En utflykt till Vallentuna med omnejd

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

En utflykt till Vallentuna med omnejd

Inläggav Lars Sundin » 28 jun 2009, 11:14

I går 27 juni bestämde jag mig för att ta mig från min hemort söder om Stockholm till Vaxholms campingplats Eriksö men missade avtaget vid Arninge och jag kom så långt att det var lämpligt att titta in till fältet vid Vallentuna där Åke Jansson och Vallentuna Aviatörförening är att finna. Jag tog några bilder samt vinkade till Åke J som just for iväg i sin bil.

Mina bilder finns arrangerade på http://larssundin.ownit.nu/090627_Vallentuna.jpg. Mycket bättre bilder finns på http://www.vallentuna-aviators.se/.

Sedan tog jag mig till Vaxholm som avsett och min son och sonsons intresse för geocaching förde mig så till det f d kustartilleriregementet KA 1 på Rindö och det hade ju också sin tjusning för en f d vpl instrumenttekniker vid KA samt gav upphov till funderingar kring dagens "försvar". Kanske det kommer fler bilder från mig på webben i något album.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: En utflykt till Vallentuna med omnejd

Inläggav Lars Sundin » 02 jul 2009, 09:06

Tillägg.

Eftersom "Vallentuna med omnejd" finns i rubriken så kommer här några bilder från denna omnejd. Förutom Vallentuna-bilderna fast i annan form i ett album på Webshots http://outdoors.webshots.com/album/573279882XkxtVj. Det riktar sig främst till vänner och bekanta med endast normalt flygintresse, men kan kanske ge en del ändå för några läsare av detta forum. Några kommentarer:

- Jag är inte särskilt bra på att navigera. Och GPS-kartor är inte vad jag trodde de var.
- Geocaching var vad min son och sonson sysslade med. De fann 27 gömmor under sin helgutflykt. Det finns mycket här i världen att ägna sig åt. Ett mellanting mellan orientering och hembygdshistoria.
- Vaxholms fästning (Kastellet) som figurerar på några bilder kan ses som ett exempel på hur militära anläggningar blir omoderna. Man arbetade i några decennier med att uppföra fästningen. När man därefter provade murarnas motståndskraft mot artillerield visade det sig att artilleritekniken utvecklats så mycket att murarna inte utgjorde något skydd.... Man byggde sedan en modernare delvis i berget nedsprängd befästning på Rindön, Oskar-Fredriksborg.
- Att en preussisk överbefälhavare von Moltke (av dansk börd f ö) skall ha smålett två gånger i livet, nämligen när han såg Vaxholms fästning och när hans svärmor dog, är troligen inte sant. Dels var det Oskar-Fredriksborg von Moltke besökte, dels överlevdes han av sin svärmor. Skrattar bäst som skrattar sist liksom...
- Det gamla regementsområdet KA 1 på Rindön andas nostalgi för mig som gjorde värnplikten inom kustartilleriet (en del av Marinen). Det finns en del förfall och kaserner och andra byggnader står oanvända och det har buskat till sig, men annars är mycket fortfarande prydligt och välskött samt kommer till nytta för olika civila verksamheter. Själva den militära verksamheten flyttades till Berga vid Hårsfjärden för några år sedan.
- Albumet avslutas med en bild av en polsk hantverkar-skåpbil. Med kundupplysande text på svenska. Också en slags invasion från öst...

Lars S, f d vpl kustartillerist och Vespa-åkare
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst