Svenskar fick flygutbildning i Norge 1964

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Svenskar fick flygutbildning i Norge 1964

Inläggav thorjh » 21 apr 2009, 01:14

Detta är nog mera skandinavisk flyghistoria .
Från hösten 1963 till ut året 1964 var jag anställd som skolchef för Norska Aeroklubbens flygskola vid den lokala flygklubben i Trondheim .
Programmet omfattade teoriundervisning till privatflygcertifikat om hösten och vinteren .
Påföljande sommar genomfördes den praktiska flygutbildning för A-certifikat samt segelflygutbildning för ungdomar i åldern 16 till 20 år .
Det genomfördes dels ABC-utbildning samt F-kurser för äldre innehavare av ABC-diplom .
Den praktiska skolningen blev lagt till Røros flygplats där eleverna under tre veckor blev inkvarterade i en militärbarack lånad av Infanteriregimentet .
Klubben disponerade två motorflygplan , en Piper Cub och en Piper Colt .
För segelflygarna hade vi en tvåsitsig Bergfalke , en Grunau Baby en Mucha och en LO-100 .
De påföljande bilderna äro hämtade från den av mig skrivna jubileumsbok för Trondheim Flyklubbs 50-årsfirande i 1997 .
Bild

Bild

Mucha klargörs för start .

I allt deltog 25 elever varav två från Sverige .
Svenskarna var Gunnar Gustafsson och Bengt Normann , båda från Östersund .
De hade båda på förhand giltigt segelflygcertifikat .

Alla elever genomförde sin utbildning dels på Røros eller senare på hösten i Trondheim .
Efter avlagda prov för norsk luftfartsinspektör fick svenskarna sina svenska A-certifikat .
Bild

En mycket nöjd skolchef visar upp medgått bränsle dom tre kursveckorna sommaren 1964 .


Nu 55 år senare sitter jag och undras hur det gick för de två svenskarna senare i livet .
Kan någon hjälpa mig och finna ut vad som senare hände med Gunnar Gustafsson och Bengt Normann ?
Nyfiken f.d. skolchef Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Svenskar fick flygutbildning i Norge 1964

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 21 apr 2009, 08:07

Tråden flyttad, efter önskemål av Thord.
Fina bilder, Mucha var det första ensitsiga segelflygplan som jag flög efter att ha tagit C-diplom och S-cert på Bergfalke 1964-65. Det var SE-SZL och hade samma färg och målning som Muchan ovan. Minns att det var ett trevligt flygplan.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9858
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst