100 år sedan Bleriot flög över kanalen

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

100 år sedan Bleriot flög över kanalen

Inläggav Sten Johnson » 25 jul 2009, 11:05

Hej Forumet!

I dag är det exakt 100 år sedan Bleriot flög över Engelska kanalen för första gången. Det uppmärksammas över hela världen och en skåning står i första ledet. Mikael Carlsson skall med sin kopia, med originalmotor upprepa bedriften(Bleriot XI). Det är ett stort evenemang, på båda sidor om kanalen. Hundratals flygplan har samlats och tusentals människor finns på plats. Skånes Veteranflygförening har flugit ned med 16 plan.
Hamnar han i vattnet så blir det rubriker. Det är ju så media uppmärksammar flyget tyvärr, det är bara intressant när de ramlar ner. Det är tur att det finns flyghistoriker, så vi får en nyanserad bild. Veteranplanen drar till sig allt större intresse efterhand som flygvapnen lägger ner. Jag bifogar en teckning av Mikael Carlssons flygning, som tidningarna tacksamt hade tagit emot för 100 år sedan. Kameran klarade då bara av poserande bilder och reportagetecknarna stod högt i kurs. Numera betraktas duktiga tecknare som hantverkare av de sk nutida konstnärerna.

Hälsn Sten "Tecknare" Johnson

Kolla gärna min hemsida http://www.stentecknare.se


Bild
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Re: 100 år sedan Bleriot flög över kanalen

Inläggav Lars Sundin » 26 jul 2009, 12:58

Hej Sten!

Jo dina teckningar är avgjort vad jag menar med konst; sådant som skulle få pryda en vägg hos mig. Sedan finns det andra verk som också kallas konst och som har en stor betydelse fast på ett annat sätt (och passar inte på min vägg i varje fall). Samt målningar och teckningar av flygplan som i och för sig är fina att se på och bakom vilka ligger både målningskunnande och research och som betingar ett högt pris men knappast kan kallas konst.

Här finns en filmsnutt där det mesta nog är från Blériots kanalflygning (kännare kikar på höjdrodret):

http://www.youtube.com/watch?v=70vsvisAb2Q

Blériots prestation var till stor del att hålla en Anzani-motor i gång. Edmond Salis som flög igår hade en motor som avgjort var av mycket modernare snitt, medan i Mikael Carlsons Blériot (Thulin typ A) sitter en tidsäkta motor.

Att fransmännen skulle kuppa så fult, tja...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst