Lite bilder på 792 i Karlsborg

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lite bilder på 792 i Karlsborg

Inläggav Stellan » 12 jul 2009, 22:25

Hej,
Kan måhända tyckas lite slött men jag länkar till mitt inlägg på IPMS Stockholms hemsida om DC-3 792 som numera står i Karlsborg. http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/a ... tellan.xml

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Lite bilder på 792 i Karlsborg

Inläggav Kenneth Johansson » 14 jul 2009, 07:30

Jag såg själv nämnda "dam" för någon tid sedan vid FJS i Karlsborg. "Hon är i "synnerligen gott skick" och "helt utan korrosion", skriver du. Fantastiskt! Men det blir det väl snart ändring på om hon får stå utomhus i några år :cry:

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Re: Lite bilder på 792 i Karlsborg

Inläggav Stellan » 14 jul 2009, 07:57

Kenneth Johansson skrev:Jag såg själv nämnda "dam" för någon tid sedan vid FJS i Karlsborg. "Hon är i "synnerligen gott skick" och "helt utan korrosion", skriver du. Fantastiskt! Men det blir det väl snart ändring på om hon får stå utomhus i några år :cry:

Kenneth


Hej Kenneth,

Ja det är i huvudsak de ord som "underhållsarbetarna" använde för att beskriva flygplanet. De i sin tur hänvisade till den expertis som gått igenom planet och konstaterat att hon var fin helt igenom. Själv såg jag inga direkta tecken på förfall förutom att rodren var borttagna för omdukning. Visst var det lite rostiga skruvar på luckorna men inte värre än så vad jag kunde konstatera, så lite expert jag är. Det som sades var dessutom att med rejäl renovering var hon möjlig att få i luften. 792 har ju stått ute i alla år på Skokloster så det är ju inte direkt främmande för henne att stå ute även fortsättningsledes, frågan är bara om det är nu som förfallet börjar? Nåja, det är inte jag som tar beslut om placering eller framtida öde (hade jag den makten så skulle det bli andra bullar av). Vad som vore riktigt ball vore om det var möjligt att få henne att ingå i den allt mer växande flotta av flygande veteranplan som finns i Sverige. Tänk att få se uppvisningshopp med jägare från en TP 79! Vem har lust och råd att slanta upp de stålarna? Hur mycket krävs för att få en kärra av den storleken i luften igen :?:

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst