Sida 1 av 1

Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge

InläggPostat: 27 maj 2014, 13:41
av Frallan
Hej!
Jag har lite historia att dela med från MFI då jag jobbade där 1975-1979.
Sedan var jag tillbaka i MFI men då Malmö Forsknings och Innovations AB under året 1983.
Då byggde vi Sländan ultralight och mycket annat kul med Björn Andreasson och Rudolf Abelin.
Bilder kommer.
Fredrik Frallan Reichel

Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge

InläggPostat: 27 maj 2014, 13:48
av Frallan
Bild

Björn Andreasson, Leif Salmberg och Rudolf Abelin.
Avslutat provflygning med kompositvinge.
Tufsen bakom planet är Per Hazelius.

Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge

InläggPostat: 27 maj 2014, 13:51
av Frallan
Leif Salmberg. underbar kille som jag flög med aerobatiskt. Jättekul!
Han kom från JA 37 provflygare i Linköping.
Bild

Första take off med nya vingen. Vi sitter i följebil bakom.
Bild

Bild

Bild

Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge

InläggPostat: 27 maj 2014, 13:53
av Frallan
Bild

Avslutat uppdrag.

Bild

Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge

InläggPostat: 27 maj 2014, 13:56
av Frallan
Prototyptillverkning

Mest Epoxi och glas men sedan långa poltruderade och limmade kolfiberstänger/balkar längsmed som styvade upp vingen.
Mycket bra och för sin tid, tidig avancerad teknologi.

Per Hazelius var nyckelperson i allt detta. Både ideer och praktiskt genomförande.

Bild

Bild

Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge

InläggPostat: 27 maj 2014, 16:16
av Hans Krensler
Hjärtligt tack för bilder, människor och story. Gärna mer om det finns ;-) ...

Försynt fråga - är det möjligtvis du som vinglöst gör en lätt lyftning här...?

Pank.jpg
Pank.jpg (29.06 KiB) Visad 19530 gånger


Vänligen Hans Krensler

Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge

InläggPostat: 27 maj 2014, 16:59
av Lennart A
Japp, tummen upp. Intressant och kul med bilderna.

Lennart A

Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge

InläggPostat: 28 maj 2014, 09:27
av Frallan
Hej Hans!

Ja det är jag.
Bilen är skissad av just Björn Andreasson. Så den var 150 kilo lättare än någon annan 4 cylindrig dragster.
Piper Cub på hjul, så att säga.
Nästan så det är koppling till flyghistorik.

Byggdes av mig och Bengt Lindberg 1977 när vi jobbade på MFI.
Bilen finns kvar och skall startas upp i år igen.

Hur hittade du den?

Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge

InläggPostat: 28 maj 2014, 17:23
av Hans Krensler
Ja, hitta den bilden var inte svårt - det är bara att goggla "Fredrik Frallan Reichel" och tänt var det!

Lite utanför flygandet...men, "Pank" existerar fortfarande, säger du, och kommer åter till livs - privat eller officiellt någonstans?

Hans K

Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge

InläggPostat: 31 maj 2014, 09:29
av Frallan
Hej Hans,
Ja, Pank är i mitt garage.
Den fick sig en sväng på banan 1991 och då var det 11 år sedan den varit ute.
Vi var snabbast och vann Bug Run på Mantorp. Jag bodde i SydKorea och var bara hemma på semester. Lång historia runt det, men inte flyghistoria.
Nu har jag samlat delar i säkert tio år och i år ska den startas upp.
Originalmotor från 1978 fast nu med skruvkompressor.
Vill du veta mer, så kolla tråden nedan.

http://cal-look.no/lounge/index.php?topic=22305.0