Gripenprofiler

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Gripenprofiler

Inläggav Robert Westerberg » 24 nov 2009, 19:50

Har äntligen vågat mig på att göra färgprofiler. Jag har använt min hemmagjorda Gripenritning som grund.

Detta är ett WIP. Mycket kvarstår att göra. Såsom mer och bättre detaljer, verklighetstrogen märkning mm. Så här ser det ut för tillfället i alla fall.

Orginalstorlek 8000 pixlar.

Bild

Tack till Tor och Emil för inspiration, tips och råd. :-)
Användarvisningsbild
Robert Westerberg
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
Ort: Fruängen

Re: Gripenprofiler

Inläggav Sten Johnson » 25 nov 2009, 15:26

Mycket snygga och rena profiler av ett vackert plan. Tack, för att du håller liv i galleriet. Är de gjorda i photoshop? Själv jobbar jag i blyerts och en hel del med illustrator. Jag skulle vilja lära mig behärska photoshop lite bättre, mest för färgläggning, även om jag som gammal koppargrafiker gillar svart-vitt. Jag ser fram emot fler bilder.

Hälsn. Sten Tecknare
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Re: Gripenprofiler

Inläggav Tony Damberg » 27 nov 2009, 21:54

Snyggt Robert!

Har du några grundläggande tips? Jag har funderat på att rita upp profiler också men det har aldrig blivit av...


Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Re: Gripenprofiler

Inläggav Henrik Bergman » 27 nov 2009, 22:52

Hej!

Jag kan bara hålla med alla andra. Ursnyggt.
Men jag undrar varför du har svenska vapenbalkar OCH NATO balkar på 39:an.
Jag kan inte tänka mig att man blandar balkar på detta viset.

Kanske Emil L. kan ge mer besked. själv har jag bara klargöringsutb på 39 A/B.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Användarvisningsbild
Henrik Bergman
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Gripenprofiler

Inläggav Robert Westerberg » 03 dec 2009, 11:19

Tack alla för de varma kommentarerna! :D

@Sten Johnson

Tack själv för att du visar dina alster här. Det får mig att sakna blyertstecknandet! :-) Nu jobbar jag nästan enbart i photoshop. Ett fantastiskt program med oändliga möjligheter. Jag antar att jag utnyttjar 0,1% av programmets kapacitet, men det blir bra ändå! :-)

@Henrik Bergman

De blandade balkarna på den svenska 39:an är relativt vanligt. I Red Flag så flögs de svenska Griparna med blandade balkar. Den thailändska Gripen är jag osäker på. Thailändarna kommer ju flyga med RBS15F, men om NATO-balken kan ta denna vet jag inte. Så jag valde att hänga den på en svensk balk här. :-)

@Tony Damberg

Grundläggande tips? Tja, det är svårt. Lite grundläggande förmågor i att teckna är nog en fördel, tex vad gäller att lägga skuggor, high lights osv. Börja med en bra ritning, förstora upp den till önskad storlek. Ju bättre och skarpare ritningen är desto lättare blir det.
Öppna upp ritningen i photoshop. Skapa ett nytt lager. Det här med lager är vikigt. Man ritar inte på grundbilden. Det är lite som att du lägger ett overheadblad på bilden du vill måla på. Man kan göra alla modifieringar och misstag på denna. Man provar sig fram, och när man är nöjd så "mergar" man samman det man gjort. Det finns olika möjligheter att "merga" en bild. Merga inte hela bilden utan ha grunden för sig. Markera grunden som osynlig och merga bara de synliga.
Använd magic wand och markera de områden på ritningen du vill jobba i. Om du vill jobba utanför området istället för inuti så markerar du "select inverse" uppe i menyn. Kom ihåg att markerar på ritningen men måla på ett lager. Du måste markera lagret du vill måla på i menyn nere till höger.

Snurrigt va? Man får pröva sig fram helt enkelt. Tor har många gånger försökt lära mig hur man gör men det är svårt. För honom sitter allt i ryggraden. Jag valde i slutändan att gå över ån efter vatten. Det blir svårare, tar längre tid och blir kanske inte lika bra men det ger mig en bra grundläggande bild på hur man kan göra. :-)

Här är en liten step by step på ett annat projekt jag jobbar på.

Bild
Användarvisningsbild
Robert Westerberg
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
Ort: Fruängen

Re: Gripenprofiler

Inläggav Henrik Bergman » 03 dec 2009, 15:43

Hej Robert.

Tack för svaret.
Jag pratade men mina kamrater på 3:e komp, och de sa samma som du.
Eftersom man inte köpt in så många NATO balkar, så blandar man med de svenska.

Det går inte att hänga Rb15 F i Natobalk, så dina färgprofiler är således helt korrekta :D

Mvh
Henrik Bergman, VArgön
Användarvisningsbild
Henrik Bergman
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Gripenprofiler

Inläggav Robert Westerberg » 03 dec 2009, 16:58

Hej Henrik!

Vilken tur att det blev (vad vi vet) rätt med thai-Gripen. Ska bli kul att se det i verkligheten, kombinationen thailändska Gripen med Rb15. :-)

Gripenprofilerna i större upplösning.

http://img.photobucket.com/albums/v486/ ... en1280.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v486/ ... gs1280.jpg
Användarvisningsbild
Robert Westerberg
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
Ort: Fruängen

Re: Gripenprofiler

Inläggav Tony Damberg » 03 dec 2009, 22:12

Hej Robert!

Jag vet att det är svårt att utnyttja alla makalösa saker som finns i photoshop... :D

Det du nämner med lager är viktigt och jag tackar för de tips som du ändå delar av dig med... jag skall vid tillfälle testa detta...

Ha en skön helg

med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst