Flygscenen ur "Älskar, älskar inte"

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygscenen ur "Älskar, älskar inte"

Inläggav Christian S » 22 mar 2010, 18:42

Filmen i sig är väl mer en kalkonrulle men flygscenerna med Viggen lyfter helt klart filmen ett litet snäpp. Thomas Hanzons karraktär är Viggen-pilot och bryter nacken i en dykolycka. Han dyker med huvudet före från en brygga på för grunt vatten och blir förlamad från midjan och nedåt. Där tar hans flygarkarriär slut.

Jag kommer ihåg delar av flygscenerna från sommaren 1993. Jag hade sommarlov och vi höll just på att totalrenovera köket hemma efter en vattenläcka. På himlen får jag se hur en fyrgrupp Viggen varav två Jaktviggen övar luftstrid söder om stan bland molnen. Motorljudet var jag inte riktigt bekant med. Det lät som Viggen fast ändå inte. Så får jag se två Jaktviggen på håll jaga två Attackviggen. Det gjorde mig konfunderad för Jaktviggen i mina krokar tillhörde definitivt inte vanligheterna. Attackviggen från Såtenäs såg man och hörde lite då och då. Men Jaktviggen nästan aldrig. Jag har aldrig sett Jaktviggen varken förr eller senare i luftrummet över stan. Även om jag inte såg dem hela tiden så hörde man åtminstone lite flygbuller. :-) Det var tack vare flygbullret jag lyckades lista ut att det rörde sig om minst två flygplan. Om jag inte minns fel så flög Martin Birkfeldt den "skadade" Viggen och Tore Ottosson som rote-tvåa. Vilka som flög Jaktviggen känner jag däremot inte till. Rätt mig gärna om jag har fel.

Hur som helst. Sveriges motsvarighet till Top Gun på ca. 10 minuter http://www.youtube.com/watch?v=aKP2fCoGmYA
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Flygscenen ur "Älskar, älskar inte"

Inläggav Fredric Lagerquist » 24 mar 2010, 10:39

Christian S skrev:Hur som helst. Sveriges motsvarighet till Top Gun på ca. 10 minuter
´

Det finns en klar och uppenbar anledning till just det - du såg ingen Learjet också? :shock:
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Flygscenen ur "Älskar, älskar inte"

Inläggav Christian S » 25 mar 2010, 17:51

Nej, inte vad jag kan minnas.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Flygscenen ur "Älskar, älskar inte"

Inläggav Fredric Lagerquist » 25 mar 2010, 23:27

När den skadade 37an ligger på final ser man cirka 6.20 in i klippet ett noshjul i förgrunden. Att noshjulet inte tillhör en Viggen kan man lätt konstatera. Just det, det är en Learjet! Och denna "lirre" flögs av ingen mindre än Clay Lacy!

Kanske ska nämnas att Lacy har medverkat i skapandet av filmer som till exempel Top Gun, Det rätta virket, Cliffhanger, Octopussy och Armageddon. Hos Clay Lacy Aviation finns för ändmålet specialutrustade flygplan och helikoptrar.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Flygscenen ur "Älskar, älskar inte"

Inläggav D.Lardek » 09 jul 2012, 02:32

Såg den filmen i kväll på DVD första gången på många år. Mycket fina scener från F7 som det en gång var i FV. Jimmy Söderström och Stefan Wilson nämns som ff av de två andra Viggarna. Stellan Andersson nämns som flygkoordinator. FF i HKP-10:an känner jag igen men minns ej namnet på tyvärr.

I Scenen från flygmässen är de flesta närvarande äkta personal från F7, bla syns FF Johan Björlin som 910124 sköt ut sig ur en Viggen (F16 P54) över Gävlebukten.
/LAK
Användarvisningsbild
D.Lardek
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 nov 2008, 00:13
Ort: Stockholm

Re: Flygscenen ur "Älskar, älskar inte"

Inläggav Tony Damberg » 28 nov 2012, 23:24

mannen som filmar nödlandningen med sin videokamera, är f d F 7 museiansvarige Raymond Andersson? om jag inte minns fel...
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst