Moderator: Sven-Erik Jönsson
Hans Krensler skrev:Ja du Fredrik - du brakar in här i forumet med en äkta pärla! Härligt vinklade bilder på det som en gång var - tack för det, och hjärtligt välkommen till SFF-forumet !
Hans K, som undrar om de "Nissen Huts" som vi ser på ett par bilder är originalhyddor från flygfältstiden...?
Lars Sundin skrev:Många bilder och kul film. Som boende i Stockholm har jag inte sett så mycket av Torslanda när det flögs där. Och jag har bara passerat kanske två gånger under de sista tio åren, och då förgäves sökt orientera mig. Men tornet står väl kvar (restaurang?). Det blev dramatiskt utsatt i höststorman 1969 när det just höll på att byggas.
Litet läsning för dig själv:
- Hans Jakobssons mycket gamla (kvarblivna) sajt som väl var en spinoff när han gjorde ett Torslandascenario för en MS flygsimulator: http://home.swipnet.se/hansj/torslanda/
- SFF har givit ut en bok om Torslanda, se Medlemsservice: http://www.flyghistoria.org/medlemsservice.htm (Även Trafiknostalgiska förlaget gav ut den; kan fås antikvariskt)
- När boken gjordes blev det bilder över efter vad jag förstått. Dessa fanns först fritt tillgängliga på webben, men nu verkar det som de finns i något slag av arkiv, vars tillträdesregler jag inte begrep. Men gör ett försök på http://archive-se.com/se/a/amhult-lyse. ... flygplats/
- "Blå hangaren" kan vara bra att söka på.
- Minnessten: http://www.flyghistoria.org/images_minn ... slanda.htm
Arne M skrev:Hej Fredrik!
Välkommen och tack för bilder och film! Själv har jag begränsade erfarenheter av Torslanda som fungerande flygplats men sommaren 1966 passerade jag flygplatsen på min första resa till Mallorca. Och den resan hade onekligen sina poänger där Torslanda spelade en viss roll. Vi skulle tidigt på fm flyga från Bromma med en DC-6B med mellanlandning på Torslanda för vidare resa till Palma de Mallorca.
Men det började inte så bra eftersom DC-6:an hade haft vissa problem och avgången från Bromma blev rejält försenad. Det talades om att det var motorproblem som låg bakom förseningen. Så småningom kom vi dock iväg och landade på Torslanda där vi fick debarkera. Vi skulle ta emot fler passagerare och kom så småningom ombord igen för vidare flygning söderut.
Det var lite kyttigt i luften och vi fick anmodan om att spänna fast oss. För dem som var ovana var det därför lite obehagligt. Något som inte blev mycket bättre av att yttre motorn på högersidan la av över norra Tyskland. Detta i sin tur resulterade i att vi skulle gå ned i Genève för reparation av motorn. Men med tre fungerande motorer var det förstås inget problem att landa i den schweiziska staden. Vi utlovades även snar reparation av den trasiga motorn. Men timmarna led och vi satt där i transithallen och undrade varför det tog sån tid?!
Till slut meddelades det dock att man inte kunde klara av motorproblemet och eftersom tiden var så långt gången på dagen så skulle vi istället forslas in till Genèves centrum till något hotell för övernattning. Men att skaka fram alla dessa hotellrum till det fullsatta planet tog sin rundliga tid och dessutom skulle det organiseras med bussar. Men några av oss kunde ta taxi istället så vi kom in till det utlovade hotellet lite snabbare för att kunna ordna en sen middag.
Morgonen därefter kom dock positiva besked att motorn hade reparerats med någon del som flugits dit under natten. Så glada i hågen hankade vi oss fram genom luften utan några fler incidenter. I Palma fick vi dock reda på att man där inte hade fått reda på förseningen av planet och att vi tvingats övernatta i Genève. Så de bekanta vi möttes av på flygplatsen var verkligen glada över att få se oss välbehållna efter ett knappt halvt dygns försening. Man hade ju trott det värsta eftersom vi inte hörts av! Man ska ju komma ihåg att det var lite si och så med kommunikationerna på den här tiden före Internet och mobiltelefoner.
Hemresan efter två soliga veckor på Mallåkra bjöd sedan inte på några oplanerade mellanlandningar och/eller motorkrångel. Däremot möttes vi av annat krångel. Mellanlandningen på Torslanda innebar också pass- och tullkontroll före den anslutande inrikesresan till Bromma. Av någon anledning (tips?) hade nämligen tullen beslutat om en rejäl kontroll av alla passagerarna på planet. Detta resulterade förstås i rejäla köer och allting i bagaget dubbelkollades. Exempelvis fick en av passagerarna sin medhavda vattenmellon dissekerad på jakt efter – ja, vad? Antagligen droger. Så tandkrämstuber synades också noggrant liksom en passagerares rullstol som fick en närmare inre inspektion av metallrörskonstruktionen innan allt var klart.
Jag vet ännu i denna dag inte ifall man hittade något suspekt i resenärernas bagage eller vad som hade förorsakat detta extra intensiva tullpådrag just denna dag? Man var som flygresenär liksom inte särskilt van vid en sådan här uppståndelse år 1966 i charterns barndom. Men mellanlandningen på Torslanda blev till ett lite speciellt minne liksom den krångliga nedresan från Torslanda till Palma de Mallorca via Genève med en strejkande motor på DC-6B-maskinen.
Lars Sundin skrev:En komplettering av mina lästips om Torslanda: http://flvet.se/berattelser/det-nya-tor ... -1969.html
Detta är bara en av de många berättelse om upplevelser och annat inom flyget som finns att läsa på Internet, och som man kan tipsa om på SFF forum. Och allt gäller inte flygvapnet. Det nytillkomna underforumet bör som Arne M föreslagit ha en bättre titel, men vi får ta en sak i taget. Det gäller att öppna forumet för allt som finns på webben (och annanstans) om flygets historia i vårt land. Också de insatser som gjorts av svenskar "i förskingringen".
Observera att SFF redan har en mycket omfattande länklista på sin sajt men jag är inte ajour med den.
Lars Sundin, som hittade en massa kul under sin tid som skrivare av webbtips i "Nätkassen" i föreningens tidning SFT. Nätkassen är nedlagd men gamla kassar (förstås med en del hål i) kan nås via SFF-sajten.
Nils-Olof Andersson skrev:Hej Fredrik !
Roligt med ditt intresse för historien i ditt område. Kanonbilder !
Som sagts finns ju boken om Flygplatsen på framsidan skriven av "oss som var med" och dessutom en uppdaterad hemsida http://www.torslandaflygplats.se med drygt 1.200 bilder i olika kategorier, flygplan, byggnader, personer mm, under tiden 1923 till nutid.
Sidan fylls på kontinuerligt.
Alla andra på forumet är givetvis välkomna att besöka sidan !!!
Hälsn
NOA
en som var med
SED skrev:Hej
Efter anmodan från NOA kan jag berätta att den andra byggnaden uppe på gamla stationbyggnaden var en utpost för meteorologassistenterna när de behövde få en bättre utblick än de kunde få nere i op.rummet. Härifrån kunde man också göra ballongsläpp för att fastställa en korrekt höjd på molnbasen när den var otydlig. Här uppe fanns också heliografen som mätte dygnets soltimmar. En spiraltrappa ledde ner till op.rummet.
Det fanns en fråga om nya tornets glasrutor 1969. De rutor som sattes in var en felleverans, som var insatta provisoriskt i avvaktan på de nya vilka hade lång leveranstid. Ingen försening av invigningen var möjlig och man räknade inte med ett så extremt väderunder sensommaren. Det var ganska många personer uppe i tornet, ordinarie besättning plas ett antal byggnadsansvariga som hastigt fick lämna tornet när första sprickan gick, sista man ned var sekunder från att träffas av glassplitter.
Sven-Erik Davidsson (SED)
Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst