Okänt klistermärke

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Okänt klistermärke

Inläggav m_walle_x » 28 feb 2009, 10:44

Från havererade forumet:
m_walle_x skrev sön 04 jan 2009, 16:49

Jag håller på att rensa i min svärfars efterlämnade grejor. Han var bl a pilot och jag hittade två stora klistermärken (ca 0,5 x 0,5

Bild

MVH
Mikael
m_walle_x
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 jan 2009, 11:23

Det liknar FFK.

Inläggav Martin Hellberg » 28 feb 2009, 10:46

Martin Hellberg skrev sön 04 jan 2009, 20:14

Hej!

Det är inte riktigt samma märke. Men det liknar FFK.
http://www.ffk.se/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frivilliga ... A5ren_(FFK)

Martin Hellberg, Backamo
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

FFK:s emblem

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 28 feb 2009, 10:49

Sven-Erik Jönsson skrev sön 04 jan 2009, 22:43

FFK:s märke ser ut så här:

Bild

Märket är hämtat (länkat) från FFK:s hemsida http://www.ffk.se

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Okänt klistermärke

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2009, 11:12

Lars Sundin skrev sön 04 jan 2009, 23:16

Man kan se skillnader mellan det "märke" Sven-Erik visar och det som Wikipedia visar. Inom heraldiken är det den verbala beskrivningen av vapnet som gäller. De enskilda elementen kan sedan se olika ut, de ändras ofta med tidens smak.

Det som skulle kunna sägas vara "fel" i det första märket är att "FFK" saknas. Kanske märket är från en tid då förkortningen ännu inte var etablerad eller då man inte ville "pryda" ett vapen med bokstäver (och då bokstäverna FFK inte nämndes i vapenbeskrivningen).

Som det står om Stockholms läns vapen på webben:

Bild

Vapnet - det heraldiska märket

Ett heraldiskt vapen härstammar från medeltiden då de användes för att särskilja krigare i strid. Idag är det möjligt att profilera sig i bild i ett heraldiskt vapen på ett sätt som härstammar från medeltiden och som samtidigt uppfyller nutidens höga krav på effektiv visuell kommunikation. Heraldiken lyder vissa traditionella och internationellt accepterade regler beträffande heraldiska färger, former och kompositioner. Ett heraldiskt vapen beskrivs i ord och kan till skillnad från en logotyp avbildas på olika sätt av olika konstnärer med vägledning av vapenbeskrivningen. Tack vare denna flexibilitet har heraldiken kunnat överleva genom århundraden.

Heraldisk beskrivning av Stockholms länsvapen:
Sköld, genom en uppåtriktad kil av guld, vari ett avslitet svart griphuvud med näbb och tunga röda, kluven i blått, vari ett krönt S:t Erikshuvud av guld, och i rött, vari ett riksäpple av guld.

Till en början syftade det heraldiska vapnet på en person eller en släkt. Mycket tidigt kom de att användas även i andra sammanhang för till exempel städer, landskap, riken och myndigheter. I vår tid är det dessa vapen som allmänheten oftast kommer i kontakt med. Förutom stora och lilla riksvapnet har vi i Sverige vapen för landskap, län, kommuner och stift. Myndigheter och militära enheter har också vapen. Varje vapen kan även användas i form av en flagga.

Riksarkivet har ansvar för att heraldiska vapen och symboler, som syftar på staten eller statsmyndigheter, utförs i enlighet med gängse heraldiska normer samt att lagen som styr deras användning följs.


Tillägg: Jag kom på idén att titta i gamla nummer av Flygrevyn och i ett nummer från 1974 såg jag FFK:s märke/vapen som det såg ut då. Det saknade som synes bokstäverna FFK i sig.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

FFK:s märke

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 28 feb 2009, 11:15

Sven-Erik Jönsson skrev mån 05 jan 2009, 10:30

Det märke som Mikael visar är FFK:s märke som gällde från början. FFK bildades som civilförsvarsorganisation den 2 juni 1961 efter en hel del förarbeten, med bl.a. brev från KSAK till regeringen och konungen redan 1958. I Flygets Årsbok special år 1983 som enbart handlar om FFK finns Mikaels märke på sidan 18. Som bildtext står:
Kungl Maj:t har funnit gott fastställa emblem för den frivilliga flygkåren sålunda: "I blå sköld en balk lagd över en ginbalk, ovan åtföljda av en vingad propeller, allt i silver; på skölden en kunglig krona." I färgoriginalet ligger den kungliga kronan i guld med rött och blått i dekoren.

Märket utan FFK text användes ett antal år, men i ovanstående bok kan man på foton från 1977 se att förkortningen FFK kommit in i märken på overaller som bärs av personalen.

Lars Sundin skrev:

Man kan se skillnader mellan det "märke" Sven-Erik visar och det som Wikipedia visar. Inom heraldiken är det den verbala beskrivningen av vapnet som gäller. De enskilda elementen kan sedan se olika ut, de ändras ofta med tidens smak.


Märket som Wikipedia visar kan jag inte komma ihåg att jag sett tidigare. Men allt är ju inte helt rätt i Wikipedia och det finns alltid skäl att vara tveksam till uppgifter även där.

Att det är den verbala beskrivningen som skulle gälla låter tveksamt, i varje fall moderna märken som används idag och med de möjligheter det finns att i bild exakt beskriva ett märke. Ett märke är i det här fallet en logotype och något som ägaren säkert är mycket rädd om och vill skydda för att bli förvanskat eller felaktigt använt.

Själv har jag varit FFK medlem sedan början av 1970-talet och fått mycket ut av medlemsskapet i form av utbildningar, övningar och praktiska uppdrag.

Bild
FFK:s märke idag enligt FFK:s hemsida http://www.ffk.se

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Okänt klistermärke

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2009, 11:20

Lars Sundin skrev mån 05 jan 2009, 16:10

Jo, det är klart att det märke som Mikael visat oss är från FFK en gång i tiden.

Sedan ser ju heraldiskt intresserade världen på sitt sätt, och jag gissar Wikipedia-artikeln är skriven av en sådan person. Jag fann en beskrivning av FFK:s vapen hos Svenska Heraldiska Föreningen på http://databas.heraldik.se/DBOrgGrid.php?ID=1267&: I blått ett andreaskors ovan åtföljt av en bevingad tvåbladig propeller och nedan av bokstäverna FFK allt silver. Den skiljer sig något från den beskrivning Sven-Erik citerade. Jag tycker namnet Svenska Heraldiska Föreningen låter förtroendeingivande - där bör man ju veta vad som gäller. Eller?

Hur en diskussion mellan heraldiskt intresserade kan löpa vad gäller just FFK-vapnet ses här: http://www.heraldik.se/heraldica/topic.asp?TOPIC_ID=247.

Det finns mycket här i världen...

Lars S ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Tack för svaren

Inläggav m_walle_x » 28 feb 2009, 11:22

m_walle_x skrev mån 05 jan 2009, 22:34

Hej,
tackar för svaren.
Jag tror mig nu också minnas att han även detta märke tillsammans med en gravering där det stod Läns(?)flygchef. Jag får kolla detta vid ett senare tillfälle eftersom min frus bror har den hos sig.

Hur som helst var det roligt att få veta vad det var för märke.
Tack igen
Mikael
m_walle_x
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 jan 2009, 11:23


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst