SE-GCI, Piper PA-18-150 Super Cub

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-GCI, Piper PA-18-150 Super Cub

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 16 sep 2015, 20:57

SE-GCI
Typ: Piper PA-18-150 Super Cub
c/n: 18-8363
Tillverkad år 1966

Fd 51244 (Armén Fpl51 kod 44)
Registrerad 1973-06-07 Kungl. Maj.t och Kronan, Stockholm
1973-09 Lycksele Flygklubb, Lycksele "44"
1975-02 Ånge Flygklubb, Ånge
1984-05-23 Arvidsjaurbygdens Flygklubb, Moskosel
1986-01-09 U Levander m. f:a BD-Flyg, Arjeplog, K Norberg, Glommersträsk, H Lundberg, J Rehnborg & M Lundström, Arvidsjaur
Lu 1987-05-31 Haveri ?
Avreg 2007-01-15.

002-1098227.jpg
SE-GCI på Lycksele flygplats hösten 1973. Foto: Ulf Viklund


002-1088968.jpg
SE-GCI, plats och datum okänt. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-GCI, Piper PA-18-150 Super Cub

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 dec 2018, 21:40

Ex Fpl 51B, 51244
Haveridatum: 810404
Haveriplats: Tälje Flygfält, Ånge

http://www.angeflygklubb.se/page.php?9
Väljer att återge hela artikeln pga risk att länken bryts.
OBS::bilderna KOLL Bilderna via länken

Kolla även
""SE-GCI Piper PA-18 Super-Cub 150 1966
Tillverkare:Piper Aircraft Corporation, Lock Haven USA
Tillv. nr.:18-8363
Tillv. år: 1966
Tillverkade (tot/detta år):
8.501 st/138 st
I Sverige (960701):39 st
Tidigare reg. (land/bet):
Sverige, Armén/51244
I klubben:
740905-840419
I klubben enl. registret:
750217-840523

Typ:Högvingat, tvåsitsigt (tandem) motorflygplan.
Dukbeklädd stålrörskonstruktion.

Registeruppgifter
Armén, reg 51244
730607 - 730905 1

Lycksele Flygklubb, Lycksele
730905 - 750217

Ånge Flygklubb, Ånge
750217 - 840523
H
Tälje Flygfält, Ånge
810404

Arvidsjaurbygdens Flygklubb, Arvidsjaur
840523 - 860109

Privatpersoner, Arvidsjaur
860109 - ff
1 Under denna tid var flyplanet civilt registrerat
på Kronan, dock endast för att förenkla vid försäljningen.
Tekniska specifikationer
Motor:
Lycoming O-320-A2B s/n L-16198-27A (sen. L-19919-27A)
Effekt/varv:
150 hk/2.700 rpm
Propeller:
Sensenich M74DM s/n K7443
(sen. 74DM6-O-53 s/n K27064)
Tomvikt: 422 kg (930 lbs)
Totalvikt: 795 kg (1.750 lbs)
Spännvidd: 10,8 m (35,5 ft)
Längd: 6,89 m (22,6 ft)
Höjd:2,03 m (80 in)
Bränslemängd:137 l (36 US-gals)
Max fart: 209 km/h (130 mph)
March fart:185 km/h (115 mph)
Stall fart:69 km/h (43 mph)
Max stigning:29,2 m/min (960 ft/min)
Max höjd: 5.790 m (19.000 ft)
Bränsleförbrukning:
Startsträcka:61 m (200 ft)

Haveridatum:810404
Haveriplats:Tälje Flygfält, Ånge
Besättning:
Ff W, Ljungaverk, A-certifikat, total flygtid 96 tim, pass. H, Ånge

Beskrivning:
"Vid start efter tankning av flygplanet inträdde motorstopp på
ca 200 fots höjd. Under efterföljande nödlandning på
ett kalhygge slog flygplanet runt och erhöll omfattande skador. Under
bärgningen av vraket tillstötte ytterligare skador."
Påföljd:
"Verket finner flygklubbens åtgärder" (se Övrigt:) "tillfyllest
för att förhindra en upprepning av händelsen. Ärendet
föranleder inga ytterligare åtgärder och betraktas för
verkets del som avslutat." Orsaken till haveriet var vatten i bensinen.
Orsaken till detta kunde ej fastställas, utan ansågs bero på
flera olika omständigheter, bl a väderomslag, den lilla mängd
bränsle som återstod i tankarna vid tankningen, att tankningen
skedde ur ett fat med bara ca 40 liter bensin kvar samt dålig täthet
mellan pumphandtaget och fatet vid lagring. Det konstaterades dock att vattnet
med största sannolikhet kommit in i flygplanets tankar vid tankningen.
Övrigt:
Inga personskador. Skadan bedömdes som totalhaveri, men flygplanet
reparerades ändå. De åtgärder klubben vidtagit och
som åsyftas var:
1.
Handpumpens filterinsats skall bytas med 6 månaders intervall istället
för 12 månader.
2.
Tankning av flygplan från den aktuella tankningsanläggningen
skall alltid ske med användning av sämskskinnstratt.
3.
Efter avslutad tankning skall bränslefatet alltid förslutas med
fatets lock.

Övrigt Köpt inkl. kapell och skidor, fullt luftvärdig. Pris 47.000 kr.

Såld inkl. skidor, kapell, hjul och div. reservdelar (magnet, hjullager
mm). Lev. fullt luftvärdig vid tach.tid 3207,34 tim. Pris 140.000 kr.

Flygplanet tillverkades i fabriken i Lock Haven den 24 januari
1966, och rullades ut för leverans den 25 januari. Modellen anges vara
PA-18-150 men på protkollet från leveransbesiktningen står
det inom parentes L21-B, modified. Det levererades lackerat olivgrönt
(Olive Drab) och extrautrustat med Deluxe-paket, vacuum pump och sugXXXXX,
samt modifierad instrumentpanel från L21-B.
Den serie som inköptes 1959, med militär typbeteckning
Fpl 51B, fick först ett civilt registreringsnummer i serien SE-CKF
- CKL, för att sedan avregistreras och vid försäljningen
1973 få ett nytt civilt registreringsnummer i serien SE-GCP - GCT.
De serier som inköptes 1963 och 1966, med militär typbeteckning
Fpl 51B, registrerades endast militärt och fick inget civilt registreringsnummer
förrän vid försäljningen 1973. Dessa registreringsnummer
låg i serien SE-GCA - GCO.

Flygplanen i denna serie var redan från början
lackerade i den karakteristiska brun/gröna färgen och ett antal
flourescerande band, bl a på båda vingarna och stjärtfenan.
Det militära registreringsnumrets två sista siffror (här
44) lackerades på stjärtfenan. De två första siffrorna
i det militära registreringsnumret anger flygplanstypen, Flygplan (fpl) 51.

Fpl 51B Mil. reg.nr Tillv.nr.I tjänst Civ. reg.Övrigt
51251 18-6804 1959-67
SE-CKI
Totalhaveri 670306
51252 18-6802 1959-73
SE-CKG
Såld till Vilhelmina FK, SE-GCP
51253 18-6805 1959-66
SE-CKK
Totalhaveri 660302
51254 18-6806 1959-73
SE-CKL
Såld till N:a Upplands FK, SE-GCR
51255 18-6801 1959-73
SE-CKF
Såld till Ekshärads FK, SE-GCS
51256 18-6803 1959-73
SE-CKH
Såld till KSAK Ålleberg, SE-GCT
51245 18-7918 1963-73

Såld till Salaortens FK, SE-GCK
51246 18-7919 1963-73

Såld till Norsjö FK, SE-GCL
51247 18-7920 1963-73

Såld till Falbygdens FK, SE-GCM
51248 18-7921 1963-73

Såld till Nyköpings FK
51249 18-7922 1963-73

Såld till KSAK Ålleberg, SE-GCO
51250 18-7923 1963

Totalförstörd 1963
51234 18-8541 1966-73

Såld till Östersunds FK Segel, SE-GCA
51235 18-8542 1966-74

Såld till KSAK Ålleberg, SE-GCB
51236 18-8544 1966-73

Såld till Halmstad Segelfk, SE-GCC
51237 18-8545 1966-74

Såld till KSAK Ålleberg, SE-GCD
51238 18-8547 1966-73

Såld till Uppsala FK, SE-GCE
51239 18-8600 1966-73

Såld till Malmö Segelfk, SE-GCF
51240 18-8602 1966-70

Totalhaveri 700224
51241 18-8441 1966-73

Såld till V:a Gästrike FK, SE-GCG
51242 18-8361 1966-73

Såld till Kalmar Segelfk, SE-GCH
51243 18-8362 1966

Totalhaveri 660701
51244 18-8363 1966-73

Såld till Ånge FK, SE-GCI
Anm. Uppgifterna ur boken "Arméflygets historia".
51244 (sen. SE-GCI) såldes egentligen först till Lycksele Flygklubb
(se Ägarförhållanden).

Bild 5 Piper PA-18 Super Cub 150
SE-GCI (före renovering)
Bild 6 Piper PA-18 Super Cub 150 SE-GCI
(efter renovering)

KOLL Bilderna via länken
Bengt Ekbladh
 

Re: SE-GCI Piper PA-18-150 Super Cub

Inläggav Paul R Compton » 18 jul 2022, 17:34

Haveri 19861017, olycksplats, Ankarskatan, Piteå.

Source credit: TS & LFV Centralarkivet
Paul R Compton
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47


Återgå till SE-GAA -- SE-GZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst