Mosquito i tenn. Ursprung?

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Mosquito i tenn. Ursprung?

Inläggav Waldo » 10 mar 2016, 18:16

Hejsan.

Jag har fått denna tenn-Mosquito av min morbror och jag är lite nyfiken på vad den kan ha kommit i från. Är det en hemgjord modell eller? Morbror visste inte.

Kroppen är ca 18cm och vingspannet ca 23 cm. Kan det vara en undervisningsmodell från flygvapnet?

Vh//Matte.
Bilagor
IMG_0002 (Copy).JPG
IMG_0001 (Copy).JPG
Waldo
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jul 2008, 10:47

Re: Mosquito i tenn. Ursprung?

Inläggav Lars Sundin » 11 mar 2016, 10:48

Jag undrar om det inte är en brittisk modell. Googlar man på "diecast model" plus "Mosquito" m fl relevanta ord hittar man mycket; leksaker, prydnader kanske någon modell för flygplanidentifieringsövning. Jag har inte kollat storlekarna, din modell är rejält stor.

Tillägg: Modellen är i skala ca 1:72 och jag tror att på 40-talet var denna skala inte vad en svensk skulle välja. Fast han kanske hade kommit över en ritning i denna skala eller om modellen nu följde med J 30-köpet. Än mindre skulle firman Wiking i Tyskland valt den för en identifieringsmodell åt Luftwaffe. Då hade ju modellen varit något verkligt extra! https://de.wikipedia.org/wiki/Wiking_Modellbau.

Vindrutan är jaktversionens flata sådana.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Mosquito i tenn. Ursprung?

Inläggav Waldo » 13 mar 2016, 10:09

Hej.

Tack för svaret. Då har jag lite sökord att googla på. :-)

Vh//Matte.

[ Postad med Android ] Bild
Waldo
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jul 2008, 10:47

Re: Mosquito i tenn. Ursprung?

Inläggav Lennart Berns » 03 apr 2016, 06:34

Om jag inte minns fel fanns en firma på Hamngatan i Linköping som på 50-talet göt modeller av tenn (?) som man sedan slipade och putsade så att de fick en blank och fin lyster. Jag tror jag har en J 26 liggande någonstans.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Mosquito i tenn. Ursprung?

Inläggav Waldo » 03 apr 2016, 07:55

Hej.

Ja det kan ju vara nått sådant. Jag har sökt men inte funnit någon exakt som min när jag letat tidigare. Tack för svaret. :-)

[ Postad med Android ] Bild
Waldo
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jul 2008, 10:47


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron