är grym på macrobilder ner till 1cm, men flygplan i luften .... njae.
Mina bilder från denna dag hittar ni här:
[url]http://www.markessamlare.nu/flygbilder/
[/url] Där det även finns bilder från årets Rollout i Västerås samt även förra årets rollout.

Den svarta SK60 målades till Flygvapnets 75års jubileum som firades på F16 år 2001.

Den stod endast i statisk utställning denna helg och jag trodde då att denna skulle skrotas eller pensioneras på något museum, så även jag blev förvånad när man fick se denna kärra här i Linköping.

MVH
Robban
Användarvisningsbild
Robert L
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping

Re: Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Emma Persson » 22 jun 2010, 20:53

Hej!

Tack så mycket för berömmet!

Jag tycker du har tagit jättefina bilder också! Gillar verkligen den från Linköping med de fyra Gripen när de delade upp fyrgruppen för att flyga åt vars ett håll :D. Jag ser att du både fick sett och fotograferat min favorit-Drake också uppe i Linköping (den blå F10 Draken). Den missade jag tyvärr eftersom jag tror jag var på fel sida båda dagarna. Har varit inne på din hemsida tidigare och tittat både på dina foto och din samling (samlar själv på Gripen relaterade saker) och det är mycket trevligt att se sina bilder.

Tack för informationen. Den svarta SK60n stack ju ut en del så det är roligt att veta varför den har den målningen. Extra roligt att den flög också.

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Tony Damberg » 28 jun 2010, 18:48

Hej Emma!

Jättefina bilder. Du har lyckats igen!

Jag hade ingen möjlighet att besöka Malmen denna gång... men i dina bilder kan man precis som en del beskrivit, känna flygkänslan... ändå...det är fantastiskt!

Man blir helt klart sugen på att skaffa ett bättre objektiv så man kan ordna lite snygga bilder...

Ha en skön och solig sommar!

med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Re: Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Tony Damberg » 28 jun 2010, 18:54

Robert L skrev:Den svarta SK60 målades till Flygvapnets 75års jubileum som firades på F16 år 2001.

Den stod endast i statisk utställning denna helg och jag trodde då att denna skulle skrotas eller pensioneras på något museum, så även jag blev förvånad när man fick se denna kärra här i Linköping.

MVH
Robban


Bild
P 141, Foto: Robert Lindberg

Tack för alla fina bilder Robban! Det var synd att vi inte hann träffas där på Malmen... men vi får försöka samla ihop oss och ta en sammankomst snart... Jag gillar "Petter Svart", kanske beroendes på att den på något vis är en blandning mellan mitt intresse för flygmärken och flygplan... jag brukar flyga den i Microsoft Flight Simulator också...

Ha det gott

Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Re: Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Åba » 29 jun 2010, 16:38

Har fortfarande lite svårt att förstå att någonting såhär stort kan flyga


Så länge lyftkraften överväger tyngdlagen så borde det funka... ;-)

Skämt åsido, många fina bilder Emma!

Angående den andra bilden på den svarta SK60:n i lättningsögonblicket, så ser man en "brorsa" i bakgrunden med nr 143 på fenan.
Den verkar tyvärr lite bortglömd där den står med högt oklippt gräs runt omkring sig.
Är det nån som vet nåt om den?
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Emma Persson » 10 jul 2010, 01:13

Tony Damberg skrev:Hej Emma!

Jättefina bilder. Du har lyckats igen!

Jag hade ingen möjlighet att besöka Malmen denna gång... men i dina bilder kan man precis som en del beskrivit, känna flygkänslan... ändå...det är fantastiskt!

Man blir helt klart sugen på att skaffa ett bättre objektiv så man kan ordna lite snygga bilder...

Ha en skön och solig sommar!

med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg



Tack så mycket för berömmet! :D Jag ber om ursäkt för att det tog så lång tid för mig att svara (har haft fullt upp på sistone).

Det är jätteroligt att höra att bilderna blivit så pass bra att där rent utav är flygkänsla i dem. Det är ju ett kanonbra betyg som jag ser det :D .

Jag ska erkänna att jag hade väldigt roligt med flygfotograferingen även innan jag köpte större teleobjektiv i vintras, men nog underlättar det rejält för att få bätttre möjlighter så man slipper beskära och förstora i bilderna. Sen tycker jag kamerans möjligheter att kvickt läsa ner bilderna till minneskortet är en nästan lika viktig sak för det blir ju inte så lite frustrerande när det där kanontillfället dyker upp och kameran står och tuggar ner bilder på minneskortet.

Det samma! Har ju blivit ordentligt med sommarväder se senaste två veckorna.

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Emma Persson » 10 jul 2010, 01:23

Åba skrev:
Har fortfarande lite svårt att förstå att någonting såhär stort kan flyga


Så länge lyftkraften överväger tyngdlagen så borde det funka... ;-)

Skämt åsido, många fina bilder Emma!

Angående den andra bilden på den svarta SK60:n i lättningsögonblicket, så ser man en "brorsa" i bakgrunden med nr 143 på fenan.
Den verkar tyvärr lite bortglömd där den står med högt oklippt gräs runt omkring sig.
Är det nån som vet nåt om den?


Så sant, så sant men det är allt en rejält stor kloss till flygplan ;)

Tack så mycket, det är roligt att de blev bra :D

Ja, jag såg den andra SK60n och valde den bilden just för att den med nr 143 var med på ett hörn. Det hade varit roligt att titta lite närmre på den men jag har ingen aning om det hade varit möjligt under flygdagen. Jag vet i alla fall så mycket som att jag lyckades att totalt missa den blå F 10 Draken som var ett av målen att få se (hörde att den var på ungefär motsatt sida från där vi hade bilen parkerad). Men det ger ju en bra ursäkt att planera ytterligare ett besök någon gång i framtiden för att dels kolla på Draken och undersöka om det går att få titta närmre på SK60n :D

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Robert L » 07 aug 2010, 15:05

Emma Persson skrev:Jag vet i alla fall så mycket som att jag lyckades att totalt missa den blå F 10 Draken som var ett av målen att få se (hörde att den var på ungefär motsatt sida från där vi hade bilen parkerad). Men det ger ju en bra ursäkt att planera ytterligare ett besök någon gång i framtiden för att dels kolla på Draken och undersöka om det går att få titta närmre på SK60n :D

Mvh

Emma


Hej Emma!
Måste nog göra dig lite besviken nu.... men jag var förbi malmslätt i torsdags på väg hem efter en liten tripp till stugan i småland.... å passade då på att besöka fv museumet samt chokladfabriken.
Denna blå kärra står kvar på andra sidan och man kommer inte åt den... men iofs... med din kamera å inga vakter i närheten så finns det en grusparkering på väg in mot fftornet som du kan parkera en snabbis på ;)

jag hoppas på att dom kommer flytta upp denna kärra snart och även den röda viggen och att dom kommer att stå utanför entren :)

Bild

MVH
Robban
Användarvisningsbild
Robert L
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping

Re: Flygdag 13 juni 2010 (Jättemånga bilder!)

Inläggav Emma Persson » 09 aug 2010, 22:02

Robert L skrev:Hej Emma!
Måste nog göra dig lite besviken nu.... men jag var förbi malmslätt i torsdags på väg hem efter en liten tripp till stugan i småland.... å passade då på att besöka fv museumet samt chokladfabriken.
Denna blå kärra står kvar på andra sidan och man kommer inte åt den... men iofs... med din kamera å inga vakter i närheten så finns det en grusparkering på väg in mot fftornet som du kan parkera en snabbis på ;)

jag hoppas på att dom kommer flytta upp denna kärra snart och även den röda viggen och att dom kommer att stå utanför entren :)

Bild

MVH
Robban



Hej!

Aj då, det var ju inte bra alls. Att ta bild på den är ju trots allt bara halva nöjet om man inte kan komma åt och titta ordentligt på den (det kanske går att fråga riktigt snällt och få tillstånd att titta närmre på den?). Jag vet i alla fall att när jag frågade om den vid invigningen så var det ingen som riktigt viste var den var eller om den var kvar överhuvudtaget (hemska tanke), fast det är helt okej, menar man kan inte ha koll på allting när det är invigning och massor av folk med minst lika mycket frågor om allt möjligt =).

Nåja jag får väl hoppas att den här fina Draken inte blivit bortglömd och att den går att titta på nästa gång jag har vägarna förbi. Det gör ju absolut ingenting om den röda Viggen och de andra får lov att följa med i en sådan flytt också =).

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst