Fler bilder på Junkers F13

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fler bilder på Junkers F13

Inläggav Clouseau » 30 mar 2008, 22:22

Hej!

Här kommer fler bilder på Junkers F13, SE-AAB, här dock utan reklamtext på vare sig kropp eller vingarnas framkant, som på Mark Ekekrantz bilder tidigare i galleriet.

Fotografierna är märkta:
Skötsner-Edhlund
Östhammar
Filial: Öregrund

De är tagna av min farmors syster Gerda Roos, som arbetade som fotograf hos Edhlund i Östhammar. Exakt tidpunkt och plats är jag inte säker på men tidigt 30-tal ligger väl närmast till hands?

Tre vackra fotografier som jag ville dela med mig av!

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Clouseau
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 mar 2008, 22:45

Inläggav arne wallen » 31 mar 2008, 09:23

Fina bilder, tycker mig se finska flaggan på planet, vilka finlandskontakter hade planet ifråga?
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Gamla Junkers-bilder

Inläggav Lars Sundin » 31 mar 2008, 14:17

Intressanta bilder. Junkers F 13 var ju enligt Erik Bratt det första riktiga flygplanet. Ungefär.

Flaggan på fenan var blå-gul; att den ser finsk ut beror på en typ av svart/vit film som var vanlig förr i tiden. (Kan ses på bilder från många gamla "Finnkamper".)

På bilden som jag fann på en auktion på Tradera http://tradera.spray.se/Ahlens_Holms_Flygturn%C3%A9_1928-auktion-60280539 kan man ana detta.


Bild

Man ser att 1928 var det Åhlen & Holm som sponsrade turnéen.

På signaturen Clouseaus bilder kan man nog se Shells snäcka som tyder att detta är ett år då detta företag stöttade rundflygningarna "Sverige runt". Man noterar avgasröret samt frånvaron av "skylten" Ahrenbergsflyg på bakkroppens sida, som förekom senare (fram till 1935 då SE-AAB havererade).

Några andra bilder för Junkers-diggare:

http://www.bildarkiv.lysekil.se/main.asp?pageId=297#dummy Man ser här "skylten" Ahrenbergsflyg. Notera metallpropellern. Vid kraschen på hösten 1935 stod det reklam för Allers på vingframkanten.

Även i Närke var man (nästan): http://www.frovisidan.com/varingen_foto_1930.htm

http://stockholms.lans.museum/bilder/fotovisabild.cfm?in_bildnr=LX2000%2D0241 (det finns en bild till av planet och överhuvud taget är detta en intressant bilddatabas) Notera den gamla fenan (bytte man 1927/28?) samt texten "Junkers" på motorhuven. Äntligen en bra daterad bild (av S-AZAA)!

http://aircraftwalkaround.hobbyvista.com/junkers_f13/junkers_f13.htm (är färgerna de rätta - eller var det senare man införde en kulör med dragning åt violett - eller är jag ute och cyklar igen?).

Kanske denna diskussion kan vara av intresse:

http://64.233.183.104/search?q=cache:xqZzaODeJaYJ:www.woodenpropeller.com/forum/viewtopic.php%3Ft%3D8%26highlight%3D%26sid%3D12c02e44a800cd63bef70de14c5fb978+ahrenberg+junkers&hl=sv&ct=clnk&cd=22&gl=se

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 01 apr 2008, 10:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav arne wallen » 31 mar 2008, 18:25

Tack för filmatiseringen, undrade faktiskt över flaggan då jag inte kunde spåra någrasomhelst band hit.
Aeros flaggor var ju dessutom alltid större.
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Foto-trivia - Kameran ljuger aldrig - pyttsan!

Inläggav Lars Sundin » 31 mar 2008, 20:28

Det var med en Junkers F 13 som AB Aerotransport, ABA, startade sin verksamhet i juni 1924 genom att flyga till Helsingfors dit man kom efter mycket besvär, dock inte med S-AAAB utan med det plan som senare blev S-AAAC. Så det finns ju en viss finsk anknytning kan man säga...

Sedan är det mycket med det fototekniska: En tentamensfråga på Tekniska Högskolan i Stockholm 2004 löd:
Uppgift 2
Ett lustigt fel man kan se på många gamla svartvita fotografier är att den svenska flaggan ser ut som en finsk flagga, dvs ett mörkt kors på en ljus bakgrund. Detta beror på att man använde så kallad osensiterad film.
a) Förklara vad som menas med osensiterad film, och varför detta resulterar i att svenska flaggan ser ut som den finska.
b) Hur skulle en finsk flagga se ut om den fotograferades på osensiterad film? Förklara varför.
c) En god vän försöker skoja med dig och hissar en finsk flagga vid sitt röda sommartorp och fotograferar med svartvit pankromatisk film (utan filter på kameran). I motivet finns även grönska samt blå himmel med vita moln. Hon säger därefter att det är en gammal bild med svensk flagga tagen på osensiterad film. Hur kan du avslöja bluffen?


Frågan och de andra tentamensfrågorna, och med svar, finns på http://www.biox.kth.se/kjellinternet/fototenta.2004.4.PDF.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Kenneth Johansson » 01 apr 2008, 09:07

Jag hade för mig att den pankromatiska filmens föregångare kallades ortokromatisk. Den återger inte färgerna i en korrekt (vad det nu är) gråskala. Man kanske kan Googla på det om man känner sig engagerad ;-) Vad säger Lasse?

Hälsningar
Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav Lars Sundin » 01 apr 2008, 10:00

Kenneth Johansson skrev:Jag hade för mig att den pankromatiska filmens föregångare kallades ortokromatisk. Den återger inte färgerna i en korrekt (vad det nu är) gråskala. Man kanske kan Googla på det om man känner sig engagerad ;-) Vad säger Lasse?

Hälsningar
Kenneth


Hej Kenneth!

Jo, jag blev litet förvånad över termerna i KTH-tentan, för jag hade ju hört andra termer. Men pan- och orto- är för mig litet som debet och kredit för bokhållaren eller som försvarsmaktens numrering av helikoptertyper; man behöver en liten lapp ständigt i närheten för att veta vad som är vad. Men en titt in hos Wikipedia visade att du har rätt och du har ju också en gediget fotokunnande vet jag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ortokromatisk_film

Jag erinrar mig också en mailväxling med John Boija, mannen bakom den förnämliga saten http://www.boija.com/archive/flygcirkus1921.htm som i ursprungsversionen av texten hade en undran över den "finska flaggan" på Kenneth Saunders plan.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fler bilder på Junkers F13

Inläggav Yorick » 21 nov 2009, 17:30

Vill bara meddela att i Järvsö hembygdsförenings almanacka för 2010 finns för september en bild på SE-AAB liggande vid Ljusnans strand och betittad av
ett stort antal lokalbefolkning. Bilden är tagen någon gång på 30-talet av en flitig amatörfotograf vid namn Sigurd Jonsson från byn Kalv i närheten.
Ahrenberg fick nog vara försiktig vid start och landning för flottningen pågår för fullt och älven är full av timmer i bakgrunden. Platsen är Ljusnans
strand vid Sanna by strax söder om Järvsö. Ska försöka få fram mera data och om det eventuellt finns flera bilder, tack och lov känner jag de tre
huvudinblandade i almanackans utformning, bor till och med granne med dom.
Yorick
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 nov 2009, 01:15

Re: Fler bilder på Junkers F13

Inläggav thorjh » 24 nov 2009, 13:27

Ortokromatisk film
Kenneth har helt rätt . När jag var ung ( riktigt länge sen ; 1947-49 ) , fick man köpa ortokromatisk rullfilm till sina privata kameror . Senare , rundt 1950 , försvann denna typ och det vanliga blev pankromatisk . Man märkte det på flaggorna i mina tidligaste flygbilder , men i övrigt så tänkte man inte mycket på det .
Den norska flaggan liknade på den isländska flaggan , numera sett i svart-vitt .
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Fler bilder på Junkers F13

Inläggav Christer Sidelöv » 02 dec 2009, 10:01

En väsentlig skillnad mellan den gamla ortochromatiska filmen och den nyare panchromatiska är att den förstnämnda kunde hanteras i rött ljus i mörkerrummet då den skulle framkallas, medan panchromatisk inte tål något som helst ljus. Att svartvita filmer reagerar olika för samma färg var något som utnyttjades i tidiga spelfilmer inspelade i "färg". Ett bra exempel är klassikern "Borta med vinden" som egentligen inte alls spelades in i färg utan på tre separata svartvita negativ med olika gråskalor samtidigt! Färgerna tillkom först i kopieringen. Det är den främsta orsaken till att det 70 år senare går att framställa nya kopior som är exakt i den färgskala som när filmen var ny. Modern färgnegativfilm har visat sig blekna snabbt. Det är först på 80-talet som man börjat få bukt med orginalnegativ som inte förstörs snabbt! Fast och andra sidan är problemet med de tre gamla svartvita negativen att sådan film krymper, dessutom olika mycket, vilket ger vissa utmaningar i skärpan på nya kopior!

Kul att se "nya" gamla bilder på Junkers F13!
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Fler bilder på Junkers F13

Inläggav thorjh » 02 dec 2009, 15:09

Hej Christer !
Hjärtligt tack för interessanta informasioner ! Detta har jag inte vetat om ; bl.a. i storfilmen till Clark Gable !
Det med rött ljus kommer jag ihåg från mörkrummet .
Betr. Ju 13 så såg jag en sådan i en svensk filmkomedi gjord nån gång på trettitalet . Den gick i repris i SVT1 för en sådär åtta år sedan . I övrigt här i grannlandet , fanns dom inte . under krigsåren använde Luftwaffe Ju-34 , som var en lillebror til Ju-52'an . Ju-34'an användes till målbuksering för det tyska FLAK . Tack för fin info , Christer !
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Fler bilder på Junkers F13

Inläggav Christer Sidelöv » 03 dec 2009, 08:56

thorjh skrev:Hej Christer !
Hjärtligt tack för interessanta informasioner ! Detta har jag inte vetat om ; bl.a. i storfilmen till Clark Gable !
Det med rött ljus kommer jag ihåg från mörkrummet .
Betr. Ju 13 så såg jag en sådan i en svensk filmkomedi gjord nån gång på trettitalet . Den gick i repris i SVT1 för en sådär åtta år sedan . I övrigt här i grannlandet , fanns dom inte . under krigsåren använde Luftwaffe Ju-34 , som var en lillebror til Ju-52'an . Ju-34'an användes till målbuksering för det tyska FLAK . Tack för fin info , Christer !
Thor



Vill du veta mer om gamla "TechnicolorThree-Strip Photography", ett system som användes för i stort sett alla amerikanska filmer mellan 1932 och 1955, rekomenderar jag följande länk http://www.widescreenmuseum.com/oldcolo ... color6.htm
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Fler bilder på Junkers F13

Inläggav thorjh » 03 dec 2009, 23:47

Hej !
Jag tackar Dig !
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Fler bilder på Junkers F13

Inläggav thorjh » 06 dec 2009, 00:00

Svensk filmkomedi från trettiotalet med Junker F-13
Jag såg för ett tiotal år sedan på TV en svensk filmkomedi där man flög en F-13 på toffler . Jag hade den på VHS-tejp , men har sedan tyvärr överspelat denne . Kan någon hjälpa mig med namnet på filmen ?
Thor

thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst