37031, plus lite photoshop. 56k varning!

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

37031, plus lite photoshop. 56k varning!

Inläggav Robert Westerberg » 11 mar 2008, 10:49

När jag och min bror körde till Åre förra veckan så passerade vi Söderhamn. Jag passade på att ta fram kameran och tog några bilder på 37031. Med hjälp av photoshop så tog jag bort pelaren den är monterad på. Det blev rätt bra, tycker jag. :-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Robert Westerberg
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
Ort: Fruängen

Inläggav Mats Averkvist » 11 mar 2008, 11:00

Kul! ...men den ser "smetig" ut. Är det också photoshop eller är det möjligen effekten av tallolja?
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Inläggav Robert Westerberg » 11 mar 2008, 11:14

Väder och vind har nog bidragit starkt till hur den ser ut. Löser tallolja upp färgen? Det var en hel del rinningar här och där.

Närbild.

Bild
Användarvisningsbild
Robert Westerberg
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
Ort: Fruängen

Inläggav curtll » 11 mar 2008, 23:07

Tyvärr är det nog så att ett för tjockt lager tallolja fungerar som rena brännglaset vid stark sol. Vi har delvis sett samma sak på RFN museum där vår Venom fått skador på sektioner av trä. Färgen har flagnat och fordrar förbättring. Sedan är det mycket viktigt att, förutom mycket tunt lager, också stryka i en riktning (precis som vid vissa typer av målning) annars blir det "rosor".
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

En forumteknisk fråga

Inläggav Lars Sundin » 11 mar 2008, 23:25

Jag noterar att rubriken på inlägget som man ser under föreningens emblem uppe till vänster (och som väl visar en mindre lyckad Thulin-typ) och som jag i skrivande stund inte kan se annat än genom ett lätt vågat hopp till ett annat fönster och som lyder "37031, plus lite photoshop. 56k varning!" är klickbar. Men inget händer. Vad som nu skulle kunna hända förresten.

Men till saken. Vad menas med "56k varning"? Jag är litet nyfiken.

Kanske också någon annan har märkt att rubrikfältet har en ganska begränsad längd vilket ibland tvingar en till litet kryptiska och osköna formuleringar, t ex när man får den i och för sig kloka idén att i rubriken närmare beskriva vad inlägget handlar om. Men i vårt "platta forum" har inläggsrubriker föga värde så man kan ju leva med detta.

Lars S, som återigen tar upp forum-tekniska detaljer "i förbifarten" och där de inte hör hemma. Alla sådana mysterier borde ju samlas i en hög.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Robert Westerberg » 12 mar 2008, 07:19

56k betyder att man har modem anslutning. Stora bilder=lång tid att ladda fram. Därav en liten varning. En vanlig företeelse på de flesta forum, i varjefall engelskspråkiga. :-)
Användarvisningsbild
Robert Westerberg
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
Ort: Fruängen

IT-historia - varning!

Inläggav Lars Sundin » 12 mar 2008, 08:37

Hej Robert!

Jo siffran 56 lät bekant i IT-sammanhang, men jag funderade över om det var någon speciell betydelse i FV-sammanhang. En viss typ av varningsradar eller så...

Vad jag förstått är telefonmodemhastigheten 56 kilobit/s den högsta standardiserade f n.

Jag minns den tid kring 1980 då man i Europa började med vad som kan ses som simpla föregångare till dagens Internet, och som kallades Minitel i Frankrike (det mest ambitiösa projektet), Prestel i England och Datavision i Sverige.

Då var det aktuellt med ett modem som gick med 75 bit/s uppströms och 1200 bit/s nedströms och som givitvis tillhandahölls av Televerket som ett "elegant underställ" till Dialog-telefonapparaten.

Ack ja! Om Datavision (m fl namn; kärt barn o s v) kan läsas på http://www.jpe.se/To11.htm, avsnittet "Misslyckandet som banade väg". (Jag tror artikeln har kanske två decennier på nacken)

I dag kan man skrämma upp en kopparledning till åtskilligt högre farter än 57 kb/s, kanske 20 ggr fortare på kortare avstånd och mer ändå, beroende på hur man prioriterar de två riktningarna. Jag är pensionerad och hänger inte med längre och är osäker på alla nya skojiga prefix; Ki, Mi och vad de heter. Litet k bör det dock vara (av tradition...) men annars är den korrekta terminologin minst lika svår som för Fv:s flygplanbeteckningar

Lars S(entimental)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst