Sida 1 av 1

Fb nr 21 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)

InläggPostat: 09 apr 2014, 10:38
av Leif Fredin
Flygbåten nr 21
Typ: Friedrichshafen större (F.F.33E)
Tillverkare: Flugzeugbau Friedrichshafen G.m.b.H., Friedrichshafen, Tyskland
Tillverkningsnummer:

Torpeddepartementet, Stockholm 1918-09-11 med motor typ Benz 150 hk nr 686
Märkning 21

Bild

Totalhaveri 1919-05-20 vid Lidingöbro Wärdshus, Lilla Värtan.
Besättningen, ff löjtnant C-E Wilhelm Eckerström, pass ing K Olof Widmark omkom.

Utrangerad 1919. Gångtid 3 tim

Re: Fb nr 21 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)

InläggPostat: 10 apr 2014, 18:42
av Bengt Ekbladh
Om haveriet 1919-05-20 skriver Arbetarbladet::

Hemsk flygolycka i Stockholm.
Ånyo två Svenska flygare dödade.
En hemsk flygolycka som krävde två människoliv inträffade på förmiddagen utanför Stockholm.
Kl. 1,55--(lite otydligt)--observerades ett av Flottans hydroplan F2?-(otydligt)-- mellan G.............((14 bokstäver)).. och Lidingö värdshus. Plötsligt hördes knallen av en explosion och flygmaskinen störtade ned på sjön.
Ombord befunno sig ingenjören vid flottan Widmark och löjt. Klas Eckerström, vilka båda omkom.
Maskinen ramponerades fullständigt.
Widmark slungades ur maskinen från 100m höjd Eckerström satt fastklämd i maskinens spillror när när en ångaren kom fram.

Hydroplanet föll med fören först och borrade ned sig i gytjan.
Widmark avled av ett slag i huvudet och Eckerström drunknade.
Ombord på ”Löparen”, som förde flaggan på halv stång , fördes de till Flottans station.

Tidningen skriver vidare, :.
Maskinen, en av de största och kraftigaste, var av Tysk tillverkning. Påpekar vidare att många olyckor inträffat med dessa Tyska plan samt frågar om dessa inte äro mindervärdiga ?

Ovanstående alltså vad tidningen skrev efter olyckan.... alltså ingen haveriundersökning ännu.

In Memoriam // Widfeldt säger:
Haveri vid provflygning , materielfel, ett stag lossnade och träffade propellern som splittrades.

Beträffande det jag säger om otydlighet ovan är det ju så att trycksvärtan förr ! Hade en tendens att ”flyta ut”.

[u]Senare tillägg[/u]::
Det jag skrev::En hemsk flygolycka som krävde två människoliv inträffade på förmiddagen utanför Stockholm. Kl. 1,55--(lite otydligt)--observerades ett av Flottans hydroplan F2?-(otydligt)-- mellan G.............((14 bokstäver)).. och Lidingö värdshus. Plötsligt hördes knallen av en explosion och flygmaskinen störtade ned på sjön.

Skall enl.Norrlands-Posten [u]uttydas[/u]:
kl 10,55 befann sig mitt mellan Gasaccumuniator och Lidingöbro värdshus, och gick fram på låg höjd,
då hördes plötsligt en stark knall och maskinen gick rakt på näsan ned i vattnet, gjorde innan den nådde vattenytan en halvomvändning och föll i vattnet med överdelen nedåt.

Re: Fb nr 21 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)

InläggPostat: 13 apr 2014, 16:44
av Bengt Ekbladh
Lite mer om haveriet 1919-05-20 , vad GD skriver::
Platsen var på Värtan, ett stycke utanför Lidingöbro värdhus och planet var Fb 21.
Ljt. Vid flottan Claes-Emil Vilhelm Eckerström samt ritaren vid Torpeddepartementet Carl Olof Vidmark omkommo.
Fb 21 hade levererats för några månader sen från Tyskland och den gångna veckan varit uppe flera ggr. För vissa prov.
>>>Gångtid 3 tim >>> tyder väl på att ”det var små skutt” om man säger så...

Fb 21 bärgades in till Lidingöbros båtbrygga och har senare av en av flottans slupar förts till varvet.