EAA flyin Norrköping 2010-06-05

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

EAA flyin Norrköping 2010-06-05

Inläggav UrbanFredriksson » 06 jun 2010, 09:15

Trevligt, men till skillnad mot Barkarby så gick det knappast att se så mycket av flygplan som startar och landar.
http://u-fr.blogspot.com/2010/06/eaa-flyin-norrkoping-2010-06-05.html
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: EAA flyin Norrköping 2010-06-05

Inläggav Mats Averkvist » 07 jun 2010, 19:54

Jag vill förtydliga att EAA Fly-in inte är en flygdag! Det är i första hand en flygträff där flygare, hembyggare och andra som har intresse av detta kommer för att träffas och umgås. Tyvärr tillåter inte säkerhetsreglerna på Kungsängen att man kan stå nära bana 09/27. Det kan man dock göra vid grässtråket. Nu är det tyvärr långtifrån alla som vill starta och landa på grässtråket, speciellt inte de med små hjul...

Däremot får man en utmärkt möjlighet att komma i närheten av maskinerna på marken, vilket är mycket intressant och trevligt. Dessutom blir det mycket mer gemytligt att kunna vara tillsammans med flygarna, snacka och ha trevligt. De möjligheterna har man inte på flygdagar med avspärrningar och liknande.

Väl mött på nästa Fly-in
Mats Averkvist
Medlem i arrangemangskommiten EAA Fly-in 2010
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: EAA flyin Norrköping 2010-06-05

Inläggav UrbanFredriksson » 08 jun 2010, 19:53

Först får jag be om ursäkt för att jag lablat det som "airshow" i bloggen, men jag tyckte det var ganska närliggande som kategori. Så jag tänker inte ändra det. Vad det är vet jag mycket väl för jag har varit på Barkarby många gånger sen långt tillbaka. Och jag lär komma tillbaka till Norrköping om det blir där flera gånger.

Mats Averkvist skrev:Nu är det tyvärr långtifrån alla som vill starta och landa på grässtråket, speciellt inte de med små hjul...


Vill och vill, hur många det är som i praktiken har ett alternativ kan jag inte bedöma, men så här står det ju i informationen till deltagarna:
"Huvudbana är 09/27 och gräsbanan 11/29 ska användas endast av den som inte kan använda belagd bana eller som flyger/taxar mycket långsamt."
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: EAA flyin Norrköping 2010-06-05

Inläggav Mats Averkvist » 09 jun 2010, 19:06

Jo, jag vet vad det står och anledningen till det är att det inte är tillräckligt jämt underlag på grässtråket för vissa maskiner. En ultralätt kärra med små hjul vill kunna få problem. En ultralätt med noshjul vill mest troligt få "bita i gräset"... med propellern.

Oavsett det så bör bara de som har erfarenhet av gräs tänka på att landa där. Äldre flygplan med större hjul eller "ballongdäck" har som regel inga problem.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst