Junkers F13

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Junkers F13

Inläggav Mark Ekekrantz » 16 mar 2008, 16:31

Vill bara visa 2 bilder av Junkers F13. Privata bilder från 1932-35. Jag förmodar att det är Albin Ahrenberg som poserar. Bilderna troligtvis från Nyköping-Trosa trakten.

Bild

Bild
Mark Ekekrantz
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 mar 2008, 14:59
Ort: Grästorp

Junkers F 13 SE-AAB med Albin Ahrenberg

Inläggav Lars Sundin » 17 mar 2008, 00:19

Trevliga bilder.

Det handlar om SE-AAB, c/n 714, och det är säkerligen Albin själv på vingen. Kanske påmålningen av Åhlen & Holms märke kan vara till hjälp vid dateringen.

Planet havererade i oktober 1935; då stod det "Allers" på vingframkanten. Vidare hade planet då metallpropeller samt ett annat avgasrör än på dina bilder (av vad jag kan ana). Vidare fanns inte den "mast" man kan se och som jag inte sett förut men som finns på några bilder i SFF:s bildarkiv. (Där verkar för övrigt bara haveribilderna vara daterade.)

Kanske "texten" Aerotransport kan vara av värde för en datering, på 30-talet hade planet formellt andra ägare.

1934 eller några år tidigare skulle jag gissa.

För att citera Albins memoarer om -AAB: SE-AAB hade inga tokskaper för sig som "Bolivar", den var en god och pålitlig arbetskamrat, och under årens lopp växte vi två tillsammans till en organisk enhet, vingarna satt på mina egna axlar. I de väder en fågel kunde flyga och landa, kunde vi göra detsamma. När den 12 år gammal, en avsevärd ålder för ett flygplan vid denna tid, i mina ärenden men med en annan förare i tät dimma gick till den sista vilan i en skogig bergstrakt mellan Vännäs och Umeå hade den gått nära 8.000 flygtimmar och jag hade förbrukat tre rattar och nött ut tre läderklädslar i min förarstol.

Den var trogen in i det sista. Trots att den mejade ned 14 träd, fick vingarna krossade och kroppen avbruten skadades ingen av besättningen och inte en glasruta gick sönder i kabinen.

Jag grät när jag fick dödsbudet - jag hade mistat en del av mig själv - min bäste vän och kamrat!


(I SFF bildarkiv finns många bilder av det havererade planet).

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Åhlen & Holm

Inläggav Björn Bäcklund » 22 mar 2008, 15:18

Tittar på en bild i Flyghistorisk revy om F 13. Bildtexten säger att Åhlen & Holm sponsrade "Sverige runt-flygningarna" 1928.

Björn Bäcklund
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Inläggav Lars Sundin » 22 mar 2008, 16:46

Jo, jag lutar också åt 1928 Det kan ju i och för sig tänkas att Åhlen & Holm sponsrade även senare turnéer, men många detaljer tyder på 1928 (då planet var märkt S-AAAB) snarare än något senare år (antalet i FR:n angivna sponsorer är färre än turné-åren). 1928 är dock tidigare än Mark Ekekrantz uppgift.

För skojs skull visar jag hur turnén kunde "annonseras" med hjälp av ett klipp ur Flyghistoriskt Månadsblad. Just 1931 fick väl planerna läggas om något eftersom Ahrenberg och några nära medarbetare begav sig till Grönland med Junkers F 13 SE-ACK fär att spana efter den försvunne Augustine Courtauld, vilket renderade Albin A en kaptens-grad i marinen. (Se SFF Kronologi.)

Bild

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Mark Ekekrantz » 23 mar 2008, 11:21

Hej!

Jag har bara antagit årtalen 32-35 efter sökningar på internet samt att albumet var från ungefär den tiden, samtidigt fanns det andra kort från -25 på närliggande sidor. Mvh..
Mark Ekekrantz
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 mar 2008, 14:59
Ort: Grästorp

Inläggav Björn Bäcklund » 23 mar 2008, 18:20

Tack för bilderna. Jag gillar verkligen dom gamla korrugerade plåtflygplanen.
Björn Bäcklund
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Inläggav Mark Ekekrantz » 23 mar 2008, 18:35

Jag tror att vi får tacka digitalkomerorna för mycket av detta med bilddelning. Jag har en ganska enkel utrustning och tar ändå dessa foton från vanliga kort i vykortsformat utan extra ljus. För några tusen får man en ganska duglig kamera idag. Mvh...
Mark Ekekrantz
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 mar 2008, 14:59
Ort: Grästorp

Dessa fantastiska digitalkameror - och P-61-nostalgi

Inläggav Lars Sundin » 23 mar 2008, 22:35

Jo, detta är en bra användning av digitalkameran. Resultatet blir förvånansvärt bra, särskilt om originalbilderna i familjealbumet från 40-talet ändå togs med en Kodak lådkamera och ens flatbäddskanner är dålig. Jag använder därför ofta kameran för avfotografering och inte skannern, särskilt som jag sällan har några högre bildkvalitetskrav.

Något man får se upp med är ju reflexer i blanka foton. Man vinklar och lutar kameran och fotot för att bli kvitt reflexerna. Fordrar vana att ha ögonen öppna för dem. Det är så lagom kul att se dem först när man fått upp bilden på PC-skärmen.

Särskilt den övre av dina bilder är väldigt fin. Jag ser du haft problem med reflexer ("de blå dunsterna"). Man kan ju ta bort färgen, fotografiet är ju svart/vitt hur som haver.

Distorsion kan man ju fixa med Photoshop.

En flygentusiast mailade mig ett länktips till Mid-Atlantic Air Museum i Pennsylvania http://www.maam.org/ som har många bilder av en P-61-restaurering, samt skrev på sitt oefterhärmliga sätt:Här har du en hel del om Northrop P-61 Black Widow. Vem skulle inte vilja ha ett dylikt flygplan? Pålitliga P & W R- 2800 motorer. Det näst bästa är ju att läsa om flygplanet och/eller bygga en modell av det.

Varpå jag tog fram min drygt A3-stora Wentzelritning från 40-talet, lade den på balkonggolvet och knäppte en bild, för att visa honom att ritning har jag minsann redan (om han nu skulle vilja låna...). En gång satt folk och fasonerade sådana här modeller i hårdträ; tunna sammanlimmade skivor gav en grov kroppsfason och så putsade och putsade man.

Jag har lagt ut ritningen på http://larssundin.ownit.nu/P-61_Wentzel_skiktmodell.jpg Den är ca 2300 pixel bred (knappt 800 KB).

Lars S, som då och då erinras om alla modeller som aldrig blev byggda...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron