F-W 190 teckning

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

F-W 190 teckning

Inläggav Sten Johnson » 22 jul 2009, 20:50

Här kommer den utlovade teckningen på Fokker-Wulf 190, som flög på Duxford. Det var trevligt att höra ett nytt motorljud bland alla Merlinmotorera. Det skulle vara kul att höra lite mer om just den här individens historia. Forumets stammisar kan ju det mesta om flygplan och deras historia. Jag hoppas att jag inte tröttar forumsbesökarna med mina teckningar. Jag tycker det är kul att teckna flygplan, som jag "snubblar på" eller fattar tycke till. Det är också lite spännande att visa upp dem för en flygkunnig publik. Det verkar som jag är ganska ensam här på forumet. Tipsa mig gärna om ni vet någon som gillar att avbildar flyg här i Sverige. På Duxford hade jag nöjet att träffa och samtala med två verkligt bra flygkonstnärer (Nicolas Trodgian och Robin Smith). I Robin Smith hittade jag en själfrände, fast han var målare. Han kände verkligen för sina motiv som han avbildade. Inte minst på Duxford såg man, att det här med flygplansmotiv är big business. På något sätt tappar det hela sin själ, när det blir för mycket planscher, kolorerade vykort och folk som bara vill tjäna pengar. Tryckta signerade upplagor såldes till alldeles för höga priser. Ett tryck är ett tryck och skall värderas därefter. Det är bara originalet som har ett konstnärligt värde. Den som vill veta mer om, vad jag tycker om konst kan kolla på min hemsida. http://www.stentecknare.se klicka på pennan ”OM KONST”. Kul att ni läste så här långt.

Många hälsningar Sten Tecknare

Bild
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Re: F-W 190 teckning

Inläggav Lars Sundin » 22 jul 2009, 23:49

Hej Sten!

Just den här Focke-Wulfen är ett nybygge. Ett tyskt företag, Flug Werk, http://www.flugwerk.de/index.php avsåg nybygga ett antal plan, då utustade med en rysk Ash 82 motor (och inte BMW 801 som det ska vara). Nu blev det inte riktigt som man hoppats men i alla fall såldes bortåt ett 20-tal "byggsatser" och något eller några plan byggde nog Flug Werk. Vem som äger Duxford-planet vet jag inte, möjligen en firma baserad på stället.

I Texas restaureras visst en Fw 190. Med BMW-motor. Visst är det roligt att andra "warbirds" än engelska och amerikanska typer kommer i luften.

Det finns många som målar/ritar flygplan och gör färgprofiler, men det är väl tyvärr så att SFF forum är rätt okänt. Vi har väl alla ritat flygplan en gång i vår ungdom men bilderna är inte visningsbara med något enstaka undantag. De bilderna ger därvid den personens skrivna verk på webben en särskild charm tycker jag.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: F-W 190 teckning

Inläggav Kenneth Göransson » 23 jul 2009, 09:43

Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst